Gemeente Haaksbergen

Inwoners tevreden over gemeente

De inwoners van de gemeente Haaksbergen zijn in het algemeen tevreden over de gemeentelijke diensten en voorzieningen. Ook plaatselijke bedrijven en instellingen denken daar zo over. Dit blijkt uit de resultaten van de landelijke gemeentemonitor "De Staat van de Gemeente". Onze gemeente haalde bij het onderzoek dat in het najaar van 2007 werd gehouden, een goede score.

In totaal deden vorig najaar 47 gemeenten mee aan het onderzoek, waaronder 28 gemeenten met minder dan 25.000 inwoners. Hierdoor is nu bekend hoe inwoners, bedrijven en instellingen over hun gemeente en de dienstverlening denken. Maar vooral ook het staat in verhouding tot de resultaten in die andere gemeenten die hebben meegedaan.

Het onderzoek van `De Staat van de Gemeente' richt zich op de beleving van de inwoners vanuit zes verschillende invalshoeken: als kiezer, als klant, als onderdaan, als partner, als wijkbewoner en als belastingbetaler.

Bij een vergelijking met de andere deelnemende gemeenten met minder dan 25.000 inwoners (Haaksbergen telt ongeveer 24.500 inwoners) bij de meeste invalshoeken beter dan gemiddeld. Alleen bij het onderdeel `de burger als partner' ligt de score van Haaksbergen met 6,1 onder het gemiddelde van de andere betrokken gemeenten (7,2). Bij de andere vijf invalshoeken waren de scores voor Haaksbergen: de burger als kiezer: 5,7 (gemiddeld 5,5); als klant 7,2 (gemiddeld 6,9); als onderdaan 5,8 (gemiddeld 5,7); als wijkbewoner 6,8 (gemiddeld 6,5) en als belastingbetaler 6,5 (gemiddeld 6,0).

De monitor is gebaseerd op enquêtes onder inwoners, bedrijven en instellingen, maar ook op gegevens uit landelijke bronnen en gegevens van de gemeente zelf. Een combinatie van die informatie bepaalt het uiteindelijke cijfer dat een gemeente krijgt. Zo wordt het cijfer voor het onderdeel `de burger als partner' bepaald door het aantal actuele bestemmingsplannen en de mate van tevredenheid van de inwoners over het onderwijs. De lage score op dit onderdeel wordt vooral beïnvloed doordat de gemeente minder goed (3,7 tegen gemiddeld 7,3) scoort bij de actualiteit van bestemmingsplannen. Het gaat hierbij echter om indicaties en niet om diepgravend onderzoek.

De dienstverlening van de gemeente kan volgens het onderzoek van De Staat van de Gemeente de toets der kritiek heel duidelijk doorstaan in vergelijking met de andere deelnemende gemeenten. Op enkele onderdelen kan het volgens de monitor wat beter. Het gaat daarbij onder meer om de openingstijden van het gemeentehuis, de parkeergelegenheid en de prijs van de dienstverlening. In de komende periode gaat de gemeente na welke verbeteracties er moeten komen. Daarbij wordt ook gekeken naar onderdelen waar de gemeente nu al bovengemiddeld scoort. "Bij het opstellen van verbeter voorstellen willen we vooral ook laten kijken naar die gemeenten die het beste scoren", aldus het college van B & W.

Het is de bedoeling dat Haaksbergen over enkele jaren weer meedoet aan `De Staat van de gemeente'.

Meer informatie

* In GemeenteNieuws van donderdag 6 maart staat een uitgebreid overzicht van de scores van onze gemeente.

* Het volledige onderzoeksrapport van de Staat van de Gemeente - najaar van 2007.

* De website van De Staat van de Gemeente.

De gemeente Haaksbergen heeft zich ook aangesloten bij www.watdoetjegemeente.nl. Dit is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse gemeenten. Op deze site worden ook diverse prestaties van gemeenten met elkaar vergeleken. De gegevens van De Staat van de Gemeente worden hieraan toegevoegd.