Dacia lanceert de Sandero
(3/4/2008)
Na de Logan en de Logan MCV breidt Dacia het gamma uit met de Sandero,
een ruime vijfdeurs hatchback. De Sandero heeft alle basiskenmerken
van de autoâs uit het Dacia-gamma: ruim en robuust. De Dacia Sandero
komt vanaf juni 2008 op de Europese markt. Net als de andere modellen
van Dacia heeft ook de Sandero een niet te evenaren
prijs/prestatiesverhouding. Bovendien heeft de Sandero, net als elke
Dacia, drie jaar of 100.000 km fabrieksgarantie.
Dynamische lijnen
Dacia Sandero is een fraai vormgegeven moderne hatchback die dynamisch
en robuust oogt. Het front valt op door expressieve en moderne
koplampen en door de bumper met de geïntegreerde grille die mooi is
weggewerkt in de carrosserie. De bijzondere vorm van het silhouet â
een âomgekeerde golfâ â versterkt de robuuste indruk mede door brede
beschermstrips aan de zijkanten, afhankelijk van de versie.
Het interieur is fraai en de waarneembare kwaliteit is hoog. Dacia
heeft voor de Sandero een nieuw dashboard ontwikkeld dat zowel modern
als functioneel is. Het design van kleuren en bekledingen verschilt
per uitvoering. De deurpanelen zijn modern vormgegeven en hebben,
afhankelijk van de versie, decoratieve strips. Er is veel aandacht
besteed aan de ergonomie van de bedieningsorganen en de afleesbaarheid
van de informatie op het instrumentenpaneel.
Efficiënt en comfortabel
De Dacia Sandero wordt gebouwd op het B0-platform van de Logan, dat op
zijn beurt weer is gebaseerd op het B-platform van de Renault-Nissan
Alliantie. De auto is voorzien van driehoekige draagarmen van het type
pseudo MacPherson. Mede door een stabilisatorstang vóór (niet op het
instapmodel) blijft de carrosserie stabiel in bochten. Ook de
achtertrein van de Dacia Sandero is overgenomen van het B0-platform.
Dacia heeft bijzondere aandacht besteed aan de vering van de Sandero:
scharnierbevestigingen van de onderste draagarm en de achtertrein
zorgen voor meer stuurprecisie en een betere wegligging. Dat is onder
andere te merken bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre.
De meeste versies van de nieuwe Sandero zijn voorzien van
stuurbekrachtiging. Dit zorgt voor meer veiligheid en stuurprecisie en
geeft de Sandero het rijcomfort dat een auto uit het B-segment waardig
is.
Afhankelijk van de versie heeft de Sandero een lendesteun en is de
hoogte van de bestuurdersstoel verstelbaar. De bestuurder kan daardoor
altijd een optimale rijpositie instellen. Het stuur is bij een aantal
versies in hoogte verstelbaar.
Een compleet motorenaanbod
Dacia levert de Sandero met 2 benzinemotoren; de 1.4 met 75 en 90 pk,
die hun sporen al verdiend hebben in vele modellen van Renault. De
twee benzinemotoren voldoen ruimschoots aan de criteria wat betreft
kosten, duurzaamheid en onderhoudsgemak. Ze onderscheiden zich door
een hoog koppel dat al vanaf lage toerentallen beschikbaar is en
hebben een plezierig laag brandstofverbruik.
De Dacia Sandero heeft veel van alles
Hoewel de Dacia Sandero op basis van zijn verkoopprijs is in te delen
in de categorie van kleine autoâs, valt hij wat betreft de ruime
binnen- en buitenafmetingen in de hogere categorie van de
compact-klasse. Met een lengte van 4,02 m, een breedte van 1,75 m en
een wielbasis van 2,59 m, biedt de Sandero een ongekende prijs/ruimte
verhouding.
De Dacia Sandero is een zeer ruime compacte hatchback, waarin vijf
personen comfortabel kunnen reizen. Achterin is er ruim plaats voor
drie volwassenen of drie kinderzitjes dankzij een hoofdruimte van 878
mm, een knieruimte van 145 mm en een breedte op ellebooghoogte van
1.425 mm. Dankzij de ver openslaande deuren is de instap gemakkelijk.
De bagageruimte van 320 liter is verrassend groot. De Sandero is
veelzijdig. De achterbank is in 1/3 â 2/3 neer te klappen (afhankelijk
van de versie). Als de achterbank helemaal is neergeklapt, heeft de
Sandero een maximale laadcapaciteit van 1.200 liter.
Veiligheid, altijd een prioriteit
De Dacia Sandero profiteert van de vergaande expertise van de
Renault-groep op het gebied van veiligheid.
Wat betreft de actieve veiligheid heeft Dacia extra veel aandacht
besteed aan het remsysteem van de Sandero. Het nieuwe model is uit te
rusten met het allernieuwste ABS Bosch 8.1 systeem. Dit heeft een
elektronische remkrachtverdeler (EBV) en â nieuw in het Dacia gamma â
noodstopbekrachtiging.
Ook aan de passieve veiligheid heeft Dacia veel aandacht besteed. Het
merk maakt voor de carrosserie gebruik van staal met een hoge
elastische grens dat een betere weerstand biedt en vervorming beperkt,
met name bij een frontale aanrijding. Het stuurframe van magnesium is
bevestigd op een inschuifbare stuurkolom en draagt bij aan het
wegleiden van de kinetische energie die ontstaat bij een aanrijding.
