Sanoma Uitgevers
Empty nester met baan meest geïnteresseerd in vakantie
---
05.03.08
Vaak wordt gedacht dat zij naast voldoende geld ook alle tijd hebben
om met vakantie te gaan. Het nieuwste onderzoek van het 50+
Expertisecentrum, "Nieuwe Fasen, Nieuwe Wensen bracht 50+ers in
verschillende levensfasen in kaart. En wat blijkt?
De werkzame empty nesters zijn het meest vakantieminded. Van deze
werkende 50+ers geeft bijna driekwart aan een sterke interesse te
hebben in vakanties ten opzichte van ruim 50% van de empty nesters die
niet meer werken. De werkzame empty nester hecht ook meer waarde aan
kwaliteit dan aan prijs in vergelijking met de andere twee
levensfasen: de niet werkzame empty nesters en de 50+ers met nog
thuiswonende kinderen.
50+er kiest op gevoel
In het onderzoek is ook een vergelijking gemaakt met de doelgroep
20-49.
Opvallend is dat deze jongere groep aangeeft langer na te moeten
denken over de keuze voor hun vakantie dan 50+ers. Zij wegen
zorgvuldig alle voor- en nadelen van elke vakantie-aanbieder tegen
elkaar af, terwijl de 50+er zich meer laat leiden door gevoel en
logisch nadenken. Mogelijk komt dit doordat 20-49-jarigen meer dan
50+ers het idee hebben dat de keuze voor een vakantie iets zegt over
hun persoonlijkheid.
Verschil tussen aanbieders
Zowel van de 50+ers als van de 20-49-jarigen ervaart 34% veel verschil
tussen de diverse aanbieders van vakanties en reizen. Slechts 6% van
alle ondervraagden overweegt dan ook maar één aanbieder. Ruim 60% van
de 50+ers maakt een keuze uit twee tot drie aanbieders en 21% zelfs
uit vier tot vijf. Van de 20-49-jarigen doet maar liefst een derde
dat.
Meer tijd en kwaliteit
Ruim 40% van de 50+ers geeft aan nu op een andere manier hun vakantie
te kiezen dan tien jaar geleden. Ze nemen meer de tijd, letten meer op
kwaliteit dan op prijs en hoeven minder rekening te houden met
anderen. Dit laatste geldt uiteraard in mindere mate voor de 50+ers
die nog kinderen thuis hebben. Zij doen ook langer over hun keuze.
Behalve prijs en prijs/kwaliteitsverhouding speelt ook de
vertrouwdheid van het merk een belangrijke rol bij de vakantiekeuze.
De niet werkzame empty nesters vinden dit van alle 50+ers het meest
van belang. 27% van deze groep geeft aan sterk merktrouw te zijn.
Inspiratie
De inspiratie voor een vakantie krijgt zowel de 50+er als de
20-49-jarige van internet en van vrienden en familie. Daarnaast zijn
ook, met name voor 50+ers, tijdschriften een belangrijke
informatiebron.
Onderzoeksopzet
Het kwantitatieve onderzoek is uitgevoerd door bureau Veldkamp. Voor
het algemene gedeelte van het onderzoek Nieuwe Fasen, Nieuwe Trends
zijn ruim 2200 respondenten ondervraagd. Daarnaast zijn zeven branches
onderzocht. Per branche is gewerkt met een steekproef van 500
personen.