Ingezonden persbericht


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
21 Vragen van de heer P.H. van Corler
(ingekomen 4 maart 2008)

Recent onderzoek van de Fietsersbond (zie bijlage) laat zien dat brommers fors bijdragen aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Brommers stoten ultrafijnstof uit, juist op locaties waar ook vaak fietsers komen. Brommers lijken in de aanpak van de luchtkwaliteit een vergeten groep. Het meest effectief zijn maatregelen aan de bron, waardoor de uitstoot door brommers terug gebracht kan worden. Het vervangen van brommers door elektrische scooters is een maatregel waarmee de luchtkwaliteit in Utrecht verbeterd kan worden.

In Utrecht rijden veel koeriers door de stad om op hun brommer met name etenswaren te bezorgen, de welbekende pizzakoeriers. Voor bedrijven die gebruik maken van bezorgbrommers en willen overstappen op elektrische bezorgscooters bestaat er de mogelijkheid om gebruik te maken van een milieu-investeringsaftrek (zie: www.vrom.nl/miavamil). Met deze regeling wordt een dergelijke overstap fiscaal aantrekkelijk gemaakt. GroenLinks ziet graag dat ook de gemeente het gebruik van dergelijke elektrische bezorgscooters stimuleert. Hierbij denken wij aan een stimuleringsregeling voor ondernemers die willen overstappen van de vervuilende bezorgbrommers naar elektrische scooters. Een bijkomend voordeel is dat niet alleen het fijnstofprobleem wordt aangepakt, maar ook de geluidsoverlast van deze bezorgbrommers vermindert.

Vragen:

1. In het ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2008 (ALU 2008) wordt geen aandacht besteed aan de invloed van brommers op de luchtkwaliteit. Welke maatregelen gaat het college in het ALU 2008 opnemen n.a.v. het onderzoek van de Fietsersbond?
2. Is het college bereid de mogelijkheden om gebruik te maken van de milieu-investeringsaftrek actief onder de aandacht te brengen van de bedrijven met bezorgbrommers? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
3. Is het college bereid een Utrechtse stimuleringsregeling voor vervanging van bezorgbrommers door elektrische scooters nader uit te werken als onderdeel van het ALU 2008? Zo nee, waarom niet?

Bijlage 1

Brommer is nog vuiler dan vrachtwagen

Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman

gepubliceerd op 28 februari 2008 02:47, bijgewerkt op 28 februari 2008 13:42

UTRECHT - Brommers en scooters stoten per seconde meer ultrafijnstof uit dan vrachtwagens, en twee keer zo veel als een gemiddelde auto. Een fietser ademt extreem veel ultrafijnstof in wanneer een brommer hem passeert. Dit blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond in samenwerking met de Universiteit Utrecht.

Het onderzoek wordt in het maartnummer van het blad De Vogelvrije Fietser gepresenteerd.

In twaalf steden werden metingen uitgevoerd met een fiets en een auto met meetapparatuur. Duidelijk werd dat een fietser een piek aan viezigheid binnenkrijgt als een brommer of een vrachtwagen hem rakelings passeert. Of als een fietser naast een brommer staat te wachten bij een stoplicht. In dergelijke verkeerssituaties kan de concentratie ultrafijnstof in de lucht vertienvoudigen.

De metingen werden geanalyseerd door IRAS, een instituut van de Universiteit Utrecht dat zich bezighoudt met gezondheidsrisico's door milieuvervuiling. De wetenschappers van IRAS waren verrast dat de pieken van ultrafijnstof door verkeer zo hoog zijn. Daarbij blijken brommers 'ultrafijnstofkanonnen', aldus onderzoeker Frank Borgman van de Fietsersbond. 'Vrachtwagens en oude auto's zijn berucht om hun bijdrage aan de luchtvervuiling, terwijl brommers, vanwege hun geringere aantallen, grotendeels buiten schot blijven in de discussie over luchtkwaliteit.'

De Fietsersbond gaat nu aan minister Cramer van Milieu vragen of er emissie-eisen kunnen worden gesteld aan de brommer.

Borgman van de Fietsersbond: 'Brommers moeten overal van het fietspad worden geweerd. Daarbij moeten fietsroutes niet langs drukke wegen worden aangelegd. Wij adviseren fietsers al zo veel mogelijk voor een rustige fietsroute te kiezen.'

De Fietsersbond mat voor dit onderzoek niet de concentraties fijnstof in de lucht, maar de nog kleinere deeltjes ultrafijnstof. Ultrafijnstof is de beste indicator voor luchtverontreiniging die wordt veroorzaakt door verkeer. Borgman: 'Hoe kleiner de deeltjes, hoe schadelijker voor de gezondheid. Omdat ze diep in de longen kunnen doordringen, de bloedbaan in, kunnen ze gemakkelijk in het lichaam ontstekingsreacties veroorzaken.'

Vanaf 2006 onderzoekt de Fietsersbond de luchtkwaliteit voor fietsers. Uit het onderzoek bleek dat de blootstelling aan ultrafijnstof in de auto twee keer zo hoog is als op de fiets. Bij fietsen gaat echter twee keer zo veel lucht door je longen door de lichamelijke inspanning. Maar, verzekerden de wetenschappers van de Universiteit Utrecht tot opluchting van de fietsersbond, de gezondheidswinst van de lichaamsbeweging weegt bij fietsen nog op tegen de gezondheidsschade van de luchtvervuiling.

Borgman: 'De fietser veroorzaakt geen vervuiling maar krijgt wel veel vervuiling van anderen over zich heen, vergelijkbaar met passief roken. Wij dachten: we kunnen wel roepen 'ga allemaal fietsen', maar is dat gezien de luchtvervuiling wel zo'n goed idee? Als de wetenschappers de conclusie hadden getrokken dat je beter niet kunt fietsen in de stad, dan was dat voor ons heel erg geweest.'

url: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article508239.ece/Brommer_is_nog_vuiler_dan_vrachtwagen


---- --