Time : 14:46:52
Date : 04 March 2008
RESULTATEN WIJNENQUÊTE HELPEN DELHAIZE OM BETER IN TE SPELEN OPVERWACHTINGEN VAN DE KLANT
Een vrouwelijkere aanpak en meer aandacht voor de combinatie van wijn
en gerechten
Delhaize België heeft een ware passie voor wijn. Daarom heeft
Delhaize eind 2007 een enquête gehouden onder haar wijnklanten om na
te gaan hoe ze nog beter kan inspelen op hun verwachtingen en wensen.
Delhaize heeft zo de gewoontes van haar klanten op het vlak van
wijnconsumptie en wijnaankoop herontdekt en heeft een aantal
interessante trends kunnen blootleggen. De nieuwe wijnkaart die
Delhaize op 28 februari heeft uitgegeven, is aangepast op basis van
de conclusies van de enquête. De selectie van wijnen werd daarin op
een vrouwelijkere manier voorgesteld en ingedeeld volgens de momenten
waarop we graag wijn drinken. Ook de opleiding van de wijnraadgevers
wordt aangepast op basis van de resultaten van de enquête.
Beter inspelen op de verwachtingen van de klanten
Delhaize België heeft al meer dan 125 jaar wijnervaring en gaat
permanent na hoe het nog beter tegemoet kan komen aan de
verwachtingen van haar wijnklanten. Van september tot november 2007
heeft Delhaize in samenwerking met het trendonderzoekbureau
BeXpertise een kwalitatieve studie uitgevoerd om een beter zicht te
krijgen op de gewoontes en het aankoopgedrag van haar wijnklanten.
Uit de enquête kwamen drie groepen van wijnconsumenten naar voor. De
"beginners" drinken gemiddeld één keer per week wijn, met vrienden en
op feestjes. De "liefhebbers" drinken alleen, voor het plezier, of
samen met vrienden en familie. Een vierde van deze groep drinkt
dagelijks wijn. Tenslotte zijn er de "kenners", die heel regelmatig
wijn drinken. Meer dan een vierde van deze groep drinkt dagelijks
wijn.
Elk van deze groepen beschouwt wijn als meer dan louter een product.
Ze verbinden wijn met plezierige momenten en, indien het met mate
gedronken wordt, gezondheid.
Het wijnassortiment van Delhaize valt bij elk van de drie groepen in
de smaak. De "beginners" laten zich bij de keuze van de wijn vaak
leiden door het uitzicht van de fles en het etiket. De "liefhebbers"
maken snel een keuze uit het assortiment en kiezen vaak voor
wereldwijnen. De "kenners" kopen complexere wijnen van betere
kwaliteit.
Ruim 70% van de wijnaankopen gebeurt door vrouwen. Bij de keuze van
een fles wijn, gebruiken vrouwen en mannen andere criteria: beide
bepalen eerst de kleur van de wijn die ze wensen te kopen. Maar
vervolgens kijken de mannen eerder naar het land of de streek van
herkomst, terwijl de vrouwen zich laten leiden door de combinatie van
de wijn bij het gerecht dat ze in gedachten hebben, de prijs en het
etiket.
De nieuwe wijnkaart, met aanpassingen op basis van de resultaten van
de enquête
Delhaize België wil een professionele partner van de wijnconsument
zijn en zal haar aanpak en wijncommunicatie dan ook beetje bij beetje
aanpassen op basis van de resultaten van de enquête.
Er komen aanpassingen in de opleiding van de wijnraadgevers. Tijdens
speciale opleidingssessies zullen ze aan de hand van concrete
oefeningen leren hoe ze beter kunnen inspelen op de verwachtingen van
hun wijnklanten. Ze zullen leren om proactiever te werk te gaan en op
de klanten af te stappen. Daarnaast zal ook meer de klemtoon komen te
liggen op de combinatie gerecht/wijn in de informatie die ze aan de
klanten geven.
Het magazine De Leeuw, met een oplage van 500.000 exemplaren, zal bij
de voorgestelde recepten duidelijkere wijnsuggesties doen.
De nieuwe wijnkaart, die sinds 28 februari beschikbaar is, hanteert
een nieuwe, vrouwelijkere toon. De wijnen die voor dit jaar
geselecteerd werden, worden voorgesteld volgens typische momenten
waarop ze gedronken kunnen worden. De lezers zullen wijnen ontdekken
om te delen, om cadeau te doen maar ook wijnen voor ontspannende
momenten of grote gebeurtenissen. Het gaat om wijnen die zowel bij
beginners als bij kenners in de smaak zullen vallen en die het budget
van elkeen respecteren.
De lente-actie, van 28 februari tot 28 maart
De lancering van de nieuwe wijnkaart wordt gevierd met
degustatieweekends in de Delhaize-supermarkten. Bij die gelegenheid
kunnen de wijnraadgevers hun klanten de nieuwe selectie van wijnen
voorstellen. De klanten kunnen bovendien genieten van een actie 5+1
gratis op alle wijnen in het assortiment, en dat van 28 februari tot
28 maart. Een brochure over de geschiedenis van de wijn en
beschrijving van de wijnketen bij Delhaize ligt ter beschikking van
de klant.
Delhaize België, grootste wijndistributeur van het land
Met 1.300 referenties, waarvan 500 exclusief te koop op
www.delhaizewineworld.com, biedt Delhaize het grootste assortiment
wijnen in de Belgische grootdistributie.
De wijnafdeling van Delhaize heeft in 2007 uitstekende resultaten
opgetekend: er gingen 50 miljoen flessen wijn, schuimwijn en
champagne over de toonbank. Dat maakt Delhaize tot de grootste
wijndistributeur van het land. De wijnmarktaandelen van de
distributeur nemen jaar na jaar toe. In 2007 kwam 1 op de 4 flessen
die in de Belgische grootdistributie verkocht worden van bij
Delhaize.
Twee derde van de wijnen in het Delhaize-assortiment worden gebotteld
in de eigen bottelarij van Delhaize, die al 125 jaar in
Sint-Jans-Molenbeek gevestigd is. Met meer dan 25 miljoen liter wijn
gebotteld in 2007 is Delhaize de grootste wijnbottelaar van België.
Over Delhaize België
Eind 2007 bestond het netwerk van Delhazie België uit 738 winkels,
waarvan 699 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4 in
Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met haar
verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize,
City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde
Delhaize België in 2007 een zakencijfer van 4,4 miljard euro. In 2006
had Delhaize België een marktaandeel in België van 26,1%*. De
onderneming heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit
van Delhaize Group, dat actief is in acht landen op drie continenten.
Eind 2007 telde het netwerk van Delhaize Group meer dan 2.550
winkels. De Groep stelt 138.000 mensen te werk.
* source : AC Nielsen
Persinformatie
Sandrine Blin - Communication Specialist - tel. 02/412.83.16 -
Sblin@delhaize.be
Stefaan Wauters - Buying Director - Tel. 02/464 88 03
-Swauters@delhaize.be
Hilde Vanneste - Director Customer Care - Tel. 02/412 20 26 -
HVanneste@delhaize.be