Bijzonder transport geslaagd
foto1.jpg (630 Kb)
Op vrijdag 29 februari paste dit betonnen casco net door de brug.
Passen de betonnen casco's in de meeste gevallen met voldoende ruimte
aan beide zijden door de doorvaartopeningen van de bruggen, deze keer
bleef er aan stuur- en bakboord van het casco krap 9 centimeters aan
manouvreerruimte over. De bemanning van de "Wiljo" en de
"Frankenwarte", de duw- sleepschepen op de foto, zijn bekenden op het
kanaal Almelo de Haandrik. In Hardenberg worden casco's voor woonarken
gebouwd die over water, afgeleverd worden door heel Nederland.
Zodoende bevaren zij enkele keren per jaar het kanaal. De bemanning
heeft dus al ervaring met de smalle doorvaartopeningen bij de bruggen.
Het transport vond plaats onder toezicht en met begeleiding van de
inspectie scheepvaart. Vooraf werd de voorwaarde gesteld dat er een
sleepschip mee zou varen om, indien nodig, extra bij te sturen.
Normaal gesproken volstaat een duwschip, maar gezien de breedte van
het casco was een extra sleper geen overbodige luxe. De meeste
transporten blijven binnen de standaard afmetingen van 6,60 meter
breed. Dit keer ging het om een casco van 6,75 breed, terwijl de
smalste doorvaart 6,92 cm breed is. De inspectie scheepvaart is dan
aanwezig om eventueel aanwijzingen te geven en wanneer zich een schade
of calamiteit voordoet, direct actie's te kunnen ondernemen.
cimg0022.jpg (2207 Kb)
cimg0024.jpg (2242 Kb)
Met wat hulp op de kop van het casco, wordt het transport langzaam
aan door de doorvaartopening
gemanouvreerd, waarna het casco vlotjes doorglijdt.
Provincie Overijssel