Gemeente Rotterdam

De eerste monitor van het kwaliteitsnetwerk goederenvervoer in de stadsregio Rotterdam wijst uit dat de kwaliteit ervan hoog is. De wegbeheerders geven de wegen binnen dit netwerk hoge prioriteit. Extra sturing vanuit de stadsregio is daarom niet nodig.

Uit de monitor komt verder naar voren dat drempels en rotondes eigenlijk ongewenst zijn binnen het netwerk omdat ze de doorstroming belemmeren. Langzaam rijdend vrachtverkeer heeft bovendien negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. Daarom heeft het dagelijks bestuur van de stadsregio besloten om per 23 februari 2008 de richtlijn voor de eisen aan drempels en rotondes een uitgangspunt te laten zijn bij het toekennen van subsidie om die aan te leggen of te reconstrueren binnen het kwaliteitsnetwerk. Deze richtlijn stimuleert de wegbeheerder te kiezen voor vrachtwagenvriendelijke varianten.

Doorstroming
De stadsregio bewaakt de kwaliteit van het netwerk dat doorstroming en bereikbaarheid als belangrijkste kwaliteitskenmerken heeft. Uit de gehouden monitor blijkt dat vooral rotondes en drempels daaraan afbreuk doen. De resultaten van de monitor staan in het eindrapport Implementatie kwaliteitsnetwerk goederenvervoer stadsregio Rotterdam.

Bereikbaarheid economische centrale
In 2005 stelde de stadsregio Rotterdam het kwaliteitsnetwerk goederenvervoer in de stadsregio Rotterdam vast. Het was voor de eerste keer in Nederland dat een dergelijke maatregel genomen werd. Het gaat om een netwerk van wegen waarlangs het goederenvervoer naar de regionale economische centra bij voorkeur moet plaatsvinden. Bijvoorbeeld de haven van Rotterdam of de veiling in Bleiswijk. Andere wegen worden hierdoor ontlast. De kwaliteit van de wegen moet zodanig zijn dat het vrachtvervoer er ook graag voor kiest.

Bron: Bestuursdienst, 05-03-2008