Vrije Universiteit Amsterdam

`Klinisch redeneren' gouden methodiek voor vervolgopleidingen


28 februari 2008

"Het lijkt wel een hype. Ik geef elke week voorlichting in ziekenhuizen over `Klinisch redeneren'. Het spreekt zich rond dat deze methodiek echt werkt, vertelt bedenker Marc Bakker van de Amstel Academie. "Ik durf nu wel voorzichtig tevreden te zijn over deze aanpak waar ik vijftien jaar aan heb gesleuteld."

Bakker legt uit hoe hij zijn methodiek voor de opleiding tot gespecialiseerd verpleegkundige heeft ontwikkeld. "Ik zocht een methodiek waarmee een student een beroepssituatie leert doorgronden, zoals een professional dat ook in de praktijk doet. In het onderwijs bestaan wel methodieken, maar die leren studenten vaak trucjes die onvoldoende aansluiten bij de alledaagse werkelijkheid. Ik stelde me voor dat ik in de kliniek een patiënt zag. Hoe moet ik met die situatie omgaan om er iets zinnigs over te kunnen zeggen en mee te kunnen doen? Daar is uiteindelijk het klinisch redeneren uitgekomen. Het is een variant op het klassieke model van analyse, hypothese, toetsing en controle."

Diagnostische blik
"Elke ervaren verpleegkundige die een nieuwe patiënt ziet heeft een beeld van wat er aan de hand is", vervolgt Bakker. "Ze denkt, ook zonder de diagnose van de arts te kennen, in termen als: hij heeft longontsteking of kanker. De verpleegkundige is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de diagnose, maar bij die diagnostische blik sluiten we aan. Wat is het klinisch beeld. Als je denkt aan longontsteking, waar baseer je dat dan op? En wat brengt het voor problemen mee voor de patiënt: lichamelijk, psychosociaal en in het algemeen dagelijks leven. Is er aanvullend onderzoek nodig om het te bewijzen? Dat zijn de eerste drie stappen, dan weet je wat er aan de hand is. Vervolgens beredeneer je wat er aangedaan moet worden en hoe het zorgproces bewaakt moet worden Je leert in vijf stappen beroepssituaties in je specialisme te ontrafelen, uit te leggen en keuzes te maken. 'Klinisch redeneren' speelt in op je rol als zorgverlener en regisseur."

Symptoomdenken
'Klinisch redeneren' gaat uit van het idee dat het grijze gebied tussen gespecialiseerde verpleegkundigen en artsen steeds grijzer wordt. Grenzen vervagen tussen medisch en zorg. Er wordt steeds meer multidisciplinair gedacht en gewerkt. 'Klinisch redeneren' leert verpleegkundigen goed te communiceren met zowel artsen als patiënten. Bakker: "Een student vertelde me dat ze vroeger snel een arts belde als een patiënt benauwd was. Ze dacht niet na wat er verder aan de hand was. Nu verzamelt ze eerst relevante meetgegevens en is voorbereid op vragen van de arts. 'Klinisch redeneren' vergt veel nieuwe vaardigheden, onder andere dat je leert meedenken en meetgegevens van vitale functies kunt interpreteren. Verpleegkundigen zijn gewend om te werken met gegevens als bloeddruk en temperatuur, maar ze kijken alleen of de waarden binnen de marges zijn. Dat is symptoomdenken. De hamvraag is: wat doet een overschrijding van een waarde met het lichaam. Doordat de verpleegkundigen dat beter leren snappen kunnen ze het ook beter uitleggen aan patiënten."

Sneller op niveau
De grote belangstelling voor 'Klinisch redeneren' wordt veroorzaakt doordat de resultaten zo snel en duidelijk merkbaar zijn in de praktijk. Bakker: "Men merkt dat verpleegkundigen sneller op niveau zijn dan voorheen." De cursus 'Klinisch redeneren' wordt nu alleen gegeven aan verpleegkundigen in specialistische opleiding. In het najaar start een tweedaagse bijscholing voor verpleegkundigen die al gespecialiseerd zijn.

Joop de Vries
Foto: Hans Smit
Klinisch redeneren speelt in op je rol als zorgverlener en regisseur bron: Verpleegkundekatern