AutoRai

Toyota op Autosalon van Genève

(3/4/2008)
Toyota onthult vandaag op de Autosalon van Genève de nieuwe iQ, die als concept car vorig jaar al te zien was op de Frankfurt Motor Show. De Toyota iQ is een geavanceerde, hoogwaardige stadsauto die voldoende plaats biedt aan 3+1 personen, minder dan 3 meter lang is en over zes revolutionaire technische innovaties beschikt.

Toyota iQ standaard met hoog uitrustingsniveau
Door compactheid en een â voor zijn klasse â uitzonderlijk hoogwaardig uitrustingniveau te combineren, creëert Toyota een nieuwe ontwikkeling in het A-segment. Rijders in dit segment komen ook vanuit een hoger segment, maar men is niet bereid op uitrusting in te leveren. De Toyota iQ levert het antwoord. Ook op het gebied van design slaat de iQ nieuwe wegen in, waar andere fabrikanten van populaire compacte autoâs vaak teruggrijpen naar het verleden. De iQ heeft daarentegen juist een designtaal met het vizier op de toekomst.

Ook de Urban Cruiser â de nieuwe compacte crossover van Toyota â is te zien in Genève. De versie die wordt tentoongesteld, is het ontwerp van het productiemodel, dat in 2009 daadwerkelijk in productie zal gaan. De Urban Cruiser is een B-segment auto.

Zowel de iQ als de Urban Cruiser bevinden zich in segmenten waarnaar steeds meer vraag is vanuit de markt, omdat milieuvriendelijke autoâs niet alleen goed zijn voor de portemonnee (lager verbruik), maar ook voor het milieu (lagere CO2).

Plug-in technologie
Toyota zal het publiek daarnaast ook laten kennismaken met de nieuwste transportoplossingen voor in de stad: de Toyota Plug-in Hybrid en de Toyota 1/X Plug-in Hybrid concept car in combinatie met Flexible Fuel Vehicle (FFV) technologie, met een beoogd brandstofverbruik van 2,17 l/100 km. Tot slot zal ook het het i-Real persoonlijk mobiliteitsconcept op de beurs worden getoond.

Voorloper in de uitdaging die milieu heet
Toyota heeft steeds vooropgelopen in de continue zoektocht naar manieren om de invloed van autoâs op het milieu te beperken. Met technologie als uitgangspunt is Toyota altijd op zoek naar nieuwe ideeën en nieuwe manieren om autoâs milieuvriendelijker te maken. De ontwikkeling van Hybrid Synergy Drive^(TM) is een belangrijke stap op weg naar autoâs die minder invloed hebben op het milieu. Toyota was de eerste autofabrikant die hybrideautoâs introduceerde. Het is nu meer dan 10 jaar geleden dat de eerste Prius op de markt kwam.

De uitdaging is echter om dit leiderschap op het gebied van milieu vast te houden en voort te zetten. Toyota blijft daarom streven naar zijn toekomstbeeld van duurzame mobiliteit: de ontwikkeling van volledig recyclebare autoâs met nul emissies.

De eerste uitdaging van Toyota is om te voldoen aan de vrijwillige doelstelling van de Japanese Automobile Manufacturers Association (JAMA): 140 g/km in 2009 voor alle modellen van Toyota.

Toyota gaat hieraan werken. De toegenomen populariteit van de Prius heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de Europese jaarlijkse verkoopdoelstelling voor 2009 is verhoogd naar 70.000 eenheden. Andere activiteiten zijn uitbreiding van het segment compacte autoâs met de iQ en de Urban Cruiser en de toepassing van een breed scala aan emissiebeperkende technologieën. Dit zijn onder andere hybride, Clean Power Diesels (zoals D-CAT), Valvematic, Dual VVT-i motortechnologie en op de middellange termijn Plug-in Hybrid Vehicles, alternatieve brandstoffen en lichtgewicht constructiemethoden.

Beperking van de emissies gedurende de levensduur is van essentieel belang, omdat deze verantwoordelijk zijn voor 80% van de totale uitstoot van een auto. Ook in de productiefase kunnen echter maatregelen worden genomen die de invloed op het milieu beperken.

Energieverbruik productie Europese Toyotaâs 44% gedaald In Europa heeft Toyota bijvoorbeeld de hoeveelheid energie die gemiddeld nodig is voor de productie van een auto sinds 2001 met 44% verminderd, dankzij het gebruik van hernieuwbare grondstoffen zoals biomassa en natuurlijke energiebronnen zoals zonne-energie en windenergie. Bovendien hebben alle 9 productielocaties van Toyota in Europa ondertussen de ambitieuze doelstelling gehaald om de hoeveelheid productieafval die moet worden afgevoerd naar een stortplaats terug te brengen tot nul.

Investeren in zuinige, kleinere autoâs; iQ en Urban Cruiser Nieuwe autoâs dragen verder bij aan het algemene CO2-reductieplan van Toyota. De iQ is onderdeel van een nieuwe serie milieuvriendelijke autoâs voor stedelijke gebieden. Dit geldt ook voor de compacte crossover Urban Cruiser, waarvan het ontwerp zijn Europese première beleeft in Genève. De Urban Cruiser heeft een robuuste uitstraling en een beoogd brandstofverbruik van een hatchback uit het B-segment.

Dankzij de toegenomen verkoopaantallen van de bestaande zuinige autoâs van Toyota, zoals de Prius (104 g/km), de AYGO (slechts 109 g/km) en de Yaris (slechts 119 g/km), neemt het CO2-gemiddelde van Toyota continu af.

Hybrideautoâs voorop in huidige technologieën
Middelpunt van het programma van Toyota om de uitstoot te verminderen is hybridetechnologie: de innovatieve Hybrid Synergy Drive^(TM) technologie van Toyota. Deze technologie draagt niet alleen bij aan de reductie van schadelijke emissies en minder brandstofverbruik, maar zorgt daarnaast ook voor minder geluiden en meer rijplezier.

De Toyota Prius werd in 1997 in Japan onthuld en was de eerste productieauto met een hybrideaandrijflijn. Toyota heeft al meer dan tien jaar ervaring met de productie van hybridemotoren â een ongeëvenaarde prestatie in de automotive industrie â en beschikt daardoor over ongekend veel kennis over de verschillende toepassingen van hybride.

Jaarlijks 1 miljoen hybride-verkopen aan begin volgende decennium De huidige Prius wordt in meer dan 44 landen verkocht en samen met Lexus heeft Toyota de grootste hybridemodellenserie ter wereld. Deze wordt volgens planning begin 2010 nog verdubbeld, waarmee het leiderschap van Toyota in de automotive hybridetechnologie-sector verder wordt versterkt. Naar aanleiding van dit succes streeft Toyota naar 1 miljoen verkochte hybrideautoâs per jaar wereldwijd (Toyota & Lexus) aan het begin van het volgende decennium.