abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 maart 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008/1360 -
Onderwerp
stand van zaken toegankelijkheid stads- en streekvervoer
Geachte voorzitter,
Bijgaand zend ik u mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat de volgende
informatie over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer:
1. de actuele stand van zaken van de toegankelijkheid in het stads- en streekvervoer;
2. de aanwending van de Valysmiddelen ad 2 x 10 mln die in 2005 en 2006 zijn
overgeheveld naar de begroting van VenW om de toegankelijkheid van het
spoorvervoer te verbeteren.
Het eerste overzicht zend ik u in vervolg op een toezegging in de brief van 3 december 2007
(31200 XII-59) naar aanleiding van het wetgevingsoverleg begrotingsonderzoeken op 28
november 2007. De toezegging is bevestigd tijdens het Algemeen Overleg op 5 februari jl.
naar aanleiding van brieven over Valys en Bundeling doelgroepenvervoer met de vaste
commissie van VWS. Bij de laatste gelegenheid is ook de toezending van het tweede overzicht
in het vooruitzicht gesteld.
Op basis van de gegevens van de OV-autoriteiten concludeer ik dat de ontwikkeling van de
toegankelijkheid van het stads- en streekvervoer een positief beeld laat zien. Een voorbeeld is
de introductie van toegankelijk busmaterieel: het aandeel lage vloerbussen is sinds 2004
toegenomen van 55% naar 75% en zal volgens planning in 2010 liggen op 98%. De feitelijke
ontwikkeling blijf ik volgen. Indien hiertoe aanleiding is, kom ik hierop terug in de brief die u
deze zomer ontvangt over de toegankelijkheid van het spoorvervoer.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VenW/DGP-2008/1360
Wat betreft het spoorvervoer heeft de minister van Verkeer en Waterstaat bij de laatste
begrotingsbehandeling in reactie op de motie-Koopmans c.s. toegezegd te laten onderzoeken
of uitvoering van het Implementatieplan Toegankelijkheid versneld kan worden, zodanig dat
de doelstellingen voor toegankelijkheid zoveel mogelijk voor 2018 in plaats van 2030
gerealiseerd zijn.
ProRail en NS zijn inmiddels verzocht onderzoek te doen naar de mogelijkheden en met een
gezamenlijk voorstel te komen waarin wordt aangegeven of en hoe dit gerealiseerd kan
worden. Hierin zal ook inzichtelijk moeten worden wat de consequenties zijn van een
versnelling in termen van kosten, effectiviteit, doelmatigheid en mijlpalen.
De resultaten van het onderzoek van NS en ProRail worden in juni 2008 verwacht, waarna de
Kamer geïnformeerd wordt.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
VenW/DGP-2008/1360
Bijlage 1. Stand van zaken toegankelijkheid stads- en streekvervoer
Berichtgeving aan de Tweede Kamer over toegankelijkheid stads- en streekvervoer
Onderstaande bevat een actuele stand van zaken van de toegankelijkheid van het stads- en
streekvervoer. Eerder heeft de Tweede Kamer hierover de volgende berichtgeving ontvangen:
1. Per brief van 23 november 2004 (kamerstuk 23 645 nr. 81) heeft de toenmalige
minister van VenW inzicht geboden in:
· de verdeling van de verantwoordelijkheden voor de toegankelijkheid van het
stads- en streekvervoer;
· de beleidsdoelen voor de toegankelijkheid van het stads- en streekvervoer;
· het stappenplan voor verbetering van de toegankelijkheid van het stads- en
streekvervoer.
2. Per brief van 12 oktober 2005 (kamerstuk 23 645 nr. 112) heeft de Tweede Kamer op
basis van de stappenplannen van de OV-autoriteiten voor het stads- en streekvervoer
een rapportage ontvangen over vervoermaterieel en reisinformatie;
3. Als laatste is de Tweede Kamer per brief van 17 mei 2006 geïnformeerd over het
stappenplan gericht op een verbeterde toegankelijkheid van (bus)haltes in het stads-
en streekvervoer.
In het onderstaande worden actuele kerngegevens gepresenteerd over de toegankelijkheid
van bus- en tramvervoer, zowel vervoermaterieel als infrastructuur/haltes. Ook de
verwachtingen voor 2010 en navolgende jaren zijn hierin aangegeven.
Toegankelijkheid busvervoer
Op basis van een inventarisatie eind 2007 bij de 19 OV-autoriteiten voor het stads- en
streekvervoer is het volgende landelijke beeld te geven.
Busmaterieel
Toegankelijk busmaterieel Eind 2004 Eind 2007 Planning 2010
Aandeel toegankelijke bus: lage vloer 55% 75% 98%
bus met knielinrichting of oprijplaat
Aandeel voldoet aan inrichtingseisen 34% 55% 98%
Voertuigreglement
De volgende ontwikkelingen vallen op:
- De snelheid van vervanging van niet-toegankelijke bussen door toegankelijk materieel
is nog verder toegenomen sinds 2004. Dit komt vooral doordat vervoergebieden die
destijds nog achterbleven hun achterstand in hoog tempo ingehaald hebben.
