Citroën op de Autosalon van Genève
(3/4/2008)
Op de Autosalon van Genève â open voor publiek van
6 tot en met 16 maart â zal Citroën twee nieuwe modellen onthullen:
de C5 Tourer en de nieuwe Berlingo. De komst van beide nieuwe modellen
zijn voor het brede en uiterst actuele gamma een nieuw bewijs van de
dynamiek van Citroën.
De C5 Tourer is een variant op de nieuwe C5 die styling combineert
met ruimte, functioneel design en sportiviteit. De nieuwe Berlingo is
een ultrafunctionele gezinsauto.
Op de stand staat ook de nieuwe C5 Sedan die begin dit jaar werd
onthuld en die zeer binnenkort leverbaar zal zijn. De C4 WRC â de
kampioensauto van seizoen 2007 â is ook te bezichtigen.
De focus van Citroën op styling wordt niet alleen geïllustreerd met
beide nieuwe modellen, maar ook door de aanwezigheid van de concept
car Nemo Concetto die is geïnspireerd op het karakter uit de
Disney-film âFinding Nemoâ.
De aandacht die Citroën besteedt aan zorg voor het milieu wordt
zichtbaar in de vorm van een reeks modellen die het AIRDREAM-label
dragen. Ook wordt de C-Cactus gepresenteerd: een uiterst functionele,
zuinige concept car die slechts 80 gr/km CO2 uitstoot. Tevens kan
het publiek kennismaken met de gerestylede C3 Pluriel en de C4 Hybride
HDi.
Het leverbare gamma voldoet aan de wensen van een steeds bredere
klantenkring en is samengesteld om aan alle verwachtingen tegemoet te
komen.
Wereldpremière C5 Tourer: een onderscheidende auto
Dankzij de combinatie van aantrekkingskracht, prestaties, aanzien en
kwaliteit hebben de C5 Sedan en C5 Tourer alle noodzakelijke
eigenschappen om zich een plaats te verwerven temidden van de leiders
in het hogere middensegment. De komst van de C5 Tourer is voorzien
voor voorjaar 2008 en completeert het breedste en modernste gamma
ooit.
Dynamisch, elegant design met onderscheidend karakter. Gebruikmakend
van de fraaie vormen van de Sedan biedt de C5 Tourer elegante en
dynamische styling met een identieke voorzijde en een achterzijde die
een krachtige indruk maakt. Het vloeiende profiel toont een perfecte
balans. Het ontwerp van de C5 Tourer voldoet aan de uitdagende
opdracht om styling en ruimte en prestaties en functionaliteit samen
te brengen.
Rijpositie gericht op bestuurder. De zorgvuldig ontwikkelde rijpositie
is geheel gericht op de bestuurder. Net als het instrumentenpaneel is
die positie grotendeels geïnspireerd op de luchtvaartindustrie. Het
ontwerp bevestigt de indruk van dynamiek en vitaliteit die de
buitenzijde wekt. De dynamiek van de cockpit keert ook terug in de
innovatieve ergonomie van de bediening. Bijvoorbeeld de nieuwe
generatie van het stuurwiel met vaste kern, rijassistentie als Lane
Departure Warning System (LDWS) en meedraaiende bi-xenonlampen. Net
als het veersysteem kan het zitcomfort aan een brede verscheidenheid
van wensen worden aangepast om ervoor te zorgen dat optimale
ondersteuning wordt geboden. De voorstoelen zijn leverbaar met
rugleuningen die aan de bovenzijde elektrisch verstelbaar zijn.
Daarnaast kan de bestuurdersstoel worden geleverd met een
massagefunctie.
Eersteklas vervoer. Rijden of gereden worden krijgt een geheel nieuwe
dimensie. Om een goed akoestisch comfort te realiseren werd veel
aandacht besteed aan de reductie van geluiden en resonanties. De
nieuwe C5 heeft een opmerkelijk ruim interieur. De wielbasis is 6,5
centimeter langer dan bij de vorige versie en zorgt daarmee voor meer
comfort voor zowel voor- als achterpassagiers. Tegelijkertijd voldoet
de bagageruimte van de Tourer aan verwachtingen van consumenten die
vooral op zoek zijn naar laadruimte.
Onberispelijke rijeigenschappen. De C5 kreeg het uiterst effectieve,
geraffineerde onderstel van de C6, dat is ontwikkeld om elke
oneffenheid in het wegdek glad te strijken. Bovendien kan worden
gekozen uit twee systemen, Hydractive III +, dat de nadruk legt op
comfort, en een conventioneel systeem dat meer de nadruk legt op
dynamiek, overigens zonder het welbekende comfort van Citroën te
verliezen.
