Ingezonden persbericht


Amsterdam, 19 februari 2008

Onderwijs en bibliotheken overbruggen kloof tussen oude en nieuwe media

UGame-ULearn organiseert internationaal symposium "Gaming & New Literacy - Skills for the Future"

Op 4 en 5 maart organiseert UGame-ULearn in Delft (Aula Technische Universiteit Delft) het internationale symposium "Gaming & New Literacy - Skills for the Future". Aanleiding is de steeds groter wordende digitale kloof tussen jongeren en de generatie opvoeders en beïnvloeders die hen begeleidt. Onder invloed van actuele vraagstukken rondom nieuwe mediavormen zoals games, wordt de behoefte aan voorlichting steeds groter en dringender. Dit was tevens één van de belangrijkste uitkomsten van het Nationaal Gaming Debat, dat op 11 februari j.l. plaatsvond in Amsterdam.

Programma en deelname
Tijdens het symposium "Gaming & New Literacy - Skills for the Future" wordt door toonaangevende (inter)nationale experts op gaminggebied via lezingen en workshops antwoord gegeven op vragen als;

Is gamen een nutteloos tijdverdrijf zoals veel mensen denken, of is het een belangrijk nieuw middel van communicatie? Leren de gamers tijdens het gamen? Verliezen we de jeugd aan virtuele werelden of denken we mee en zien we nieuwe mogelijkheden?

Deelnemende experts zijn onder andere Jenny Levine (Internet Development Specialist en Strategy Guide - the American Library Association), Eli Neiburger (Technology manager of the Ann Arbor District Library), Birgitte Tufte (Professor Center for Marketing Communication - Copenhagen Business School), Ubisoft en de TMF Gamekings.

Gamen is ook Goed, ook binnen onderwijs en bibliotheken

Het wordt steeds meer bekend dat het spelen van games naast fun, ook leerzaam is. Games kunnen succesvol worden ingezet bij het tegengaan van analfabetisme, en zijn bovendien goed voor de oog-handcoördinatie, ruimtelijk inzicht, wilskracht, reactievermogen en hersentraining. Het symposium Gaming & New Literacy - Skills for the Future is specifiek gericht op professionals uit het onderwijs- en de bibliotheekwereld, maar staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in de kracht en mogelijkheden van games. Door aan te sluiten bij de technische ontwikkelingen en de belevingswereld van jongeren ontstaan er, inzichten om nieuwe en/of andere doelgroepen aan te spreken en gebruik te maken van de positieve aspecten die games bieden. Het symposium wordt daarom ondersteund door 'Vitamine G: Gamen is Goed!' een initiatief van de branchevereniging NVPI om de positieve aspecten van gamen meer bekendheid te geven. Meer informatie: www.gamenisgoed.nl.

Praktische informatie
De kosten voor de workshops op 4 maart bedragen 50 euro, dit is inclusief een aansluitend diner, waar u sprekers en andere deelnemers kunt ontmoeten. De kosten voor de symposiumdag vol lezingen op 5 maart bedragen 98 euro.

Onderwijsinstellingen die zijn aangesloten bij het E-merge Consortium en studenten krijgen korting op de toegangsprijs. Probiblio biedt deelnemers van het UGame - ULearn symposium een korting van 10 euro aan op de inschrijving van de Biebwatch VO (8 april).

Meer informatie en inschrijving

Op de website www.ugame-ulearn.com leest u alles over het programma, de sprekers, de organisatie en hoe u zich aan kunt melden.

Het UGame - ULearn team
Erik Boekesteijn, Jaap van de Geer (DOK Library Concept Center) Liesbeth Mantel (Bibliotheek Technische Universiteit Delft)

Noot aan de redactie/