Maastricht Aachen Airport


Uitspraak ecotax over 2 weken

Maastricht Airport, 5 maart 2008.

Op woensdag 5 maart diende het kort geding dat Maastricht Aachen Airport en Ryanair aanspanden tegen de Nederlandse Staat inzake de "ecotax" voor de rechtbank in den Haag. Op diezelfde dag dienden ook de zaken die de Schiphol Group en ANVR, Barin en Corendon hebben aangespannen. MAA en Ryanair wezen de rechtbank erop dat de belasting in strijd is met het luchtvaartverdrag van Chicago, een vorm van staatssteun aan Schiphol Airport is en in strijd is met de Europese vrijheid van goederen en diensten. De "ecotax", inmiddels vaak "vliegtax" genoemd, een door het kabinet ingevoerde belastingmaatregel die passagiers vertrekkend uit Nederland 11,25 in rekening brengt voor vliegreizen binnen de EU of korter dan 2500 km en 45 voor langere vliegreizen. De belasting wordt per 1 juli geheven, transfer passagiers zijn uitgezonderd van de belasting.

David Gering, Ryanair's Commercieel Directeur Benelux zei: Als deze belasting doorgaat zien wij hierin een aanwijzing voor de dood van het toerisme in Nederland. Passagiers zullen vliegen van net over de grens gelegen luchthavens en dus heeft deze maatregel een uitermate negatief effect op de Nederlandse economie. Om deze vrees te onderstrepen werd er een rouwkrans met opschrift RIP Dutch Tourism gelegd. Gering vervolgt: Deze belasting raakt kant nog wal, de grens voor het hoge tarief is totaal willekeurig, het milieu is er niet bij gebaat en ook het principe van de vervuiler betaalt gaat niet op. Een vliegtuig gebruikt net als een auto meer brandstof bij het opstijgen. Aangezien transfer passagiers twee maal landen en opstijgen zijn zij dus vervuilender bezig dan onze passagiers. Mede door onze ruim 600 directe routes, hoge belastingsgraden en jonge vloot werden wij verleden jaar nog uitgeroepen tot Europa's groenste airline door de consumentenbond".

Sander Heijmans, directeur MAA vul aan: "op de Nederlandse regionale luchthaven is het aantal transfer passagiers te verwaarlozen. De situatie is echter heel anders op Schiphol aangezien de meeste passagiers daar transfer passagier zijn. Overigens vertegenwoordigen zij ook de grootste groep uit Nederland vertrekkende passagiers. Door deze passagiers uit te zonderen is het effect van de belasting op Schiphol kleiner dan op andere luchthavens, een verkapte vorm van staatssteun. Bovendien wordt door de maatregel het binnen de EU geldende "level playing field" verstoort, een bedreiging voor luchthavens aan de grens me concurrentie uit het buitenland zoals ook bij ons het geval is".

Na het aanhoren van de wederzijdse argumenten en pleitnota's zijn Ryanair en Maastricht Aachen Airport er nog sterker van overtuigd dat er in deze zaak een positieve uitspraak zal volgen. De uitspraak vind plaats op 19 maart om 14:00 in de rechtbank in den Haag.

Ikverticket
Ryanair
Volareweb.com
vliegenvanafmaastricht.nl
Opvakantievanafmaastrich.nl