Hoog veiligheidsniveau. Platform en onderstel bieden de geavanceerde
eigenschappen van de C6 die een benchmark is voor veiligheid. De
voorzieningen waarmee de C5 wordt uitgerust (zeven airbags standaard,
twee extra achter als optie) zorgen voor het hoogste niveau van
actieve en passieve veiligheid.
Focus op kwaliteit. De nieuwe C5 heeft diverse troeven in handen voor
zowel de waarneembare kwaliteit als het gebruikgemak. Hij profiteert
van de effectieve platformstrategie en de met de C6 opgedane
expertise. Voorafgaand aan de introductie zijn meer dan vijf miljoen
testkilometers gereden om zijn betrouwbaarheid te waarborgen.
Nieuwe Berlingo personenwagen: comfort van een sedan, gebruiksgemak
van een MPV
Met de Berlingo heeft Citroën destijds een nieuwe trend gezet. Sinds
2003 is de Berlingo in Europa (17 landen) marktleider in het segment
van vrijetijdsautoâs. Citroën heeft vanaf introductie in 1996
wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe
Berlingo zal in het tweede trimester van 2008 naast het huidige model
worden geïntroduceerd. Dat model blijft Nederland gewoon leverbaar
onder de modelnaam Berlingo First. Deze modellenpolitiek stelt
Citroën in staat te voldoen aan de meest uiteenlopende wensen van
klanten. Met zijn aanpassingsvermogen komt de Berlingo tegemoet aan de
groeiende belangstelling van klanten voor veelzijdig en flexibel
gebruiksgemak.
De nieuwe Berlingo personenwagen behoudt het ultrafunctionele,
familievriendelijke karakter van het originele model en versterkt zijn
persoonlijkheid met dynamische, styling die hem direct herkenbaar
maakt als een Citroën. Hij biedt het comfort van een sedan â met name
wat geluid betreft â in combinatie met het gebruiksgemak van een MPV
(grote achterklep met separaat openbare ruit, drie individuele stoelen
op rij twee, een herontworpen Modutop(TM) en een multifunctioneel
interne imperiaal. Bovendien heeft hij onberispelijke
rijeigenschappen. En met zijn HDi met 110 pk die wordt voorzien van
een roetfilter verdient de Berlingo het AIRDREAM-label dat door
Citroën wordt toegekend aan de meest milieuverantwoorde modellen in
het gamma. De nieuwe Berlingo heeft ook voorzieningen die het rijden
vereenvoudigen, zoals ESP met ASR en Hill Start Assist, een in hoogte
en diepte verstelbaar stuurwiel, het onderstel van de C4 Picasso. De
nieuwe Berlingo oogt modern en stijlvol en toont net zo zeer elegant
als robuust.
C3 Pluriel: cabrio met meer aantrekkingskracht en betere prestaties
Aangemoedigd door de successen van het compacte gamma dat de C1, C2 en
C3 omvat, heeft Citroën de C3 Pluriel, de cabriolet, gerestyled. De
nadruk ligt daarbij op prestaties, perfectionering en rijgemak. Het
design van interieur en exterieur is op een aantal plaatsen gewijzigd
om de moderne en herkenbare lijnen te accentueren.
Dynamische styling met aanzien. De C3 Pluriel legt de nadruk op de
aantrekkingskracht van een restyling die zijn dynamische karakter
weerspiegelt. De chevrons midden op de motorkap namen fors toe in
formaat en markeren de auto als een echte Citroën. De gemoderniseerde
koplampen zijn fraai opgenomen in de voorzijde en onderstrepen zijn
levendige, opwindende uiterlijk. Het dynamische karakter komt ook tot
uitdrukking in de donkergrijs gelakte grille die standaard is op alle
uitvoeringen. Net als aan de voorzijde zijn de chevrons aan de
achterzijde nu groter. De achterlichtunits krijgen een zwarte
behuizing in plaats van aluminiumgrijs.
