Gemeente Breda doet voorstellen aan provincie voor beter busvervoer
Om het openbaar vervoer in en rond Breda verder te verbeteren, heeft
het Bredase college van burgemeester en wethouders op 4 maart een
flink pakket voorstellen vastgesteld dat aan de provincie wordt
voorgelegd. Het gaat onder andere om het herstellen van de busroutes
langs de Haven, betere stadsbusverbindingen in de late avond en een
nog hogere kwaliteit van de HOV-busdiensten van en naar Etten-Leur.
Wethouder Willems van verkeer: "De provincie besluit in juni welke
voorstellen ook daadwerkelijk worden overgenomen in het zogeheten
exploitatieplan. In dit plan staan de maatregelen die Veolia moet
uitwerken voor de nieuwe dienstregeling. Als de provincie onze
voorstellen overneemt, dan gaat de kwaliteit en het comfort van het
openbaar vervoer in Breda flink omhoog". De nieuwe dienstregeling gaat
14 december 2008 in.
De voorstellen van Breda voor lokaal busvervoer
* De bedoeling is dat de bus na enkele jaren van bouwwerkzaamheden
aan en bij de Haven weer de oude route langs de Haven en de
westkant van de binnenstad gaat rijden. Het gaat dan om de
stadslijnen 6 en 11 en de streeklijnen 10 en 132. De provincie
wordt gevraagd om ook lijn 12 uit Nieuw Wolfslaar en Ypelaar deze
route te laten volgen.
* Verder wil het college de dienstregeling in de late avonduren en
op zondagochtend uitbreiden. De huidige magere dienstregeling past
niet bij een stad als Breda. Voorstel is dat er ieder half uur een
bus naar en van de buitenwijken rijdt. Ook moeten de bussen
doorrijden tot middernacht. Tegelijk wordt er meer regelmaat in de
busdiensten gebracht en worden de aansluitingen op de trein en
andere bussen beter.
* De nieuwbouwwijk Waterdonken die de komende 2,5 jaar wordt
gebouwd, moet tijdig worden aangesloten op het openbaar vervoer.
Daarom stelt het Bredase college vanaf medio 2009 een verlenging
van de route van buslijn 5 in de Hoge Vucht voor.
De voorstellen van Breda voor streekvervoer
* Breda vindt dat het beoogde kwaliteits- en comfortniveau van het
Hoogwaardig Openbaar Vervoer van en naar Etten-Leur gerealiseerd
moet worden. Deze lijnen, genaamd "Volans", staan voor een hoge
kwaliteit van openbaar vervoer, zeer aantrekkelijk voor de
reizigers, met een uitstekend aanbod aan busritten, comfortabele
bussen en luxe, ruim uitgevoerde haltes in speciale huisstijl. Een
beter kwaliteits- en comfortniveau betekent volgens Breda dat lijn
316 overdag elk halfuur gaat rijden. Verder moet er vanaf december
op zaterdag overdag 4 keer per uur een bus rijden en ook in de
avonduren wordt voor reizigers een veel ruimere keuze aan
busritten nagestreefd. De bussen moeten bovendien tot middernacht
doorrijden. Bedoeling is dat de verbindingen met Etten-Leur -oost
en -noord sterk verbeteren en dat in het weekend de verbindingen
met de regio tussen Etten-Leur en Roosendaal ook beter worden.
* Verder verzoekt Breda de provincie om de buslijn naar de
Klokkenberg, Galder en Meersel Dreef ook op zaterdag te laten
rijden. Deze lijn is begin 2007 alleen op werkdagen gestart als
buurtbuslijn met kleine busjes en vrijwillige chauffeurs. Sinds
januari rijdt op deze bijzonder succesvolle lijn een grote bus
(lijn 245).
* Breda zou ook graag willen dat er een nieuwe avondrit komt op lijn
10 van Breda naar Oosterhout-Dommelbergen via het Amphia
Ziekenhuis Molengracht. De gemeente wil ook graag meer regelmaat
en soms meer ritten in de dienstregeling naar Chaam, Zundert,
Prinsenbeek, Zevenbergen, Terheijden, Lage Zwaluwe en voor de
Brabantliner, de voormalige Interliner, vanuit Utrecht.
Tot slot stelt de Gemeente Breda voor om aan het welkomstpakket voor
nieuwe inwoners van Breda OV-informatie en een gratis buskaartje toe
te voegen om zo het busgebruik te promoten. Ook vindt Breda dat de
Bredase Buskrant weer opgepakt moet worden.
Planning
Vóór de zomer neemt de provincie een besluit over het exploitatieplan,
inclusief alle ingediende voorstellen van Breda. Op 14 december 2008
moet de nieuwe dienstregeling van kracht zijn.
Breda, 5 maart 2008
Gemeente Breda