Nissan toont baanbrekende primeurs in Genève
(3/4/2008)
Baanbrekend. Zo zijn de drie belangrijkste primeurs van Nissan op de
Autosalon van Genève te typeren. De GT-R geeft blijk van Nissans
passie voor prestaties en techniek, het studiemodel Pivo 2 is het
antwoord op de toenemende vraag naar compacte en milieuvriendelijke
autoâs en de Murano versterkt de leidende positie van Nissan in het
crossover-segment.
Nissan GT-R
De nieuwe Nissan GT-R is een supercar voor iedereen, voor elk moment
en voor elke plaats. Het is een auto waarmee beheerst en moeiteloos
door de stad is te rijden, maar waarmee ook een rondetijd 7 minuten en
38 seconden is neergezet op de Nordschleife van de Nürburgring. Dat
is een van de snelste rondetijden die ooit is genoteerd voor een
âgewoneâ productieauto op dit veeleisende Duitse circuit. De vierzits
coupé is voorzien van een gloednieuwe 3,8-liter V6-motor met twee
turboâs, die goed is voor een vermogen van 480 pk bij 6.400 toeren per
minuut. Het maximumkoppel van 588 Nm is volledig beschikbaar tussen
3.200 en 5.200 toeren per minuut.
Dit motorische geweld wordt overgebracht naar alle vier de wielen via
een met peddels aan het stuur te bedienen 6-sequentiele transmissie
met dubbele koppeling. Speciaal voor de GT-R ontwikkelde Nissan niet
alleen deze razendsnel schakelende zesbak, maar ook een van de meest
geavanceerde vierwielaandrijvingsystemen.
De bestuurder van de Nissan GT-R heeft een aantal mogelijkheden om de
auto op zijn of haar specifieke wensen af te stemmen: de vering, de
transmissie en de stabiliteitscontrole zijn instelbaar.
Exterieur en exterieur
De carrosserie van de Nissan GT-R bestaat gedeeltelijk uit
koolstofvezel en wordt gespoten in de speciale âScratch Shield Paintâ.
Daarmee is de carrosserie extra beschermd tegen kleine beschadigingen
in het dagelijkse gebruik, zoals krasjes van takken of beschadigingen
door de borstels in de wasstraat. De speciale verf heeft een zichzelf
herstellende beschermlaag die de onderliggende lak beschermt.
Net als het exterieur is het interieur van GT-R stijlvol en
functioneel. Het instrumentenpaneel is overzichtelijk en geeft de
bestuurder alle noodzakelijk informatie. De GT-R is verder voorzien
van een multifunctionele display op het dashboard, waarop allerlei
telemetriegegevens kunnen worden oproepen. Het bedieningspaneel van
onder meer de airconditioning is centraal in het
bestuurderscompartiment geplaatst.
Het audiosysteem is uniek: dat is namelijk voorzien van een harde
schijf die automatisch alle muziek opslaat die wordt afgespeeld in de
auto. Dit maakt het meenemen van cdâs overbodig. De middenconsole is
dynamisch vormgegeven en voorzien van een rode startknop, de
versnellingspook en de handrem. Daarbij bieden de kuipstoelen veel
comfort.
Uitvoeringen
De GT-R is leverbaar in drie uitvoeringen: Base, Premium Edition en
Black Edition. Alle uitvoeringen worden aangedreven door de 480 pk
sterke 3,8-liter V6-motor. De Premium Edition is bovendien voorzien
van een Bose-audiosysteem met elf luidsprekers, regensensoren,
dimmende binnenspiegel en automatisch inschakelende koplampen. De GT-R
Black Edition wordt geleverd met antracietkleurige velgen, 2
exclusieve lakkleuren (Satin Black en Ultimate Silver) en zwarte
lederen bekleding met rode accenten.
De voorverkoop van de Nissan GT-R gaat 2 april in Europa van start. e
GT-R is in Nederland beschikbaar vanaf 119.900 euro.
Pivo 2: op de toekomst voorbereid
Nissan belooft al in het volgende decennium een volledig elektrisch
aangedreven auto aan te bieden. De belofte maakt deel uit van Nissan
Green Program 2010, dat onder meer het verlagen van CO2-uitstoot
door producten en activiteiten van Nissan wereldwijd ten doel heeft.
De geavanceerde Pivo 2 maakt duidelijk dat het Nissan ernst is met die
belofte. Met het oog op een beter milieu wordt de Pivo 2 aangedreven
door vier âslimmeâ elektromotoren â een per wiel â die elk hun energie
halen uit moderne, compacte lithium-ion-accuâs.
