Sterk Audi-nieuws in Genève
(3/4/2008)
Voor Audi staat de 78ste Autosalon van Genève nadrukkelijk in het
teken van kracht en techniek. Audi onthult de sensationele Audi Q7 V12
TDI quattro met 368 kW/500 pk en 1.000 Nm koppel. Daarnaast zijn de
spotlights gericht op twee nieuwe uitvoeringen van de sportieve Audi
TT, waaronder de 2.0 TDI quattro die zijn wereldprimeur beleeft.
Het TT-tweetal staat zij aan zij met de debuterende Audi A4 Avant die
zich kenmerkt door een sportieve, bijna coupéachtige styling. Als
extra smaakmakers staan de Audi R8 TDI Le Mans en de Audi Q7 coastline
Concept op de Audi-stand.
De Audi A4 Avant is een wereldprimeur voor de Zwitserse show. Zijn
sportieve, coupéachtige lijn dankt hij aan de grote wielbasis, de
korte overhang voor, de lange motorkap en de schuin aflopende
D-stijlen. Met 490 liter inhoud scoort de laadruimte uitstekend â na
het neerklappen van de achterbank is er 1.430 liter beschikbaar. Bij
de verkoopstart in mei zijn vier motoren met directe inspuiting
leverbaar. Het benzinegamma bestaat uit de 1.8 TFSI (118 kW/160 pk) en
de 3.2 FSI V6 met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 330
Nm. Het dieselprogramma start met de 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320 Nm).
In een later stadium volgt ook een 2.0 TDI met 125 kW/170 pk. De
topdiesel is de 3.0 TDI V6. Deze levert een vermogen van 176 kW/240 pk
en een koppel van 500 Nm (vanaf 1.500 t/min.). De benzinemodellen zijn
gemiddeld 12 procent zuiniger dan hun voorgangers, de TDI-modellen
realiseren een besparing van 9 procent. Alle dieselmotoren hebben
standaard een dieselpartikelfilter.
TDI-succesverhaal
Met de wereldprimeur van de Audi Q7 V12 TDI quattro voegt Audi een
nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de TDI-technologie. De
V12 met een inhoud van 6,0 liter ontwikkelt een vermogen van 368
kW/500 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. Daarmee is deze
Audi Q7 de krachtigste diesel in zijn klasse. Hij accelereert in 5,5
seconden van 0 tot 100 km/h en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt een nette 11,9 l/100 km. De
V12 TDI voldoet nu al aan de toekomstige emissie-eisen EU5. De motor
is gekoppeld aan Audiâs zestraps tiptronic transmissie.
LED-dagrijverlichting, Xenon plus koplampunits, een nieuw ontworpen
voorbumper met grote luchtinlaten en een single frame grille met
chromen raster maken het topmodel zeer herkenbaar. Het interieur biedt
een uitrusting en ambiance die past bij een auto van dit kaliber.
Later dit jaar start bij quattro GmbH in Neckarsulm de serieproductie.
TT-primeurs
De Audi TT 2.0 TDI quattro is een wereldprimeur van Audi. Onder de
motorkap van zowel de Coupé als de Roadster levert de 2.0
TDI-dieselmotor een vermogen van 125 kW/170 pk en 350 Nm koppel (van
1.750 tot 2.500 t/min.). Deze diesel-TT sprint in slechts 7,5 seconden
van 0 tot 100 km/h en heeft een topsnelheid van 226 km/h. Voor de
Roadster is dat respectievelijk 7,7 seconden en 223 km/h. Ondanks de
aansprekende cijfers blijft het brandstofverbruik beperkt tot een voor
dit segment uniek lage 5,3 liter per 100 kilometer. Voor de Roadster
is dat 5,5 l/100 km. De Audi TT 2.0 TDI is standaard voorzien van een
handgeschakelde zesversnellingsbak, quattro vierwielaandrijving en een
roetfilter. Dit najaar wordt de Audi TT 2.0 TDI quattro in Nederland
verwacht.
De Audi TTS is het nieuwe topmodel van de TT-lijn. Hij beleeft in
Genève zijn Europese debuut. Voor de aandrijving zorgt een 2,0-liter
TFSI-motor. Dankzij directe benzine-injectie en een turbo levert de
lichtgewicht krachtbron een vermogen van 200 kW/272 pk en een koppel
van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen de 2.500 en 5.000 t/min. De Audi
TTS, leverbaar als Coupé en als Roadster, verschijnt deze zomer in de
showroom van de Nederlandse Audi-dealers.
Luxe plezierjacht
In Genève onthult Audi de Audi Q7 coastline Concept, een bijzonder
studiemodel dat de kracht van een V12 TDI combineert met de even
elegante als exclusieve ambiance van een plezierjacht. De
parelmoerwitte lak, het witte leer en de wortelnotenhouten afwerking
laten daarover geen misverstand bestaan en zorgen voor een exclusieve
uitstraling.
De Autosalon van Genève markeert tevens de Europese première van de
Audi R8 TDI Le Mans. De auto wordt er als studiemodel gepresenteerd.
Met de eerste twaalfcilinder dieselmotor in dit model begint Audi aan
een geheel nieuw hoofdstuk in de koningsklasse van de
supersportwagens. De diesel (368 kW/500 pk en 1.000 Nm) laat de R8 TDI
Le Mans in slechts 4,2 seconden naar 100 km/h snellen. De onbegrensde
topsnelheid ligt boven de 300 km/h.
AutoRai