Gemeente Arcen en Velden


Toespraak d.d. 3 maart '08
Raadsbijeenkomst
Agendapunt fusie

Dames en heren,

Van harte welkom op deze informatieve raadsbijeenkomst. We zijn vandaag bijeengekomen om te discussiëren over het raadsvoorstel inzake fusie, dat op 13 maart op de agenda staat van de raadsvergadering.

Natuurlijk gaat het om meer dan alleen een nuchtere mededeling en natuurlijke gaat het om een zeer belangrijk, zo niet het belangrijkste besluit in de geschiedenis van onze gemeente.
Dit besef heb ik niet alleen, maar heeft ook onze bevolking, die massaal gehoor gegeven heeft aan de uitnodiging van het gemeentebestuur om in drie publieksavonden met ons te discussiëren over onze toekomst. Dit besef van deze belangrijke stap leeft ook bij het bedrijfsleven die intensief en met veel betrokkenheid ons kennis hebben laten nemen van hun belang in dit proces.

Maar bovenal is het de bevolking geweest die ons als bestuur heeft meegegeven wat zij, ook in dit proces, als meest belangrijk vinden: het behoud van eigen identiteit, het typisch eigene van de kleine kern en het bevorderen en borgen van de leefbaarheid in de drie kernen. Met die wetenschap is onze gemeenteraad, samen met het college aan de slag gegaan om een kritische blik naar de toekomst te werpen:
· kunnen we op lange termijn wel waar maken wat onze burgers, bedrijfsleven en verenigingen aan ons als gemeentebestuur vragen?
· Kunnen we daarnaast ook kwalitatief uitvoering geven aan de toenemende stroom van taken die de rijksoverheid op het bordje van de gemeenten neerlegt?

· Wat betekent dat nu als we als zelfstandige gemeente Arcen en Velden onze ambities en taken wel op kwaliteitsniveau zouden uitvoeren?

In een zorgvuldig voorbereide vergadering hebben raadsleden, college en ambtelijke organisatie conclusies getrokken uit het onderzoek dat het bureau van Naem en Partners in opdracht van de raad had uitgevoerd. De prijs van zelfstandig blijven was te hoog en op de korte en lange termijn onverantwoord.

Onverantwoord omdat de lasten voor onze burgers te fors zouden stijgen, wij geen kwaliteitsslag zouden kunnen maken om onze toeristisch /
---

recreatieve ambitie te borgen en wij achter de dynamiek van ons bedrijfsleven aanhollen.

Dat is slecht voor de werkgelegenheid, dat is slecht voor onze burgers en dat is op den duur risicovol voor leefbaarheid van onze kernen.

Ik spreek hier mijn grote waardering en respect uit voor de manier waarop deze gemeenteraad, deze raadsfracties, deze raadsleden, de wethouders, de gemeentesecretaris, ieder op hun eigen manier, maar met een gezamenlijk gevoel van betrokkenheid en
verantwoordelijkheidsgevoel, dit proces, de afgelopen periode mee vorm en inhoud hebben gegeven.

Ik ben onder de indruk van de manier waarop de raad de betrokkenheid van de bevolking, bedrijfsleven en verenigingen iedere keer weer als essentieel in dit proces een plek hebben gegeven.
Die verantwoordelijkheid vraagt in aanloop naar de besluitvorming van volgende week ook om zorgvuldigheid.

Het is niet altijd mogelijk geweest om alles in ieder stadium van het proces publiekelijk op tafel te leggen.
Dan komen er momenten dat je samen achter gesloten deuren die belangenafwegingen maakt, risico's samen inschat, communicatietrajecten met elkaar afspreekt en aftasten of iedereen op koers ligt, of ieder raadslid dezelfde conclusies trekt uit de publieksavonden, de gesprekken met bedrijfsleven en eigen achterban.

Ik kan u verzekeren dat raadsleden het moeilijk hebben gehad. Zeker als zij door sommigen uit de gemeenschap ook nog in het hoekje geplaatst werden van deelname aan achterkamertjes politiek.
Raadsleden hebben hier enorm veel tijd en energie in gestoken om zich van een verantwoorde besluitvorming te vergewissen.

