De eerste monitor van het kwaliteitsnetwerk goederenvervoer in de
stadsregio Rotterdam wijst uit dat de kwaliteit ervan hoog is. De
wegbeheerders geven de wegen binnen dit netwerk hoge prioriteit. Extra
sturing vanuit de stadsregio is daarom niet nodig.
Uit de monitor komt verder naar voren dat drempels en rotondes
eigenlijk ongewenst zijn binnen het netwerk omdat ze de doorstroming
belemmeren. Langzaam rijdend vrachtverkeer heeft bovendien negatieve
gevolgen voor de luchtkwaliteit. Daarom heeft het dagelijks bestuur
van de stadsregio besloten om per 23 februari 2008 de richtlijn voor
de eisen aan drempels en rotondes een uitgangspunt te laten zijn bij
het toekennen van subsidie om die aan te leggen of te reconstrueren
binnen het kwaliteitsnetwerk. Deze richtlijn stimuleert de
wegbeheerder te kiezen voor vrachtwagenvriendelijke varianten.
Doorstroming
De stadsregio bewaakt de kwaliteit van het netwerk dat doorstroming en
bereikbaarheid als belangrijkste kwaliteitskenmerken heeft. Uit de
gehouden monitor blijkt dat vooral rotondes en drempels daaraan
afbreuk doen. De resultaten van de monitor staan in het eindrapport
Implementatie kwaliteitsnetwerk goederenvervoer stadsregio Rotterdam.
Bereikbaarheid economische centrale
In 2005 stelde de stadsregio Rotterdam het kwaliteitsnetwerk
goederenvervoer in de stadsregio Rotterdam vast. Het was voor de
eerste keer in Nederland dat een dergelijke maatregel genomen werd.
Het gaat om een netwerk van wegen waarlangs het goederenvervoer naar
de regionale economische centra bij voorkeur moet plaatsvinden.
Bijvoorbeeld de haven van Rotterdam of de veiling in Bleiswijk. Andere
wegen worden hierdoor ontlast. De kwaliteit van de wegen moet zodanig
zijn dat het vrachtvervoer er ook graag voor kiest.
Bron: Bestuursdienst, 05-03-2008
Gemeente Rotterdam