Ingezonden persbericht


PERSBERICHT ­ Effectory

Onrust maakt gemeentepersoneel minder trots

Amsterdam, 4 maart 2008

Werknemers bij gemeenten zijn minder trots op de organisatie waarvoor ze werken dan medewerkers in andere beroepsgroepen. De steeds grotere afstand tot de burger lijkt de belangrijkste boosdoener. Ook organisatorische onrust en ongeschikte leidinggevenden zijn oorzaken. Dit blijkt uit recent medewerkersonderzoek van Effectory.

Nieuwe manier van werken eist zijn tol
Volgens Marc Sijtstra, directeur van Effectory, raken gemeenteambtenaren steeds vaker teleurgesteld in hun organisatie. "Grote reorganisaties hebben onrust en onzekerheid gebracht", zegt Sijtstra. "Binnen gemeenten draaide het de afgelopen jaren vooral om het vergroten van de efficiëntie. Mensenwerk werd geautomatiseerd en veel afdelingen zijn uitbesteed aan commerciële aanbieders. Een andere tendens is dat nabijgelegen gemeenten steeds vaker afdelingen met elkaar gaan delen, de zogenaamde shared service centra. Daardoor neemt de baanzekerheid af."

Ambtenaar vervreemdt van burger
"Vroeger was de charme van het werken bij de gemeente dat je iets in het belang van je eigen gemeenschap deed", zegt Sijtstra. "Nu zie je dat het directe contact met burgers steeds minder wordt. De trots is op een historisch dieptepunt gekomen."

Trots op de organisatie scoort bij gemeenteambtenaren met een 5,9 opvallend laag. Het landelijk gemiddelde in andere sectoren scoort bijna een vol punt hoger (6,7). Dit is het meest opvallende verschil in de werkbeleving tussen gemeenteambtenaren en andere beroepsgroepen.

Leidinggevende te lang op dezelfde plek
Ook leidinggevenden scoren bij gemeenten minder goed dan het landelijk gemiddelde. Volgens Sijtstra komt dat doordat gemeenten vaak minder snel ingrijpen wanneer een manager niet goed blijkt te passen bij zijn afdeling. "Uiteindelijk is dat jammer, want zowel de leidinggevende als zijn mensen worden daarvan niet gelukkiger. Binnen gemeenten blijven leidinggevenden veel langer op hun post dan in andere sectoren."

Toekomst
De toekomst ziet Sijtstra, ondanks deze sombere berichten over het werken bij gemeenten, positief. "Na deze fase van reorganisaties verschuift de aandacht weer naar het optimaal bedienen van de burger. Het zal niet lang meer duren voordat zowel managers als medewerkers er weer gezamenlijk naar streven om hun gemeenschap zo goed mogelijk te bedienen."

Voor gemeenten bestaat binnen de Nationale Tevredenheidsindex® een specifieke benchmark die de gemiddelde scores voor deze sector laat zien. In totaal hebben ruim 2500 medewerkers een uitspraak gedaan over het werken bij gemeenten.

----------