Gemeente Breda

Gemeente Breda doet voorstellen aan provincie voor beter busvervoer

Om het openbaar vervoer in en rond Breda verder te verbeteren, heeft het Bredase college van burgemeester en wethouders op 4 maart een flink pakket voorstellen vastgesteld dat aan de provincie wordt voorgelegd. Het gaat onder andere om het herstellen van de busroutes langs de Haven, betere stadsbusverbindingen in de late avond en een nog hogere kwaliteit van de HOV-busdiensten van en naar Etten-Leur. Wethouder Willems van verkeer: "De provincie besluit in juni welke voorstellen ook daadwerkelijk worden overgenomen in het zogeheten exploitatieplan. In dit plan staan de maatregelen die Veolia moet uitwerken voor de nieuwe dienstregeling. Als de provincie onze voorstellen overneemt, dan gaat de kwaliteit en het comfort van het openbaar vervoer in Breda flink omhoog". De nieuwe dienstregeling gaat 14 december 2008 in.

De voorstellen van Breda voor lokaal busvervoer
* De bedoeling is dat de bus na enkele jaren van bouwwerkzaamheden aan en bij de Haven weer de oude route langs de Haven en de westkant van de binnenstad gaat rijden. Het gaat dan om de stadslijnen 6 en 11 en de streeklijnen 10 en 132. De provincie wordt gevraagd om ook lijn 12 uit Nieuw Wolfslaar en Ypelaar deze route te laten volgen.

* Verder wil het college de dienstregeling in de late avonduren en op zondagochtend uitbreiden. De huidige magere dienstregeling past niet bij een stad als Breda. Voorstel is dat er ieder half uur een bus naar en van de buitenwijken rijdt. Ook moeten de bussen doorrijden tot middernacht. Tegelijk wordt er meer regelmaat in de busdiensten gebracht en worden de aansluitingen op de trein en andere bussen beter.

* De nieuwbouwwijk Waterdonken die de komende 2,5 jaar wordt gebouwd, moet tijdig worden aangesloten op het openbaar vervoer. Daarom stelt het Bredase college vanaf medio 2009 een verlenging van de route van buslijn 5 in de Hoge Vucht voor.

De voorstellen van Breda voor streekvervoer

* Breda vindt dat het beoogde kwaliteits- en comfortniveau van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer van en naar Etten-Leur gerealiseerd moet worden. Deze lijnen, genaamd "Volans", staan voor een hoge kwaliteit van openbaar vervoer, zeer aantrekkelijk voor de reizigers, met een uitstekend aanbod aan busritten, comfortabele bussen en luxe, ruim uitgevoerde haltes in speciale huisstijl. Een beter kwaliteits- en comfortniveau betekent volgens Breda dat lijn 316 overdag elk halfuur gaat rijden. Verder moet er vanaf december op zaterdag overdag 4 keer per uur een bus rijden en ook in de avonduren wordt voor reizigers een veel ruimere keuze aan busritten nagestreefd. De bussen moeten bovendien tot middernacht doorrijden. Bedoeling is dat de verbindingen met Etten-Leur -oost en -noord sterk verbeteren en dat in het weekend de verbindingen met de regio tussen Etten-Leur en Roosendaal ook beter worden.
* Verder verzoekt Breda de provincie om de buslijn naar de Klokkenberg, Galder en Meersel Dreef ook op zaterdag te laten rijden. Deze lijn is begin 2007 alleen op werkdagen gestart als buurtbuslijn met kleine busjes en vrijwillige chauffeurs. Sinds januari rijdt op deze bijzonder succesvolle lijn een grote bus (lijn 245).

* Breda zou ook graag willen dat er een nieuwe avondrit komt op lijn 10 van Breda naar Oosterhout-Dommelbergen via het Amphia Ziekenhuis Molengracht. De gemeente wil ook graag meer regelmaat en soms meer ritten in de dienstregeling naar Chaam, Zundert, Prinsenbeek, Zevenbergen, Terheijden, Lage Zwaluwe en voor de Brabantliner, de voormalige Interliner, vanuit Utrecht.

Tot slot stelt de Gemeente Breda voor om aan het welkomstpakket voor nieuwe inwoners van Breda OV-informatie en een gratis buskaartje toe te voegen om zo het busgebruik te promoten. Ook vindt Breda dat de Bredase Buskrant weer opgepakt moet worden.

Planning

Vóór de zomer neemt de provincie een besluit over het exploitatieplan, inclusief alle ingediende voorstellen van Breda. Op 14 december 2008 moet de nieuwe dienstregeling van kracht zijn.

Breda, 5 maart 2008