Uitspraak ecotax over 2 weken
Maastricht Airport, 5 maart 2008.
Op woensdag 5 maart diende het kort geding dat Maastricht Aachen
Airport en Ryanair aanspanden tegen de Nederlandse Staat inzake de
"ecotax" voor de rechtbank in den Haag. Op diezelfde dag dienden ook
de zaken die de Schiphol Group en ANVR, Barin en Corendon hebben
aangespannen. MAA en Ryanair wezen de rechtbank erop dat de belasting
in strijd is met het luchtvaartverdrag van Chicago, een vorm van
staatssteun aan Schiphol Airport is en in strijd is met de Europese
vrijheid van goederen en diensten. De "ecotax", inmiddels vaak
"vliegtax" genoemd, een door het kabinet ingevoerde belastingmaatregel
die passagiers vertrekkend uit Nederland 11,25 in rekening brengt voor
vliegreizen binnen de EU of korter dan 2500 km en 45 voor langere
vliegreizen. De belasting wordt per 1 juli geheven, transfer
passagiers zijn uitgezonderd van de belasting.
David Gering, Ryanair's Commercieel Directeur Benelux zei: Als deze
belasting doorgaat zien wij hierin een aanwijzing voor de dood van het
toerisme in Nederland. Passagiers zullen vliegen van net over de grens
gelegen luchthavens en dus heeft deze maatregel een uitermate negatief
effect op de Nederlandse economie. Om deze vrees te onderstrepen werd
er een rouwkrans met opschrift RIP Dutch Tourism gelegd. Gering
vervolgt: Deze belasting raakt kant nog wal, de grens voor het hoge
tarief is totaal willekeurig, het milieu is er niet bij gebaat en ook
het principe van de vervuiler betaalt gaat niet op. Een vliegtuig
gebruikt net als een auto meer brandstof bij het opstijgen. Aangezien
transfer passagiers twee maal landen en opstijgen zijn zij dus
vervuilender bezig dan onze passagiers. Mede door onze ruim 600
directe routes, hoge belastingsgraden en jonge vloot werden wij
verleden jaar nog uitgeroepen tot Europa's groenste airline door de
consumentenbond".
Sander Heijmans, directeur MAA vul aan: "op de Nederlandse regionale
luchthaven is het aantal transfer passagiers te verwaarlozen. De
situatie is echter heel anders op Schiphol aangezien de meeste
passagiers daar transfer passagier zijn. Overigens vertegenwoordigen
zij ook de grootste groep uit Nederland vertrekkende passagiers. Door
deze passagiers uit te zonderen is het effect van de belasting op
Schiphol kleiner dan op andere luchthavens, een verkapte vorm van
staatssteun. Bovendien wordt door de maatregel het binnen de EU
geldende "level playing field" verstoort, een bedreiging voor
luchthavens aan de grens me concurrentie uit het buitenland zoals ook
bij ons het geval is".
Na het aanhoren van de wederzijdse argumenten en pleitnota's zijn
Ryanair en Maastricht Aachen Airport er nog sterker van overtuigd dat
er in deze zaak een positieve uitspraak zal volgen. De uitspraak vind
plaats op 19 maart om 14:00 in de rechtbank in den Haag.
Ikverticket
Ryanair
Volareweb.com
vliegenvanafmaastricht.nl
Opvakantievanafmaastrich.nl