Terug kijkend op het proces vanaf oktober 2007 tot nu, kan ik constateren dat we een open communicatie met bevolking, bedrijfsleven en verenigingen hebben gehad. Over dit proces niets dan lof. Maar dit proces moet uiteindelijk wel leiden tot besluitvorming; goed voorbereid en goed onderbouwd.

Met u allen hebben we gedeeld dat we op 13 maart het besluit tot fusie zullen nemen.
Dat betekent voor het college, als dagelijks bestuur van de gemeente, dat zij snel aan de slag moest om in de bewuste vergadering van 13 maart met een goed voorstel te kunnen komen.
Een van de meest wezenlijke onderdelen van dat voorstel is het resultaat van de onderhandelingen die je voert met de beoogde fusiepartner. Een zelfde proces voltrekt zich ook in de beoogde fusiegemeente en vraagt ook daar voor de nodige zorgvuldigheid en tijd.
---

De gemeenteraad heeft goed naar u geluisterd en het college heeft goed naar de raad geluisterd.

31 januari jl. kijken raad en college terug op de drie publieksavonden, de ondernemersavond in de kasteeltuinen, werkbezoeken aan Horst aan de Maas en Venlo, de gesprekken die de verschillende fracties met samenleving hebben gehad.
Ook hier werd weer indringend met elkaar gediscussieerd over de vraag of we allen dezelfde beelden delen en dezelfde geluiden uit de samenleving hebben gehoord, dezelfde conclusies daaruit trokken.

Dan kijken we terug op de gesprekken die raad en college hebben gehad met dorpsraden in zowel Horst aan de Maas als in de gemeente Venlo. Dan kijken we samen naar het gemeentelijk sportbeleid en het beleid ten aanzien van gemeenschapsvoorzieningen in beide gemeenten. Dan evalueren we de discussies die we hebben gehad met vertegenwoordigers uit Belfeld, Tegelen, `t Ven, Hout-Blerick, Meterik, Griendtsveen.
Dan praten we over de ambities die beide gemeenten hebben het gebied van toerisme, recreatie, agrarische sector, leefbaarheid van kleine kernen. En ik ben niet volledig in de opsomming. Dan kijken we ook naar de financiële ruimte die aanwezig om ook onze ambities waar te maken. Dan blijkt dat Venlo meer dan verwacht in staat is oor te hebben voor de kleine gemeente Arcen en Velden, meer dan verwacht onze ambities, zowel op het gebied van toerisme en recreatie, de doorontwikkeling van de maascorridor, het agrarisch beleid, de leefbaarheid van onze kernen versneld op kwaliteitsniveau kan brengen.

Die avond deelden we, na lang en intensief beraad, inderdaad dezelfde mening.
De mening, dat uit al die publieksactiviteiten, uit die zaken, (en ik realiseer me hierin niet uitvoerig te zijn) een nadrukkelijk geluid uit samenleving ons ervan overtuigde dat Venlo een eerste voorkeur heeft bij mogelijke fusiebesprekingen.
Zowel raad alsook college waren van mening dat natuurlijk eerst onderhandeld moest worden, alvorens je nadrukkelijk naar buiten komt met een partnerkeuze.

Dan sta je op dat moment voor de keuze of je in dit stadium, gezien de geluiden en meningen uit de samenleving, gelijktijdig onderhandelingen met Horst aan de Maas en Venlo moet starten, omwille van de afgesproken procesgang.

Het college heeft in die bewuste bijeenkomst van 31 januari de raad voorgesteld om nu reeds de onderhandelingen met Venlo te starten en voorlopig een onderhandelingstraject met Horst aan de Maas te parkeren in afwachting van het onderhandelingsresultaat.

---

Het college gaf aan dat we onmogelijk met twee fusiepartners gelijktijdig konden onderhandelen. Dit zou teveel vragen van bestuur en organisatie en zou niet leiden tot optimaal resultaat.
Het college stelde daarom voor, ter voorbereiding van een raadsvoorstel, op portefeuillehoudersniveau bij voorrang met Venlo te gaan onderhandelen. De raad gaf daar op 31 januari groen licht voor.

