Ministerie van Economische Zaken
Datum: 4-3-2008
Wetsvoorstel verbetering kleinverbruikersmarkt elektriciteit en gas naar de Tweede Kamer
Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd met als doel de kleinverbruikersmarkt voor elektriciteit en gas te verbeteren. Voor een goede werking van de energiemarkt is van belang dat de kleinverbruiker vertrouwen heeft in een goede uitvoering van bijvoorbeeld een wisseling van leverancier en dat hij laagdrempelig toegang heeft tot informatie om de voor hem verstandigste keuzes te kunnen maken. Het wetsvoorstel vloeit voort uit toezeggingen aan de Tweede Kamer in de jaren 2005 en 2006 om structurele maatregelen te nemen die een goede dienstverlening aan energie-afnemers waarborgen. De belangrijkste elementen van het wetsvoorstel zijn de uitrol van slimme elektriciteits- en gasmeters naar ieder huis
Iedere kleinverbruiker van elektriciteit en gas in Nederland krijgt in de komende
zes jaar een zogenoemde slimme meter. Dit is een elektriciteits- of gasmeter die
op afstand uitleesbaar en aanstuurbaar is en die bepaalde toepassingen als prepaid,
afschakelen en dimmen mogelijk maakt. De netbeheerder is verantwoordelijk voor
de uitrol en het beheer van de slimme meters. De leverancier van gas en elektriciteit
is verantwoordelijk voor het uitlezen en verwerken van meetgegevens en krijgt
in de beginfase invloed op de prioritering van de uitrol van de meters. De meterhuur
wordt gereguleerd door de Directie Toezicht Energie (DTe).
Op het moment dat de kleinverbruiker de beschikking heeft over een slimme meter,
ontvangt hij vaker informatie over zijn energieverbruik. Op de klant toegesneden
informatie over besparingsmogelijkheden geeft een impuls voor energiebesparing.
Door actuele on-line beschikbare meterstanden wordt de eindafrekening betrouwbaarder,
gaan verhuizingen en switches soepeler en kan de netbeheerder de voorzieningszekerheid
beter waarborgen. Ook toepassingen als de teruglevering van duurzaam opgewekte
elektriciteit wordt door de slimme meter ondersteund.
Het leveranciersmodel houdt in dat facturering en klachtafhandeling voor kleinverbruikers
altijd loopt via de feitelijke leverancier van gas en elektriciteit. De klant
heeft dus nog slechts te maken met één aanspreekpunt. Nu is nog wel eens onduidelijk
of hij bij de leverancier of bij de netbeheerder moet zijn met klachten. Ook krijgt
hij soms een aparte rekening voor de transportkosten van gas en elektriciteit
en worden deze transportkosten in andere gevallen wel in de rekening van de leverancier
meegenomen. In het nieuwe model staat de centrale rol van de leverancier als aanspreekpunt
voor de kleinverbruiker voorop. Hierdoor kan die leverancier ook beter inspelen
op de wensen van zijn klanten. Problemen kunnen door de leverancier sneller worden
opgelost omdat hij minder afhankelijk is van andere partijen.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Jan van Diepen 070-3796073, e-mail j.s.vandiepen@minez.nl
Ministerie van Economische Zaken