Inspectie v/h Onderwijs
* Basisvaardigheden taal in het basisonderwijs
Basisvaardigheden taal in het basisonderwijs
05 mrt. 2008
In het kader van het onderzoek Basisvaardigheden: taal,
rekenen-wiskunde en sociale omgang in PO, VO en BVE heeft de inspectie
in 2007 onderzoek gedaan naar de basisvaardigheden taal in het
basisonderwijs. De volgende onderzoeksvragen stonden daarbij centraal:
1. Wat is het niveau van de taalvaardigheid van leerlingen aan het
einde van de basisschool?
2. Waarin verschillen scholen met zwakke, gemiddelde en goede
taalresultaten aan het einde van de basisschoolperiode?
Om het niveau van de taalvaardigheid in het basisonderwijs te kunnen
beschrijven heeft de inspectie een analyse uitgevoerd van beschikbare
eindtoetsgegevens van circa 5.000 basisscholen over de periode 2003
- 2007. Daarnaast is extern onderzoek geraadpleegd om zicht te krijgen
op het niveau van taalvaardigheid van onderscheiden taalonderdelen.
De tweede onderzoeksvraag is onderzocht door de beoordelingen op de
kwaliteitsindicatoren van het PKO (Periodiek kwaliteitsonderzoek) van
de drie groepen scholen te analyseren. Op welke indicatoren
verschillen de drie groepen scholen van elkaar? Behalve verschillen op
de kwaliteitsindicatoren die de inspectie bij een PKO beoordeelt, is
er ook gekeken naar andere verschillen. Hiervoor is een data-analyse
uitgevoerd van bij de inspectie beschikbare gegevens.