Onderhandelen doe je maar met een doel voor ogen: optimaal resultaat behalen en dat resultaat was alleen succesvol te behalen met het doel voor ogen: fusie en de bereidheid daartoe.
Door te gaan onderhandelen, bij voorrang met Venlo, hield wel in dat we koersten op een gezamenlijk resultaat dat in beide colleges ter goedkeuring moest worden vastgesteld. En dat kan alleen maar in een openbare besluitvorming.

Vorige week dinsdag hebben beide colleges van Venlo en Arcen en Velden overeenstemming bereikt over een gelijkluidend voorstel dat ter besluitvorming op 13 maart aan beide gemeenteraden wordt voorgelegd.

Basis van de onderhandelingen was een document met wensen, verlangens en zelfs eisen die verenigingen, burgers en instellingen ons hebben meegegeven.
Die lijst was de basis en bevat belangrijke zaken, die wij voor de toekomst van onze gemeente en vooral voor de leefbaarheid van de kernen, essentieel vinden om ze voor de toekomst veilig te stellen. Maar we zijn ook verder gegaan. De lijst bevat ook extra's, substantiële investeringen, die wij als zelfstandige gemeente niet hadden kunnen doen. Extra's dus!

Het gaat te ver om hier de hele lijst aan u voor te lezen, maar ik licht er toch enkele uit:

1. We hebben de voortgang van masterplan (BMV en MFA) en gebiedsontwikkeling veilig kunnen stellen en kan de realisering versneld worden,

2. zo zal extra geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van toerisme en recreatie.

3. Tevens wordt extra geïnvesteerd in de sportaccommodaties in de drie kernen en zal extra geïnvesteerd worden in de opwaardering van groen in de openbare ruimte in alle drie kernen. Alom betekent het dat de inzet van onderhandelingen vanuit de gemeente Arcen en Velden, door het college van Venlo volledig zijn overgenomen en worden uitgevoerd in de periode tot 2015, te beginnen vanaf 13 maart. U heeft allen de voorstellen, inclusief de onderhandelingspunten kunnen nalezen onze website.

Als je dan constateert dat uit de samenleving, de burgers, verenigingen, bedrijfsleven en instelling, aan de raad en college onderhandelingspunten
---

en thema's zijn meegegeven, vanuit ieders eigen specifieke belang, en als ik dan vervolgens constateer dat het gemeentebestuur van Venlo onze wensen en verlangens een op een onderschrijft, ondertekent en bereid is om hierin te willen investeren en uit te voeren, dan kan het college maar een ding doen: de raad voor te stellen om het onderhandelingsresultaat goed te keuren en te besluiten om samen met de nieuwe gemeente vol vertrouwen in een fusie met Venlo de belangen van onze burgers voor nu en voor de toekomst veilig te stellen.
Daar was het ons allen vanaf het begin om te doen: het veilig stellen van die belangen.
Wij zijn ervan overtuigd dat met het te nemen besluit over de fusie met Venlo, deze belangen optimaal zijn veilig gesteld. De eerlijk gebiedt ook te zeggen dat we in de nieuwe gemeente meer ozb moeten gaan betalen. Maar ik durf hier de stelling aan dat die verhoging vele malen minder is dan in geval van zelfstandig voortbestaan. Ik durf ook de stelling aan dat we ondanks de lastenverhoging in de toekomst, er enorm veel extra's voor onze burgers gerealiseerd kunnen worden.

Er zullen natuurlijk ook mensen zijn die het anders hadden willen zien, die niet tevreden zijn met de bereikte onderhandelingsresultaten, die graag een voorstel hadden willen zien die een fusie met Horst aan de Maas of zelfs met Bergen mogelijk maakte.

In het nemen van een democratisch besluit weegt de raad altijd ieders belang, maar zal uiteindelijk het dienen van het algemeen belang de doorslag moeten geven in de besluitvorming. Het is aan het hoogste orgaan van de gemeente: de raad, om daar over te beslissen op 13 maart aanstaande.

Tot slot wil ik mijn waardering en respect uitspreken over de manier waarop de gemeente Venlo en de gemeente Horst aan de Maas het proces van wederzijdse toenadering met onze gemeente samen hebben doorlopen.

In deze raadsbijeenkomst zal de raad reageren op het voorstel van het college. Het woord is aan u en de Raad.

Fons Tans
burgemeester


---