Het dashboard van polypropyleen met honingraadstructuur beperkt de
gevolgen van de impact op de knieën van de inzittenden. Paddings bij
de voeten van de bestuurder en voorste passagier beschermen de
scheenbenen en enkels.
De Sandero is uitgerust met driepuntsgordels die voorin beschikken
over spankrachtbegrenzers. Afhankelijk van de versie zijn de
driepuntsgordels in hoogte verstelbaar. Ook zijn pyrotechnische
gordelspanners leverbaar die het lichaam optimaal op zijn plaats
houden.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Dacia Sandero tot vier
airbags. De bestuurdersairbag, die speciaal is ontworpen voor de
Sandero, is voorzien van een doseerklep die bij het openklappen de
druk van de airbag op de bestuurder regelt. Twee zijairbags in de
voorstoelen â verkrijgbaar afhankelijk van de versie â zorgen voor
extra bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding.
Hierbij komt nog het absorberende materiaal en de vulstukken die
standaard in de portierpanelen zijn geplaatst. De versterkte
voorstoelen hebben een hoofdsteun die speciaal gemaakt is om bij een
flinke aanrijding van achteren letsel aan de nekwervels te voorkomen.
Ook beschikt de auto over het ISOFIX bevestigingssysteem voor
kinderzitjes op de zijplaatsen achter.
De basisnormen van Dacia: betrouwbaarheid en robuustheid
Ook de Sandero maakt de naam van Dacia waar als het gaat om
robuustheid en betrouwbaarheid. Dacia heeft extra veel aandacht
besteed aan de anti-corrosiebescherming:
â de holle delen aan de onderkant van de auto en de portieren zijn
opgevuld met was,
â de verbindingen aan de buitenkant zijn afgedicht,
â de mechanische onderdelen aan de onderzijde zijn met extra was
behandeld,
â de onderzijde van de auto, de skirts en de wielkasten hebben een
versterkte anti-steenslagbescherming.
De betrouwbaarheid van de Sandero is ook terug te voeren op de
elektrische en elektronische componenten. Deze hebben zich op vele
modellen van Renault al bewezen. De bekabeling van het interieur is
uit een stuk gemaakt, wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
Om zijn hoge kwaliteitsniveau te onderstrepen, geeft Dacia op de
Sandero een garantie van drie jaar of 100.000 km. Zoals bij elke Dacia
onderscheidt de Sandero zich van andere merken door de lagere
onderhouds- en reparatiekosten.
De Sandero, het derde model van Dacia
In Nederland biedt Dacia, ruim 2 jaar na de introductie van het merk,
drie autoâs aan: de Logan, de Logan MCV en de Sandero. De introductie
van de Sandero betekent een belangrijke stap in de ontwikkeling van
Dacia. Met dit model dringt Dacia door tot een voor het merk nieuw
segment, dat van de compacte hatchbacks.
De Sandero is, net als de andere modellen van het Dacia-gamma, gericht
op rationele, pragmatische en jonge klanten. Dacia-rijders waren
meestal in het bezit van één auto, doorgaans een occasion. Ze letten
erg op de prijs, dat is hun eerste aankoopcriterium. De Dacia Sandero
zal vele klanten overtuigen die op zoek zijn naar een ruime en
toegankelijke hatchback.
Ontwikkeling en productie: veel samenwerking met het hele Dacia gamma
Dacia bouwt de Sandero in de fabriek in het Roemeense Pitesti. Meer
dan 70% van de onderdelen van de Logan is gelijk aan die van de
Sandero, wat de fabricage van verschillende modellen op dezelfde
productielijn makkelijker maakt en de ontwikkelings- en aankoopkosten
vermindert. De fabriek in Pitesti is de tweede uit de groep die de
Sandero bouwt. In Curitiba (Brazilië) loopt de auto van de band voor
de Braziliaanse en Argentijnse markt.
Sinds de introductie van de Logan is de productiecapaciteit in Pitesti
verdubbeld om dit jaar een maximale jaarlijkse productie van 350.000
autoâs per jaar te kunnen behalen. Van 32 autoâs per uur in 2004 is de
productie van de Logan MCV en de Logan Van in 2006 gestegen naar 42
autoâs en zal in 2008 met de Sandero naar zestig autoâs per uur gaan.
De productie van deze nieuweling moet op den duur bijna de helft van
de activiteit van de assemblagefabriek uitmaken. In totaal is er 147
miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling en de productie van de
Sandero in Europa: 65 miljoen voor research en 82 miljoen aan
investeringen voor de fabriek in Pitesti.
Een auto met een wereldwijde ambitie
De Sandero is sinds januari al te koop in Brazilië en Argentinië. In
Europa, Tunesië en Noord-Afrika komt hij vanaf juni op de markt. In
Nederland staat de auto vanaf 22 juni in de showroom.
De Sandero wordt letterlijk en figuurlijk een wereldauto: in 2009
wordt deze nieuwe compacte hatchback ook geïntroduceerd in
Zuid-Afrika. Dacia onderzoekt de mogelijkheden om het model in nog
meer landen te introduceren.
AutoRai