Voorbeeld is de provincie Limburg waar in 2004 nog een beperkt deel van de bussen
toegankelijk was, terwijl intussen in het kader van een nieuwe aanbesteding het
busmaterieel volledig aan toegankelijkheidseisen voldoet;
- De ambities van de OV-autoriteiten voor het stads- en streekvervoer ten aanzien van
de toegankelijkheid van het busmaterieel zijn nog verscherpt: het na te streven
percentage busmaterieel dat in 2010 voldoet aan de inrichtingseisen conform het
Voertuigreglement is verhoogd van 85% naar 98%.
---
VenW/DGP-2008/1360
Bushaltes
Schatting 2005 Realisatie 2007 Planning 2010 Planning 2015
Aandeel 2% 8% 41% 50%
toegankelijke haltes
Deze gegevens zijn gebaseerd op de implementatieplannen voor de halte-aanpak, die de 19
OV-autoriteiten eind 2007/begin 2008 hebben toegezonden aan het ministerie van VenW.
De implementatieplannen vormen een vervolg op de bestuurlijke overeenkomsten over de
halte-aanpak die de staatssecretaris van VenW en de OV-autoriteiten in de tweede helft van
2007 gesloten hebben naar aanleiding van de begin 2007 ontvangen halteplannen. In dit
kader heeft het ministerie extra middelen ad 87 mln beschikbaar gesteld om een inhaalslag
bij de aanpassing van bushaltes mogelijk te maken. Dit bedrag wordt in de periode 2008-
2010 via de Wet Brede Doeluitkering verkeer en vervoer naar de OV-autoriteiten
overgeheveld. De totale kosten van de operatie om in 2015 de genoemde 50% te realiseren
bedragen globaal 235 mln.
Op basis van de 19 implementatieplannen van de OV-autoriteiten voor de halte-aanpak valt
het volgende te concluderen:
- De in 2006 in het Nationaal Mobiliteitsberaad overeengekomen doelstelling van een
landelijk dekkend netwerk van toegankelijke bushaltes in 2010, met een mogelijke
uitloop voor afzonderlijke vervoergebieden tot 2015, zal ruimschoots gehaald
worden. In 2010 zal gemiddeld 41% en in 2015 de helft van de bushaltes voldoen
aan de afgesproken toegankelijkheidseisen met betrekking tot:
· perronhoogte
· haltebreedte
· toepassing van perronmarkeringen;
- Gegeven het huidige aantal van ca. 46.000 bushaltes leveren de betrokken OV-
autoriteiten en wegbeheerders, met name gemeenten, hiermee een grote inspanning
in de komende jaren om te komen tot een verbeterd toegankelijke infrastructuur voor
het busvervoer;
- Bij de prioritering van de aanpak van de bushaltes volgen de OV-autoriteiten de
overeengekomen criteria, met name:
· belangrijke OV-knooppunten
· haltes bij voor doelgroepen belangrijke bestemmingen zoals winkelcentra,
ziekenhuizen etc.
· veel gebruikte haltes
· waarbij zoveel mogelijk een lijngebonden aanpak wordt gevolgd;
- De ambities wat betreft het aandeel aan te passen haltes lopen uiteen per
vervoergebied en hangen in de eerste plaats samen met de dichtheid en het gebruik
van het OV-netwerk. In de provincie Zeeland, te typeren als streekgebied, is de
doelstelling om 40% van de haltes aan te passen; daartegenover staat de
grootstedelijke stadsregio Amsterdam waar de ambitie ligt op 57%. Doelstellingen
van de overige gebieden liggen hiertussen;
- Gezien de toegepaste strategische selectie van aan te passen bushaltes kan in 2015
met een landelijk netwerk van gemiddeld 50% toegankelijke haltes circa 70% van de
---
VenW/DGP-2008/1360
reizigers uit de doelgroep een "toegankelijke busreis" hebben, waarbij zowel de in-
als uitstaphalte toegankelijk is.
In de bestuurlijke overeenkomsten met de 19 OV-autoriteiten is aanvullend nog vastgelegd
dat met ingang van 2008 de aanpassing van haltes aan toegankelijkheidseisen standaard zal
zijn bij nieuwbouw en herstructurering van bushaltes. Het aandeel toegankelijke haltes zal
derhalve na 2015 geleidelijk verder toenemen.
Over de gewenste communicatie naar reizigers over toegankelijke bushaltes is de inzet om dit
jaar nadere afspraken te maken tussen OV-autoriteiten en het ministerie van VenW. Het
hiervoor te ontwikkelen informatiesysteem dient tegelijk de basis te vormen voor de
noodzakelijke monitoring van de realisatie van de halte-aanpak.
