Voor het eerst te zien in Genève: Golf TDI Hybrid
(3/4/2008)
Volkswagen toont op de Autosalon van Genève een hybridestudie op
basis van de Golf: de Golf TDI Hybrid. Een hightech dieselmotor, een
elektromotor en Volkswagens nieuwe automatische zeventraps-DSG
versnellingsbak zijn in deze wereldprimeur samengebracht.
Door de âduurzame samenwerkingâ tussen deze drie elementen blijft de
gemiddelde CO2-uitstoot beperkt tot slechts 89 g/km en ligt het
gemiddeld verbruik op een zeer zuinige 3,4 liter per 100 km.
De Golf TDI Hybrid gebruikt de diesel- en de elektromotor apart of in
innige samenwerking. In de stad is het de elektromotor die het werk
doet. Op de snelweg neemt de efficiënte dieselmotor het roer over.
Wanneer extra vermogen nodig is, werken beide motoren samen.
Volkswagens nieuwe automatische zeventraps-DSG versnellingsbak met
dubbele koppeling regelt de aandrijving op de voorwielen.
De driecilinder dieselmotor met een inhoud van 1,2 liter is voorzien
van common-railinspuiting en een variabele turbo. De motor is goed
voor 55 kW/75 pk bij 4.000 toeren en een maximumkoppel van 180 Nm
vanaf 2.200 toeren. De aan de dieselmotor gekoppelde elektromotor
heeft een vermogen van 20 kW/27 pk. Deze synchroonmotor functioneert
tevens als âwegrijmotorâ en als generator. Hij neemt daarmee de plaats
in van de startmotor en de dynamo. De synchroonmotor krijgt zijn
energie van een 45 kilogram lichte NiMH-accu, die in de kofferruimte
is ondergebracht. Dit type accu heeft een lange levensduur en een hoog
rendement. In de Golf TDI Hybrid levert hij een spanning van 202 Volt
en een vermogen van 1,3 kilowattuur.
Energiemanagement
De kracht van de hybride ligt vooral in het energiemanagement. De voor
de aandrijving belangrijke vier onderdelen, de diesel- en de
synchroonmotor, de zeventraps DSG en de accu, moeten optimaal
samenwerken om tot de extreme zuinigheid van de Golf TDI Hybrid te
komen. Zo wordt aan de hand van tal van factoren bepaald wanneer de
elektromotor de diesel ondersteunt, deze alleen zijn werk laat doen of
wanneer de dieselmotor uitgeschakeld wordt en de synchroonmotor het
alleen overneemt. De energie die bij het afremmen wordt teruggewonnen,
wordt in de accu opgeslagen. De normaal ook als generator fungerende
diesel schakelt dan uit en start pas weer automatisch als de accuâs
veel stroom moeten leveren. Bij veel starten en stoppen in druk
verkeer blijft de dieselmotor automatisch uitgeschakeld.
Oog voor detail
Met oog voor detail is het aerodynamische ontwerp van het exterieur
geoptimaliseerd. Omdat er minder koellucht doorheen hoeft, is de
grille gedeeltelijk gesloten. De Golf TDI Hybrid is â ook alweer
vanwege de luchtweerstand â wat lager gezet. Het duurzame karakter
komt ook tot uiting in het bijzondere interieur. Voor de bekleding van
de stoelen is op innovatieve wijze gebruikgemaakt van gerecycled
polyester en restproducten uit de leerindustrie. Voor de sierlijsten
is snel groeiend bamboe gebruikt.
Zoals gezegd is het studiemodel, de Golf TDI Hybrid in Genève te
bewonderen.
AutoRai