Senternovem
04-03-2008 | Hoofdkantoor Facilicom heeft energielabel A++
Visie daar begint het mee. "En je moet wel ergens in geloven, anders
wordt het niks", is de mening van Paul Janssen, directeur marketing
van Facilicom Services Group nv. Bij de bouw van het nieuwe
hoofdkantoor op het Schiedamse bedrijventerrein Vijfsluizen wilde
Facilicom een bijzonder gebouw neerzetten. Niet bijzonder in de zin
van opvallende architectuur, maar bijzonder volgens de principes van
People, Planet, Profit . Janssen: "We hebben gekozen voor een
integrale aanpak waarbij alle vakgebieden die we vertegenwoordigen
zijn betrokken." Ook op gebied van energie werd alles uit de kast
gehaald. Dat leverde een kantoor op met een EPC van 0,7. Onlangs heeft
Facilicom een energielabel aangevraagd: het A++ label hangt duidelijk
zichtbaar in de ontvangsthal.
Facilicom is voorlopig niet van plan te verhuizen. "Met het
energielabel maken we zichtbaar dat dit gebouw energiezuinig is. We
hebben allerlei maatregelen genomen die voor de meeste bezoekers, en
ook voor onze medewerkers, niet allemaal direct zichtbaar zijn. Door
het energielabel in het gebouw op te hangen en er ook over te
communiceren, maken we duidelijk dat dit in meerdere opzichten een
bijzonder gebouw is." Bovendien bewijst het label dat door een
onafhankelijke adviseur is afgegeven, dat Facilicom geslaagd is in het
streven naar een energie-efficiënt gebouw.
Exploitatiekosten
Voor de nieuwbouw van het hoofdkantoor werd een bouwgroep samengesteld
die voornamelijk bestond uit vertegenwoordigers van de eigen
bedrijven. Van het gebouw dat uiteindelijk gekozen werd als nieuw
hoofdkantoor stond de buitenkant al vast. Janssen: "In de bouwgroep
zaten onze eigen bouwers, installatietechnici en werktuigbouwkundigen.
Op deelgebieden huurden we externe adviseurs in. We wilden een gebouw
maken waarbij we onze omgeving zo min mogelijk belasten vanuit
milieuoogpunt en waar het prettig werken is voor onze eigen mensen.
Bij alle keuzes die we maakten keken we ook vooral naar de
exploitatiekosten."Gashendel naar voren
Het was volgens Janssen wel vreemd om de eigen collega's in dit
project als opdrachtnemer te hebben. "Maar het was ook heel leuk om
collega's uit te dagen om niet automatisch te kiezen voor de meest
voor de hand liggende oplossing", kijkt Janssen terug. "Het vraagt wel
een duidelijke visie van de projectleider. Want je moet een weerwoord
hebben tegen allerlei tegenwerpingen. Het is bekend dat bouw- en
installatiebedrijven graag vanuit het bekende denken. Dat moet je
doorbreken. Dus gashandel naar voren en doorgaan." Dat levert volgens
Janssen ook iets op: "Van het hele bouwproces hebben onze eigen
bedrijven heel veel geleerd. Oplossingen die we voor ons eigen gebouw
hebben gevonden, worden nu ook aangeboden aan onze klanten. We zitten
inmiddels twee jaar in dit gebouw, dus we weten ook dat het werkt."
Integrale aanpak
Het mooist zijn volgens Janssen de oplossingen die op verschillende
gebieden een positief effect hebben."Daar streefden we naar, een
integrale aanpak van de inrichting van het gebouw en de installaties."
Als voorbeeld noemt Janssen de verlichting. Er zijn geen knopjes meer,
alles werkt op detectie. Voordeel daarvan is dat er alleen licht
brandt als er iemand in de ruimte is. Als een ruimte een dag niet is
gebruikt is dat ook bekend in het systeem. Zo'n ruimte hoeft dan ook
niet schoongemaakt te worden, dat scheelt weer in de
exploitatiekosten. Elke werknemer heeft een toegangspas. Als 's
morgens de eerste werknemer van een afdeling via de ingangspoortjes
binnenkomt, gaan automatisch de lichten in de gangen en
gemeenschappelijke ruimtes van die betreffende afdeling aan. En als
's avonds de laatste werknemer van een afdeling weggaat gaan alle
lichten in de gemeenschappelijke ruimtes weer uit. Dit soort systemen
levert volgens Janssen gewoon geld op.
Winst
Janssen is er van overtuigd dat facility managers een grote rol kunnen
spelen bij het verminderen van het energieverbruik van een gebouw. "De
grootste klappen kun je natuurlijk maken bij nieuwbouw. Maar ook in
bestaande situaties kunnen zaken geoptimaliseerd worden. Het gaat er
om dingen te verbinden en buiten gebaande paden te durven treden.
Ervaringen van andere organisaties helpen ook. Zo hebben wij bij de
totstandkoming van onze plannen goed gekeken naar andere organisaties
en zijn we ook bezoek geweest bij andere kantoren. Daar brengt je op
nieuwe ideeën, maar je leert ook wat niet werkt." Het is wel van
belang dat een facility manager vanuit het management wordt gesteund.
"Als je als facility manager de opdracht krijgt om snel voor 200
mensen een werkruimte te zoeken is dat een hele andere opdracht." Maar
alleen kijken naar de korte termijn investeringen geeft geen goed
beeld volgens Janssen. Want energie-efficiency levert een organisatie
veel winst op, zeker als zoveel mogelijk zaken aan elkaar gekoppeld
worden. Denk daarbij aan een lagere energierekening, een veilig en
comfortabel gebouw waar mensen met plezier werken en de positieve
effecten op het milieu. Volgens Janssen kun je door bewust met energie
om te gaan ook goed laten zien waar je als bedrijf voor staat. En dat
is natuurlijk altijd aantrekkelijk voor een directeur marketing.