Aanpassingen in het interieur voor optimaal comfort. De wijzigingen in
het interieur zijn in lijn met die van het exterieur. Ze dragen bij
aan het geraffineerde design van de auto en zorgen voor een plezierige
ambiance. Alle versies van de C3 Pluriel worden geleverd met hetzelfde
zwarte interieur, dat zo het best tot zijn recht komt. Deurgrepen,
ventilatieroosters en versnellingspook zijn voorzien van gepolijst
chroom. Afhankelijk van het land waar de C3 Pluriel op de markt komt,
wordt de auto geleverd met verschillende bekledingsmaterialen. Als
optie is een speciaal geweven bekleding leverbaar dat zorgt voor nog
meer gebruiksgemak. Ook leder is als optie leverbaar, hetgeen het
interieur een elegante uitstraling geeft.
Nemo Concetto: ontmoet Nemo
Citroën presenteert de Nemo Concetto, een concept car die is
gebaseerd op de Nemo. De Nemo Concetto â met zijn witte en oranje
uiterlijk een knipoog naar het welbekende visje van Disney â is de
ideale illustratie van de kwaliteiten van de Nemo, die een enorme
reeks mogelijkheden biedt de auto te verpersoonlijken. De Nemo
Concetto vertoont een opvallende gelijkenis met de onweerstaanbare
filmstervis.
Citroën werkte tijdens dit project nauw samen met Disney, waarbij
ieder zijn eigen knowhow inbracht. De samenwerking heeft geresulteerd
in een auto die de creativiteit en innovatieve kracht van Disney in
een speelse, filmwereld onder water combineert met de veeleisende
voorwaarden van de auto-industrie. De Nemo Concetto is wederom een
voorbeeld van Citroënâs kracht om autoâs te ontwerpen met een eigen
persoonlijkheid, die aansluit bij de lifestyle van hun klanten èn die
zich aanpassen aan hun omgeving ⦠als een vis in het water!
C-Cactus: een nieuwe visie op de ecologische auto
De C-Cactus concept car is een vindingrijke visie op auto-ontwerp, die
zich baseert op essentiële waarden. Citroënâs ambitieuze
doelstelling is een ecologische hatchback op de markt te brengen met
een vrolijk, aantrekkelijk design die is voorzien van een hybride
HDi-aandrijflijn en die niet duurder is dan de C4 in basisversie. Om
die complexe doelstelling te realiseren, verkent Citroën nieuwe
ontwerpvormen. Ontwerpers besloten voorzieningen weg te laten die niet
van belang zijn voor het comfort en zich te richten op technologie,
styling en uitrusting die positief en ecologisch verantwoord zijn en
die op prijs worden gesteld door klanten.
De C-Cactus is een ecologische auto. Hij bevat een aanzienlijke
hoeveelheid gerecyclede en recyclebare materialen en is net zo zuinig
als de plant waarnaar hij is vernoemd. Met een gewicht van slechts
1.180 kilo en zijn hybride HDi-aandrijflijn heeft de C-Cactus een
verbruik van 2,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 78 gr/km.
Zijn lage productiekosten zijn het gevolg van het gebruik van nieuwe
materialen en een intelligent ontwerpproces waarbij minder onderdelen
worden toegepast. Het interieur bestaat in totaal uit tweehonderd
onderdelen, iets meer dan de helft van het aantal onderdelen in een
conventionele hatchback van dit formaat.
Sébastien Loeb en Daniel Elena: vierde keer wereldkampioen
Sébastien Loeb en Daniel Elena hebben in hun C4 WRC voor de vierde
keer op rij hun wereldtitel behaald, mede dankzij een indrukwekkend
aantal van acht eindzeges in 2007. De opdracht was zwaar aan het begin
van het seizoen, uitgedaagd door ervaren teams en autoâs met bewezen
kwaliteiten. Maar het team had niet beter kunnen starten dan met een
eerste en tweede plaats voor Loeb en Sordo in de Rallye Monte Carlo,
een prestatie die zij herhaalden in Spanje en Ierland. Gevoegd bij de
overwinningen in Duitsland en op Corsica, waren de C4, Loeb en Elena
nagenoeg onverslaanbaar op asfalt. Ook werd gewonnen op onverhard
wegdek in Mexico, Portugal en Argentinië, een bewijs van de
veelzijdigheid van de nieuwe Citroën. De C4 WRC won de helft (acht)
van alle rallies en verzamelde twintig podiumplekken. Het keerpunt van
het seizoen was de heel bijzondere rally van Ierland waar Loeb en
Elena een perfecte race reden en de weg plaveiden voor hun titel. Ze
grepen hun vierde opeenvolgende titel in Wales â wederom een prestatie
van belang in een reeks die steeds indrukwekkender wordt.
AutoRai