Kinderen blijven kwetsbaar en de meeste ouders in Europese landen doen niets
aan ouderlijk toezicht op de computer van hun kinderen
Volwassenen en kinderen zijn op het internet vaak (>50%) slachtoffer
van digitale aanvallen
ZALTBOMMEL, 5 maart 2008 - Symantec, de ontwikkelaar van de Norton
beveiligingssoftware, heeft het allereerste Norton Online Living
Report (NOLR) gepubliceerd, een uitgebreid rapport over de
internetgewoontes van kinderen en volwassenen in acht landen
wereldwijd. In het rapport, het eerste van deze omvang, komt naar
voren dat mensen over de hele wereld persoonlijk contact leggen op het
internet: ruim de helft (52%) van de volwassen internetgebruikers zegt
online vrienden te hebben gemaakt en de helft (46%) van deze groep
geeft aan dergelijke vriendschappen minstens zo op prijs te stellen
als vriendschappen buiten internet. Daarnaast wordt internet veel
gebruikt om te daten, voor sociale netwerksites en om spelletjes en
games te spelen. Ook blijkt uit het onderzoek dat de meeste
volwassenen (85%) en kinderen (52%) op internet ooit het slachtoffer
geworden zijn van een digitale aanval (variërend van spam tot
inbraakpoging) en zich zorgen maken om hun veiligheid op internet.
Het beeld dat ouders hebben van de activiteiten van hun kinderen op
internet stemt niet overeen met de realiteit. Hoewel de meeste ouders
zich bewust zijn van de gevaren van internet voor hun kinderen,
onderschatten ze de risico's en zijn er nog veel minder ouders die tot
daadwerkelijke maatregelen overgaan, zoals het instellen van ouderlijk
toezicht op de computer. Zo geeft één op de vijf kinderen uit het
onderzoek toe op internet dingen te doen die de ouders niet zouden
goedkeuren. In Duitsland zegt slechts 2% van de ouders te vermoeden
dat hun kind op internet wel eens door een vreemde is benaderd,
terwijl maar liefst 24% van de kinderen aangeeft dat dat wel eens is
gebeurd.
Voornaamste bevindingen van het Norton Online Living Report
Communicatie:
* Een groot aantal volwassen internetgebruikers is per maand
minstens één uur kwijt aan het versturen van sms-berichten per
mobiele telefoon (Duitsland: 60%, Frankrijk: 60%, VS: 39%,
Verenigd Koninkrijk: 79%, Australië: 69%, Brazilië: 61%, China:
75%, Japan: 25%)
* 41% van de Amerikaanse volwassen internetgebruikers en 46% van de
Amerikaanse kinderen die internet gebruiken, kijkt of download
(vaak, regelmatig of incidenteel) films via internet
* Datzelfde geldt voor maar liefst 97% van de volwassen
internetgebruikers in China en 96% van de Chinese kinderen die
internet gebruiken
* 86% van de volwassen internetgebruikers in China plaatst wel eens
een bericht op een persoonlijk blog (VS: 20%, Verenigd Koninkrijk:
19%, Australië: 17%, Duitsland: 13%, Frankrijk: 18%, Brazilië:
44%, China: 86%, Japan: 39%).
Sociaal contact:
* Bijna de helft (45%) van de volwassen internetgebruikers in de VS
heeft online vrienden gemaakt (VS: 45%, Verenigd Koninkrijk: 42%,
Australië: 54%, Duitsland: 45%, Frankrijk: 31%, Brazilië: 77%,
China: 84%, Japan: 38%). Van die gebruikers ziet 60-80%
internetvrienden ook offline (VS: 67%, Verenigd Koninkrijk: 72%,
Australië: 65%, Duitsland: 86%, Frankrijk: 84%, Brazilië: 83%,
China: 76%, Japan: 55%).
* Ongeveer de helft (44%) van de volwassen internetgebruikers in de
VS vindt internetvriendschappen minstens even bevredigend als
vriendschappen buiten internet (VS: 44%, Verenigd Koninkrijk: 43%,
Australië: 52%, Duitsland: 35%, Frankrijk: 25%, Brazilië: 60%,
China: 49%, Japan: 33%).
* Wel 4 op de 10 volwassen internetgebruikers (10-44%, verschillend
per land) gaan op internet vol vertrouwen sociaal contact aan met
vreemden (VS: 21%, Verenigd Koninkrijk: 28%, Australië: 29%,
Duitsland: 21%, Frankrijk: 16%, Brazilië: 10%, China: 44%, Japan:
13%).
* 88% van de Chinese kinderen op internet heeft online vrienden
gemaakt, net als bijna driekwart (74%) van de Braziliaanse
kinderen op internet (VS: 35%, Verenigd Koninkrijk: 44%,
Australië: 44%, Duitsland: 31%, Frankrijk: 32%, Brazilië: 74%,
China: 88%, Japan: 20%).
