Ondertekening bestuursovereenkomst A15
Toespraak | 03-03-2008 | Hoogvliet | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Goed om hier bij elkaar te zijn, belangrijk ook.
Maasvlakte 2 is op komst, van groot belang voor de ontwikkeling van de
Rotterdamse haven én voor groei van de Nederlandse economie.
Maar de nieuwe Maasvlakte kan alleen van betekenis zijn, als die
makkelijk en vlot te bereiken is. Als minister van de Randstad heeft
dit logischerwijze mijn hoogste prioriteit. Een goede ontsluiting is
zó ontzettend belangrijk: als het haven- en industriegebied slecht
bereikbaar is, krijgt de Nederlandse economie het benauwd. Door hier
vandaag met elkaar de handen ineen te slaan om de A15 Maasvlakte
Vaanplein bereikbaar te houden, maken we dus een grote stap
voorwaarts.
De A15 heeft in zijn huidige vorm te weinig capaciteit om groei op te
vangen, die loskomt door de Maasvlakte 2. De opknapbeurt is dus
noodzakelijk om de mainport en het achterland bereikbaar te houden.
Ook de gemeentes in de buurt hebben een vlotte A15 nodig. De regio
Rijnmond is volop in ontwikkeling, wat natuurlijk heel positief is.
Dat betekent alleen extra mensen en extra bedrijven die extra ruimte
op de weg kunnen gebruiken.
We hebben de plannen zo ingestoken dat ook bereikbaarheid over het
water verbetert, bijvoorbeeld voor hogere en bredere doorvaart door de
vernieuwde Botlekbrug. Schepen kunnen makkelijker doorvaren én de
automobilisten hebben minder vaak een open brug. En met een schuin oog
op de toekomst; de nieuwe brug maakt het mogelijk om de in de toekomst
dubbelspoor aan te leggen. Dat zijn zo de grote lijnen van onze
plannen, waar we de komende tijd verder richting aan gaan geven.
Waar het vandaag om gaat, en wat we te allen tijde in ons achterhoofd
moeten hebben, is dat we dit samen voor elkaar willen krijgen.
Toen dit project vorig jaar onder de Randstad Urgent-vlag kwam, heeft
het `samengevoel' ook nieuwe vleugels gekregen. U heeft dat
bijvoorbeeld al laten zien in de overlegsessies, dat is super, dus hou
dat vooral vast.
Sowieso is het een felicitatie waard dat dit de een van de eerste
convenanten is binnen Randstad Urgent die ik onderteken. Daar wil ik
mijn duopartner wethouder Baljeu in het bijzonder voor bedanken en ik
ben trots op de goede samenwerking tussen de regio, en in het
bijzonder de stadsregio en de projectorganisatie die hiertoe geleid
heeft. Het getuigt van daadkracht dat we vóór het Ontwerp Tracé
Besluit al afspreken hoe we de A15 zullen opknappen, zo sorteren we
als het ware voor op de toekomst.
Beste mensen,
Dat we de samenwerking bekrachtigen is pure winst voor iedereen, maar
de winst komt niet zonder enige verplichting. En laat ik eens bij
mezelf beginnen.
U mag van mij verwachten dat ik me inzet voor het behoud van het
draagvlak.
Iets anders waar u me aan mag houden is de manier van aanbesteding.
Door met een Design Build Finance Maintain-contract te werken, dat wil
zeggen bouwen en voor langere tijd onderhouden, wil ik de markt
prikkelen om met creatieve oplossingen te komen voor de uitbreiding
van de wegcapaciteit. Een bedrijf gooit zijn reputatie in de strijd,
en daar kunnen wij van profiteren.
Verder wil ik me hard maken om de regio tijdens de werkzaamheden
bereikbaar te houden. Mijn zorgen daarover zijn u als het goed is niet
onbekend, u deelt die ook. We hebben onder andere afgesproken dat we
kijken hoe we mensen kunnen verleiden om niet in de spits te rijden.
Andersom verwacht ik ook een aantal dingen van u.
Dat is dat u het convenant serieus neemt en zich aan de afspraken
houdt waaraan we ons allemaal commiteren. Rotterdammers houden wel van
klare taal, dus als ik even oneerbiedig mag zijn, gooi niet bij het
minste of geringste de kont tegen de krib. Dat is de sfeer die
Randstad Urgent beoogd.
Ik verwacht vooral een voortdurende inzet voor de gezamenlijke zaak:
een bereikbare regio Rijnmond.
Vandaag is in die zin een hele mooie mijlpaal. Wat niet wil zeggen dat
we geen hobbels zullen tegenkomen onderweg. Zo hoeven we niet te
verbloemen dat de financiering nog niet afgetimmerd is. Daar zullen we
samen tijdens de MIRT-behandelingen verder over moeten praten om een
oplossing te vinden.
Een tweede ding is dat de ontwikkelingen rondom luchtkwaliteit een
bepaalde mate van onvoorspelbaarheid met zich meebrengen. Zo kijk ik
met spanning uit naar de uitspraak van de Raad van State over de A4
bij Leiderdorp.
We lopen dus bepaalde risico's, maar laten we in gezamenlijkheid de
risico's wel zo klein mogelijk proberen te houden.
Beste mensen,
Ik sluit natuurlijk niet af zonder in te gaan over de opmerkingen van
de heer Opstelten over een verkeersonderneming. Ivo, ik bewonder het
in jou dat je zo kordaat een schot voor de boeg geeft. De richting
waarin jij denkt, spreekt mij aan. Wegbeheerders en bedrijfsleven die
samen de schouders eronder zetten om de bereikbaarheid te verbeteren,
zo zie ik het graag. Praktisch en zonder bestuurlijke rompslomp. Ik
streef er naar om zo snel mogelijk over het of en wanneer een besluit
te nemen. Het staat in ieder geval als een paal boven water dat de
bereikbaarheid van Rotterdam en de haven ook tijdens de werkzaamheden
aan de A15 op peil blijven.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat