Gemeente Haaksbergen
Inwoners tevreden over gemeente
De inwoners van de gemeente Haaksbergen zijn in het algemeen tevreden
over de gemeentelijke diensten en voorzieningen. Ook plaatselijke
bedrijven en instellingen denken daar zo over. Dit blijkt uit de
resultaten van de landelijke gemeentemonitor "De Staat van de
Gemeente". Onze gemeente haalde bij het onderzoek dat in het najaar
van 2007 werd gehouden, een goede score.
In totaal deden vorig najaar 47 gemeenten mee aan het onderzoek,
waaronder 28 gemeenten met minder dan 25.000 inwoners. Hierdoor is nu
bekend hoe inwoners, bedrijven en instellingen over hun gemeente en de
dienstverlening denken. Maar vooral ook het staat in verhouding tot de
resultaten in die andere gemeenten die hebben meegedaan.
Het onderzoek van `De Staat van de Gemeente' richt zich op de beleving
van de inwoners vanuit zes verschillende invalshoeken: als kiezer, als
klant, als onderdaan, als partner, als wijkbewoner en als
belastingbetaler.
Bij een vergelijking met de andere deelnemende gemeenten met minder
dan 25.000 inwoners (Haaksbergen telt ongeveer 24.500 inwoners) bij de
meeste invalshoeken beter dan gemiddeld. Alleen bij het onderdeel `de
burger als partner' ligt de score van Haaksbergen met 6,1 onder het
gemiddelde van de andere betrokken gemeenten (7,2).
Bij de andere vijf invalshoeken waren de scores voor Haaksbergen: de
burger als kiezer: 5,7 (gemiddeld 5,5); als klant 7,2 (gemiddeld 6,9);
als onderdaan 5,8 (gemiddeld 5,7); als wijkbewoner 6,8 (gemiddeld 6,5)
en als belastingbetaler 6,5 (gemiddeld 6,0).
De monitor is gebaseerd op enquêtes onder inwoners, bedrijven en
instellingen, maar ook op gegevens uit landelijke bronnen en gegevens
van de gemeente zelf. Een combinatie van die informatie bepaalt het
uiteindelijke cijfer dat een gemeente krijgt. Zo wordt het cijfer voor
het onderdeel `de burger als partner' bepaald door het aantal actuele
bestemmingsplannen en de mate van tevredenheid van de inwoners over
het onderwijs. De lage score op dit onderdeel wordt vooral beïnvloed
doordat de gemeente minder goed (3,7 tegen gemiddeld 7,3) scoort bij
de actualiteit van bestemmingsplannen. Het gaat hierbij echter om
indicaties en niet om diepgravend onderzoek.
De dienstverlening van de gemeente kan volgens het onderzoek van De
Staat van de Gemeente de toets der kritiek heel duidelijk doorstaan in
vergelijking met de andere deelnemende gemeenten. Op enkele onderdelen
kan het volgens de monitor wat beter. Het gaat daarbij onder meer om
de openingstijden van het gemeentehuis, de parkeergelegenheid en de
prijs van de dienstverlening. In de komende periode gaat de gemeente
na welke verbeteracties er moeten komen. Daarbij wordt ook gekeken
naar onderdelen waar de gemeente nu al bovengemiddeld scoort. "Bij het
opstellen van verbeter voorstellen willen we vooral ook laten kijken
naar die gemeenten die het beste scoren", aldus het college van B &
W.
Het is de bedoeling dat Haaksbergen over enkele jaren weer meedoet aan
`De Staat van de gemeente'.
Meer informatie
* In GemeenteNieuws van donderdag 6 maart staat een uitgebreid
overzicht van de scores van onze gemeente.
* Het volledige onderzoeksrapport van de Staat van de Gemeente -
najaar van 2007.
* De website van De Staat van de Gemeente.
De gemeente Haaksbergen heeft zich ook aangesloten bij
www.watdoetjegemeente.nl. Dit is een initiatief van de Vereniging van
Nederlandse gemeenten. Op deze site worden ook diverse prestaties van
gemeenten met elkaar vergeleken. De gegevens van De Staat van de
Gemeente worden hieraan toegevoegd.