Datum
5-3-2008
Onderwerp
Meer busvervoer Noord-Holland Noord
Marjan Lansdaal
Vanaf half december neemt het aanbod van busvervoer in het noordelijk
deel van Noord-Holland met 20% toe. Bovendien worden nieuwere,
milieuvriendelijker lagevloerbussen ingezet die voorzien zijn van
goede reisinformatiesystemen. Dit is het resultaat van de aanbesteding
van de concessie Noord-Holland Noord door de provincie. Connexxion zal
het busvervoer in deze regio verzorgen.
De provincie Noord-Holland heeft bij de aanbesteding de vervoerders
uitgedaagd om met zo veel mogelijk extras te komen. De provincie
heeft vooraf een basiseisenpakket aangegeven, waarbij de vervoerders
veel vrijheid kregen om extra vervoer te bieden. Dit heeft als
resultaat dat er bovenop dit basispakket 35% meer vervoer is geboden.
Vergeleken met het huidige aanbod betekent dit een toename van ca.
20%. De vele reacties waarin de angst werd uitgesproken dat het
openbaar vervoer in het noorden van de provincie afkalft, waren
voorbarig. Deze manier van aanbesteden heeft voor de reiziger een
aantrekkelijk aanbod opgeleverd, aldus verantwoordelijk gedeputeerde
Cornelis Mooij.
Het aanbod
Met name in stedelijk gebied kunnen reizigers vaker per uur reizen met
de bus. Zo gaat de frequentie op de verbinding Heerhugowaard-Alkmaar
omhoog naar acht keer per uur. In de steden Alkmaar, Den Helder, Hoorn
en Schagen wordt het stadsvervoer uitgebreid. Ook nieuwe woonwijken
worden door de bus aangedaan. De nachtbus Amsterdam-Alkmaar gaat ook
op vrijdagnacht rijden. Diverse verbindingen waar nu alleen in de
spits wordt gereden, worden volwaardige buslijnen. Daarnaast komt er
een aantal nieuwe verbindingen, zoals tussen Schagen en Winkel, tussen
Heerhugowaard en Langedijk, tussen Heiloo en Egmond-Binnen en tussen
Venhuizen en Stede Broec.
De Overstapper
De provincie introduceert ook een aanvullend vervoermiddel: de
Overstapper. De Overstapper is een vervoermiddel tussen de belbus en
OV-taxi en ontsluit een aantal dorpen waar nu geen openbaar vervoer
is. De busjes gaan rond vijf openbaar vervoerknooppunten rijden: Anna
Paulowna, Schagen, Wieringerwerf, Obdam en Abbekerk. Het gewone
OV-tarief is van toepassing.
Schoner
De bussen worden ook schoner. Alle stadsbussen voldoen aan de hoogste
milieunorm (EEV), die tot voor kort alleen met aardgasbussen gehaald
kon worden. Dat betekent een aanzienlijke afname van de uitstoot van
roet en fijnstof. Ook de streekbussen worden schoner: de bestaande
streekbussen worden vervangen door lagevloerbussen van enkele jaren
oud, met schonere motoren. Door verschillende maatregelen wordt de
CO2-uitstoot per gereden kilometer met meer dan 20% verminderd.
Alle bussen zijn rolstoeltoegankelijk en zijn voorzien van
airconditioning. In de bussen worden de haltes automatisch
omgeroepen. Bovendien staat de route-informatie op schermen in de bus,
waarop de eerstvolgende halte zichtbaar is. De chauffeur kan tijdens
de rit op een speciaal display zien of zijn rit afwijkt van de
dienstregeling. Op die manier kan de betrouwbaarheid van de
dienstregeling verhoogd worden.
Dalurenkaartje en OV-chipkaart
Bij de introductie van de nieuwe concessie komen er diverse acties
voor specifieke doelgroepen. Er komt weer een dalurenkaartje. Net als
in de rest van Noord-Holland wordt het tarief voor de OV-chipkaart 10
cent per kilometer.
Aangepaste dienstregeling
Vanwege grootschalige werkzaamheden in Alkmaar wordt tot en met de
eerste helft van 2009 een aangepaste dienstregeling gereden. De
komende tijd stelt Connexxion deze dienstregeling in overleg met de
provincie op.
Aanbesteding OV NH N - kop van NH
Aanbesteding OV NH N - Noordkennemerland
Aanbesteding OV NH N - Westfriesland
Provincie Noord-Holland