Dagelijks leven:
* Gamen op internet is enorm populair: bijna driekwart (74%) van de
volwassen internetgebruikers in de VS en ruim 9 op de 10 (96%) van
de Amerikaanse kinderen op internet spelen wel eens online.
* Bijna alle Chinese volwassenen en kinderen op internet
(respectievelijk 95% en 99%) spelen games of spelletjes op
internet.
* Meer dan de helft van de van de volwassenen (56%) en kinderen
(56%) op internet uit de VS download wel eens muziek
* China en Brazilië staan bovenaan wat betreft het downloaden van
muziek.
* 97% van de volwassenen en 98% van de kinderen in China op het
internet download muziek
* 88% van de volwassenen en 89% van de kinderen in Brazilië op het
internet download muziek.
* Ongeveer twee derde (66%) van de volwassenen en 7 op de 10
kinderen (70%) in de VS bezoeken wel eens sites waarop
videofragmenten kunnen worden gedeeld.
Informatie:
* Internet is even vaak als, of zelfs meer dan, de `reële wereld'
geraadpleegd als informatiebron voor nieuws. De meeste volwassen
internetgebruikers besteden ten minste één uur per maand aan het
lezen van nieuws op websites/blogs en in gedrukte media.
* Meer dan 9 op de 10 kinderen op internet uit de VS (94%),
Duitsland (93%), Frankrijk (93%) en China (93%) doen onderzoek via
internet.
* Advies over cosmetica en mode is in de hele wereld populair: 82%
van de volwassen internetgebruikers in China kijkt op internet
voor tips (VS: 32%, Verenigd Koninkrijk: 35%, Australië: 34%,
Duitsland: 36%, Frankrijk: 39%, Brazilië: 69%, China: 82%, Japan:
49%).
Winkelen:
* Bijna alle internetgebruikers kopen wel eens iets online (VS: 90%,
Verenigd Koninkrijk: 96%, Australië: 84%, Duitsland: 93%,
Frankrijk: 89%, Brazilië: 81%, China: 86%, Japan: 90%).
* Internetgebruikers in de hele wereld winkelen met veel vertrouwen
op internet (VS: 63%, Verenigd Koninkrijk: 78%, Australië: 55%,
Duitsland: 46%, Frankrijk: 53%, Brazilië: 40%, China: 55%, Japan:
33%).
* Bijna de helft (48%) van de Chinese internetgebruikers deelt
zonder zorgen persoonlijke informatie met anderen, tegenover
slechts 5% van de Japanse internetgebruikers.
Bankieren:
* Internet wordt minder voor persoonlijke financiën gebruikt dan om
te winkelen, maar de meerderheid van de internetgebruikers heeft
wel eens online een financiële transactie uitgevoerd.
* Ongeveer 4 op de 5 volwassen internetgebruikers internetbankieren
wel eens of betalen wel eens rekeningen online (VS: 79%, Verenigd
Koninkrijk: 85%, Australië: 81%, Duitsland: 78%, Frankrijk: 84%,
Brazilië: 68%, China: 87%, Japan: 74%).
* China heeft het hoogste percentage internetgebruikers dat online
bankiert of rekeningen betaalt: bijna 9 op de 10 (87%); in de VS
gaat het om 8 op de 10 (79%) internetgebruikers.
Bescherming:
* Hoewel de meeste ouders zich bewust zijn van de gevaren van
internet voor hun kinderen, onderschatten de meesten de risico's
en zijn er nog veel minder die tot daadwerkelijke maatregelen
overgaan, zoals het instellen van ouderlijk toezicht op de
computer (VS: 48%, Verenigd Koninkrijk: 37%, Australië: 40%,
Duitsland: 23%, Frankrijk: 32%, Brazilië: 32%, China: 39%, Japan:
5%).
* Slechts 5% van de Japanse volwassen internetgebruikers stelt
ouderlijk toezicht in.
* Veel ouders en kinderen bespreken openlijk de activiteiten van de
kinderen op internet, wat er mogelijk toe leidt dat volwassenen de
veiligheid van hun kinderen online overschatten (VS: 50%, Verenigd
Koninkrijk: 44%, Australië: 59%, Duitsland: 45%, Frankrijk: 54%,
Brazilië: 59%, China: 71%, Japan: 22%).
* De meeste ouders beschouwen internet als minder veilig voor
kinderen dan voor volwassenen (VS: 88%, Verenigd Koninkrijk: 78%,
Australië: 86%, Duitsland: 83%, Frankrijk: 77%, Brazilië: 80%,
China: 69%, Japan: 44%) en de meeste kinderen beschouwen internet
als gevaarlijker voor zichzelf dan voor volwassenen (VS: 69%,
Verenigd Koninkrijk: 61%, Australië: 63%, Duitsland: 61%,
Frankrijk: 63%, Brazilië: 60%, China: 34%, Japan: 48%).
