Senternovem


04-03-2008 | Hoofdkantoor Facilicom heeft energielabel A++

Visie daar begint het mee. "En je moet wel ergens in geloven, anders wordt het niks", is de mening van Paul Janssen, directeur marketing van Facilicom Services Group nv. Bij de bouw van het nieuwe hoofdkantoor op het Schiedamse bedrijventerrein Vijfsluizen wilde Facilicom een bijzonder gebouw neerzetten. Niet bijzonder in de zin van opvallende architectuur, maar bijzonder volgens de principes van People, Planet, Profit . Janssen: "We hebben gekozen voor een integrale aanpak waarbij alle vakgebieden die we vertegenwoordigen zijn betrokken." Ook op gebied van energie werd alles uit de kast gehaald. Dat leverde een kantoor op met een EPC van 0,7. Onlangs heeft Facilicom een energielabel aangevraagd: het A++ label hangt duidelijk zichtbaar in de ontvangsthal.

Facilicom is voorlopig niet van plan te verhuizen. "Met het energielabel maken we zichtbaar dat dit gebouw energiezuinig is. We hebben allerlei maatregelen genomen die voor de meeste bezoekers, en ook voor onze medewerkers, niet allemaal direct zichtbaar zijn. Door het energielabel in het gebouw op te hangen en er ook over te communiceren, maken we duidelijk dat dit in meerdere opzichten een bijzonder gebouw is." Bovendien bewijst het label dat door een onafhankelijke adviseur is afgegeven, dat Facilicom geslaagd is in het streven naar een energie-efficiënt gebouw.

Exploitatiekosten
Voor de nieuwbouw van het hoofdkantoor werd een bouwgroep samengesteld die voornamelijk bestond uit vertegenwoordigers van de eigen bedrijven. Van het gebouw dat uiteindelijk gekozen werd als nieuw hoofdkantoor stond de buitenkant al vast. Janssen: "In de bouwgroep zaten onze eigen bouwers, installatietechnici en werktuigbouwkundigen. Op deelgebieden huurden we externe adviseurs in. We wilden een gebouw maken waarbij we onze omgeving zo min mogelijk belasten vanuit milieuoogpunt en waar het prettig werken is voor onze eigen mensen. Bij alle keuzes die we maakten keken we ook vooral naar de exploitatiekosten."Gashendel naar voren
Het was volgens Janssen wel vreemd om de eigen collega's in dit project als opdrachtnemer te hebben. "Maar het was ook heel leuk om collega's uit te dagen om niet automatisch te kiezen voor de meest voor de hand liggende oplossing", kijkt Janssen terug. "Het vraagt wel een duidelijke visie van de projectleider. Want je moet een weerwoord hebben tegen allerlei tegenwerpingen. Het is bekend dat bouw- en installatiebedrijven graag vanuit het bekende denken. Dat moet je doorbreken. Dus gashandel naar voren en doorgaan." Dat levert volgens Janssen ook iets op: "Van het hele bouwproces hebben onze eigen bedrijven heel veel geleerd. Oplossingen die we voor ons eigen gebouw hebben gevonden, worden nu ook aangeboden aan onze klanten. We zitten inmiddels twee jaar in dit gebouw, dus we weten ook dat het werkt."

Integrale aanpak
Het mooist zijn volgens Janssen de oplossingen die op verschillende gebieden een positief effect hebben."Daar streefden we naar, een integrale aanpak van de inrichting van het gebouw en de installaties." Als voorbeeld noemt Janssen de verlichting. Er zijn geen knopjes meer, alles werkt op detectie. Voordeel daarvan is dat er alleen licht brandt als er iemand in de ruimte is. Als een ruimte een dag niet is gebruikt is dat ook bekend in het systeem. Zo'n ruimte hoeft dan ook niet schoongemaakt te worden, dat scheelt weer in de exploitatiekosten. Elke werknemer heeft een toegangspas. Als 's morgens de eerste werknemer van een afdeling via de ingangspoortjes binnenkomt, gaan automatisch de lichten in de gangen en gemeenschappelijke ruimtes van die betreffende afdeling aan. En als 's avonds de laatste werknemer van een afdeling weggaat gaan alle lichten in de gemeenschappelijke ruimtes weer uit. Dit soort systemen levert volgens Janssen gewoon geld op.

Winst
Janssen is er van overtuigd dat facility managers een grote rol kunnen spelen bij het verminderen van het energieverbruik van een gebouw. "De grootste klappen kun je natuurlijk maken bij nieuwbouw. Maar ook in bestaande situaties kunnen zaken geoptimaliseerd worden. Het gaat er om dingen te verbinden en buiten gebaande paden te durven treden. Ervaringen van andere organisaties helpen ook. Zo hebben wij bij de totstandkoming van onze plannen goed gekeken naar andere organisaties en zijn we ook bezoek geweest bij andere kantoren. Daar brengt je op nieuwe ideeën, maar je leert ook wat niet werkt." Het is wel van belang dat een facility manager vanuit het management wordt gesteund. "Als je als facility manager de opdracht krijgt om snel voor 200 mensen een werkruimte te zoeken is dat een hele andere opdracht." Maar alleen kijken naar de korte termijn investeringen geeft geen goed beeld volgens Janssen. Want energie-efficiency levert een organisatie veel winst op, zeker als zoveel mogelijk zaken aan elkaar gekoppeld worden. Denk daarbij aan een lagere energierekening, een veilig en comfortabel gebouw waar mensen met plezier werken en de positieve effecten op het milieu. Volgens Janssen kun je door bewust met energie om te gaan ook goed laten zien waar je als bedrijf voor staat. En dat is natuurlijk altijd aantrekkelijk voor een directeur marketing.