Vereniging Eigen Huis: Aanbeveling Ombudsman ontoereikend.
04/03/2008 13:42
Vereniging Eigen Huis
Vereniging Eigen Huis: Aanbeveling Ombudsman ontoereikend.
Consument niet mede schuldig in woekerpolisaffaire.
Amersfoort, 4 maart 2008
De aanbeveling van de Ombudsman Financiële Dienstverlening is niet toereikend en het is volstrekt onterecht dat de consument mede de schuld krijgt van het schandaal rondom beleggingsverzekeringen. Dat is de reactie van Vereniging Eigen Huis op de aanbeveling van Ombudsman Financiële Dienstverlening Jan Wolter Wabeke die stelt dat verzekeringsmaatschappijen de hoge kosten, die ze afgelopen jaren stilletjes in rekening brachten bij beleggingsverzekeringen, deels moeten teruggeven aan hun klanten.
Volgens de Ombudsman hebben consumenten zich bij het sluiten van beleggingsverzekeringen vaak niet goed geïnformeerd, terwijl ze dat wel doen bij de aankoop van keuken of een auto. Tegelijkertijd spreekt de Ombudsman zich tegen door te constateren dat de consument nauwelijks zicht kon hebben in de kosten die in rekening werden gebracht. Vereniging Eigen Huis wijst hierbij op het onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), dat uitwees dat de informatieverstrekking rond beleggingsverzekeringen ronduit onvolledig was. De consument kon ook volgens de AFM niet weten dat een belangrijk deel van de inleg opging aan kosten, provisies en premies. Daarom mag en kan hij niet mede verantwoordelijk worden gesteld, vindt Vereniging Eigen Huis.
Vereniging Eigen Huis, samen met de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) initiatiefnemer van de Stichting Verliespolis, vindt verder dat de verzekeraars er in de aanbeveling van de Ombudsman met een koopje vanaf komen. Het bericht dat de verzekeraars hun klanten voor 2 miljard euro moeten compenseren voor tekortkomingen in verkochte beleggingspolissen, is schromelijk overdreven. Berekeningen van Stichting Verliespolis wijzen uit dat de verzekeraars bij navolging van de aanbeveling van de Ombudsman hooguit 1 miljard hoeven terugbetalen. Daarmee zou slechts een kwart van de gedupeerden geholpen zijn. Naar verwachting zal de aanbeveling van de Ombudsman consumenten met een beleggingshypotheek niet veel soelaas bieden. Dit is schrijnend omdat het hierbij gaat om langdurige contracten, aanzienlijke premiebetalingen en de kans op een forse restschuld aan het eind van de looptijd. Vereniging Eigen Huis vindt dat niet acceptabel.
Vereniging Eigen Huis vindt de aanbeveling van de Ombudsman Financiële Dienstverlening niettemin op onderdelen wel bruikbaar. De consumentenorganisatie adviseert haar gedupeerde leden voorlopig geen actie te ondernemen richting verzekeraars en de onderhandelingen over een regeling af te wachten. De onderhandelingsgesprekken met verzekeraars duren naar verwachting nog tot april. In Nederland hebben zo'n 6,5 miljoen consumenten de afgelopen jaren een vorm van een beleggingsverzekering afgesloten.
http://www.eigenhuis.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,