De Pivo 2 kent geen schadelijke uitstoot, maar is méér dan een
milieuvriendelijke auto. De Nissan Pivo 2 heeft een vriendelijk
karakter, is een prettige reisgezel en heeft een zeer bijzonder
ontwerp. De Pivo 2 heeft drie stoelen op een rij. De bestuurder zit in
het midden, een stukje verder naar voren dan de passagiers.
Al op de Tokyo Motor Show van 2005 presenteerde Nissan de eerste Pivo.
De Pivo 2 is een van drie recentelijk ontwikkelde studiemodellen die
zich richten op een nieuwe generatie bestuurders. Nissan ontwikkelde
hem speciaal voor in de stad wonende, onafhankelijke en
carrièregerichte jonge vrouwen.
Roterende cabine
Opvallend aan de Nissan Pivo 2 zijn de roterende cabine â die tot 360
graden om zijn as kan draaien â en wielen die tot 90 graden om hun
verticale as zijn te verdraaien. Daardoor zit de bestuurder altijd in
de rijrichting, zelfs wanneer hij in de Pivo 2 achteruit rijdt of wil
fileparkeren.
De Pivo 2 heeft een aan de voorzijde van de cabine geplaatste deur.
Die garandeert een gemakkelijke instap.
Nissan monteert de bediening van de Pivo 2 in de deur. Dat is mogelijk
doordat Nissan de auto uitrust met drive-by-wire-systemen, waarmee het
mogelijk is de Pivo 2 volledig met elektronica te besturen en te
bedienen.
Robotic Agent
Op het dashboard van de Pivo 2 zit de RA, ofwel de Robotic Agent. Die
vervult drie belangrijke rollen tijdens het rijden met de Pivo 2. Niet
alleen geeft hij route-informatie en waarschuwt hij voor
verkeersproblemen, ook houdt hij constant het humeur van de bestuurder
in de gaten. Hij praat, beweegt en geeft licht, waarmee de RA de
stemming van de bestuurder positief beïnvloedt, vooral wanneer de
omstandigheden op de weg slecht zijn. Volgens Nissan kent de stadsauto
van de toekomst geen schadelijke uitstoot en is hij veelzijdig,
flexibel en behendig. Boven alles moet hij een vriend zijn. De Pivo 2
is een âintelligente levensvormâ die de relatie van de bestuurder met
zijn auto naar een hoger emotioneel niveau brengt.
Nissan Murano
Een verfijnd uiterlijk, een luxe en eigentijds interieur en verbeterde
prestaties. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Nissan
Murano, die hiermee meer is dan alleen een revisie van het bestaande
origineel.
De nieuwe Murano is een dynamische crossover, die te boek staat als
een goed alternatief voor de SUVâs die zijn bedoeld voor gebruik op de
normale weg. De Murano biedt een uniek mengsel van kracht en
veiligheid. De zekerheid van permanente vierwielaandrijving vormt een
uitstekende combinatie met de prestaties en de sportiviteit van een
luxe personenauto. Kenmerkend voor het nieuwe model is de vorm van de
twee achterste zijruiten, waarvan de onderzijde omhoog loopt. Een
detail waarmee de vorige Murano zich eveneens onderscheidde. Verder is
geen enkel plaatwerkdeel hetzelfde gebleven. Het interieur is nog
verfijnder en comfortabeler, speciaal voor de passagiers achterin. Het
uitrustingsniveau is verhoogd, waardoor de inzittenden van nog meer
luxe kunnen genieten. De auto straalt de sfeer van de business class
uit.
Betere prestaties
De 3,5-liter V6 is gebleven, maar is wel aangepast. De motor is nu
goed voor 265 pk en een koppel van 325 Nm. De 24-kleps zescilinder
levert betere prestaties bij een gunstiger verbruik dan voorheen. Ook
de Murano Xtronic CVT-transmissie â een technisch hoogstaande continu
variabele transmissie â is verder geperfectioneerd. De
wrijvingsverliezen zijn met 20 procent teruggebracht, waardoor de auto
zuiniger is dan voorheen en de transmissie schakelt nog vlotter dan
die in de vorige Murano.
De nieuwe Murano wordt net als de Nissan GT-R gespoten in de speciale
âScratch Shield Paintâ.
De nieuwe Murano versterkt Nissans positie op de Europese markt als
één van de leidende merken op het gebied van crossovers. De Murano
kan worden beschouwd als de grotere broer van de nieuwe Qashqai en
komt in oktober op de Europese markt.
AutoRai