* In de VS en Australië ligt het percentage ouders dat internet als
minder veilig voor kinderen dan voor volwassenen beschouwt het
hoogst (respectievelijk 88% en 86%), terwijl dat percentage in
Japan het laagst ligt, op iets minder dan de helft (44%).
* Ouders onderschatten hoe vaak hun kinderen op internet door
vreemden worden benaderd of voor de gek worden gehouden; in de VS,
het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ligt dat percentage het
hoogst.
* In de VS zegt slechts 6% van de ouders te vermoeden dat hun kind
op internet wel eens door een vreemde is benaderd, terwijl maar
liefst 16% van de kinderen aangeeft dat dat wel eens is gebeurd.
Diversen:
* De meeste volwassenen (85%) en kinderen (52%) op internet zijn
ooit het slachtoffer geworden van een digitale aanval (variërend
van spam tot inbraakpoging) en maken zich zorgen om hun veiligheid
op internet.
* Ruim 8 op de 10 volwassen internetgebruikers voelen zich zonder
beveiligingssoftware niet veilig op internet (VS: 89%, Verenigd
Koninkrijk: 88%, Australië: 92%, Duitsland: 95%, Frankrijk: 94%,
Brazilië: 91%, China: 81%, Japan: 93%).
* Meer dan een derde (34%) van de internetgebruikers in de VS heeft
wel eens creditcardgegevens verstrekt op internet (het hoogste
percentage wereldwijd), tegenover iets meer dan 1 op de 10
Braziliaanse internetgebruikers (13%).
* Het Verenigd Koninkrijk volgt de VS met 29% op de voet als het
gaat om het percentage internetgebruikers dat creditcardgegevens
deelt met vreemden, gevolgd door Australië (27%), Duitsland (19%),
Frankrijk (28%), Brazilië (13%), China (15%) en Japan (21%).
* Wereldwijd hebben de meeste volwassen internetgebruikers
beveiligingssoftware geïnstalleerd (VS: 71%, Verenigd Koninkrijk:
82%, Australië: 84%, Duitsland: 85%, Frankrijk: 75%, Brazilië:
85%, China: 75%, Japan: 61%), maar slechts weinigen doen meer,
zoals het regelmatig wijzigen van wachtwoorden (VS: 22%, Verenigd
Koninkrijk: 30%, Australië: 38%, Duitsland: 25%, Frankrijk: 21%,
Brazilië: 51%, China: 39%, Japan: 13%) of het uitsluitend bezoeken
van vertrouwde sites (VS: 48%, Verenigd Koninkrijk: 45%,
Australië: 48%, Duitsland: 32%, Frankrijk: 49%, Brazilië: 75%,
China: 53%, Japan: 56%).
* Ruim een derde van de volwassenen in alle landen bezoekt wel eens
sites voor volwassenen en/of pornografische sites, in Brazilië en
China zelfs meer dan de helft (VS: 38%, Verenigd Koninkrijk: 35%,
Australië: 36%, Duitsland: 35%, Frankrijk: 46%, Brazilië: 55%,
China: 51%, Japan: 37%).
Over het onderzoek
Het onderzoek voor het Norton Online Living Report is tussen 12
november en 17 december 2007 in acht landen (VS, Verenigd Koninkrijk,
Australië, Duitsland, Frankrijk, Brazilië, China en Japan) namens
Symantec uitgevoerd door Harris Interactive, waarbij 4687 volwassenen
van 18 jaar en ouder en 2717 kinderen tussen 8 en 17 werden
ondervraagd die minstens één uur per maand gebruikmaken van internet.
De resultaten zijn gewogen voor het aantal volwassenen en kinderen op
internet per land. Het onderzoek bestond uit interviews van 15 minuten
met volwassenen en interviews van 5 minuten met kinderen. In alle
landen werden dezelfde vragen gesteld en tussen de vragenlijsten voor
volwassenen en kinderen bestond enige overlap. De gegevens uit de acht
verschillende landen worden gebruikt om licht te werpen op een aantal
verrassende culturele verschillen en overeenkomsten op het gebied van
technologiegebruik.
Over Symantec
Symantec is een toonaangevende wereldwijde aanbieder van
infrastructuursoftware die bedrijven en consumenten vertrouwen geeft
in een onlinewereld. Het bedrijft helpt klanten hun infrastructuur,
informatie en interacties te beschermen met software en services die
risico's voor hun veiligheid, beschikbaarheid, compliance en
prestaties bestrijden. Naast het hoofdkantoor in Cupertino,
Californië, beschikt het bedrijf over vestigingen in ruim 40 landen.
Meer informatie is te vinden op www.symantec.be. Meer informatie over
het Norton Online Living Report vindt u op
www.norton.com/onlineliving, waar u ook het volledige rapport kunt
opvragen
Voor meer informatie :
Symantec
Vanessa Loury
0033 1 41 38 57 81
vanessa_loury@symantec.com
Pleon voor Symantec
Cindy Schoonbeek
0031 20 487 40 00
cindy.schoonbeek@pleon.com
Symantec