Toegankelijkheid tramvervoer/metro/lightrail
Trammaterieel en tramhaltes
Onderstaande gegevens over toegankelijk trammaterieel en -haltes in de vier tramsteden zijn
gebaseerd op een inventarisatie in februari 2008.
Stadsregio Stadsregio Stadsgewest Regio
Amsterdam Rotterdam*) Haaglanden**) Utrecht
Aandeel toegankelijke 90% 46% 27% 100%
trams
Aandeel toegankelijke 42% 57% 22% + pm 88%
tramhaltes (zie onder)
*) Excl. RandstadRail dat in de Stadsregio Rotterdam deel uitmaakt van het metronetwerk.
**) Incl. RandstadRail dat in het Stadsgewest Haaglanden met de tram tot één railsysteem behoort.
De stand van de toegankelijkheid van het tramvervoer in de vier grote steden loopt uiteen:
- De Stadsregio Amsterdam is ver gevorderd met de introductie van toegankelijk
materieel. De verwachting is dat de vervanging van het resterende deel van het
trammaterieel onderdeel zal zijn van de nieuwe concessie met ingang van 2012;
- De stadsregio Rotterdam is ongeveer halverwege; plannen zijn in voorbereiding om
het resterende materieel te vervangen. Het nieuwe trammaterieel zal volgens
planning instromen vanaf oktober 2009 tot eind 2010;
- Dat de nieuwe RandstadRailvoertuigen en -haltes optimaal toegankelijk zijn, laat
onverlet dat de situatie in de regio Haaglanden achtergebleven is, hetgeen te maken
heeft met het "relatief jonge oudere" trammaterieel dat in gebruik is. Een Programma
van Eisen voor vervanging van dit materieel zal naar verwachting medio 2008
vastgesteld worden. Uitgangspunt is dat alle nieuwe trams een lage vloer hebben.
Intentie in de regio Haaglanden is om 2/3 van de huidige voertuigen zo spoedig
mogelijk te vervangen. Vanwege de noodzakelijke "match" tussen voertuig en halte,
is eerst aan de hand van de keuze voor het nieuwe tramvoertuig te beoordelen in
hoeverre de huidige tramhaltes voldoen aan eisen van toegankelijkheid;
- Het huidige tramvervoer op de lijn Utrecht-Nieuwegein is optimaal toegankelijk.
Vanwege de sterke groei van het gebruik van de tram, wordt de aanschaf van nieuw
---
VenW/DGP-2008/1360
materieel overwogen. Over de mate waarin dit extra trammaterieel zal voldoen aan
toegankelijkheidseisen, bestaat op het moment nog geen duidelijkheid. Qua
inrichtingseisen zal dit materieel voldoen, maar onzeker is in hoeverre een
gelijkvloerse instap te realiseren is. Uitgangspunt is dat een optimaal toegankelijk
tramvervoer op deze lijn geborgd blijft.
Metro/lightrail
Het metrovervoer in de stadsregio Amsterdam en het metro-/RandstadRailvervoer in de
stadsregio Rotterdam voldoen aan eisen van optimale toegankelijkheid, zowel qua materieel
als qua infrastructuur.
---
VenW/DGP-2008/1360
Bijlage 2. Aanwending Valysmiddelen ten behoeve van toegankelijkheid spoorvervoer
In 2005 en 2006 is 2 x 10 mln uit de middelen voor Valys overgeheveld van de begroting
van VWS naar de begroting van VenW om de toegankelijkheid van het spoorvervoer te
verbeteren. De brief van de staatssecretaris van VWS d.d. 7 december 2007 inzake de hoogte
van de persoonlijke kilometerbudgetten voor het bovenregionaal vervoer van gehandicapten
(Valys) voor het jaar 2008 (kamerstuk 25 847, nr. 51) bevat reeds een globaal overzicht
hiervan. Naar aanleiding van vragen tijdens het Algemeen Overleg over de genoemde brief op
5 februari 2008, is hieronder een gespecificeerd overzicht van de aanwending van deze
middelen te vinden.
Station object start/gereed
Gouda 4 liften start 2008/gereed 2009
Schagen 3 liften 2008
Baarn 2 liften start 2008/gereed 2009
Apeldoorn 1 lift Opgeleverd
Zwijndrecht hellingbaan 2008
diverse stations dubbele buisleuningen start en gereed eerste deel
2008
Voorts zijn planstudies gestart voor liften op de stations Tilburg, Hoorn, Groningen, Venlo en
Naarden Bussum.
Daarnaast zijn de volgende projecten uit de Valysmiddelen gefinancierd:
- Project AVG: Assistentieverlening via Internet, gekoppeld aan een Valysrit: inmiddels
gereed;
- Project IRIS: informatie over stations voor blinden: 2e helft 2009 af te ronden;
- Onderzoek naar de haalbaarheid van een Tracking en Tracing systeem, waarbij de
gebruiker traceerbaar is voor de vervoerder en het thuisfront: in 2008 af te ronden.
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat