Multinationals globaliseren hun beloningspraktijken
04/03/2008 11:00
Lensink van Berkel BV
Amstelveen, 4 maart 2008, Hoewel multinationals over het algemeen streven naar globalisering van hun beloningspraktijken, heeft nog altijd meer dan de helft geen algeheel wereldwijde beloningsprogramma's. Dit blijkt uit het "Global Compensation Strategy and Administration Survey" van Mercer onder 168 multinationals. De meerderheid gaat nog altijd uit van een lokale benadering (39%) dan wel een regionale benadering (16%).
Terwijl de overgrote meerderheid van de ondervraagde organisaties (84%) een wereldwijde beloningsstrategie heeft geformuleerd voor hun werknemers op directieniveau, doet een veel kleiner deel ditzelfde voor de overige personeelsgroepen. Voor deze werknemers wordt nog altijd uitgegaan van beloningsstrategieën op lokaal of regionaal niveau. Een kleine meerderheid van de organisaties (53%) heeft een specifieke wereldwijde beloningsstrategie voor hun managers aangenomen, terwijl minder dan een derde (30%) dit heeft voor professionals en maar net iets meer dan een kwart (26%) voor hun verkooppersoneel. Voor precieze cijfers, zie tabel 1.
Philip van Elsdingen, Hoofd Human Capital bij Mercer Nederland en Europees leider van het onderzoek: "Deze trend is snel aan het veranderen. Omdat werkgevers er op gericht zullen zijn de mobiliteit van talent te bevorderen en de gemeenschappelijke bedrijfscultuur en waarden te versterken, zullen zij de salarissen voor het management en de beroepsbeoefenaars wel moeten globaliseren. Daarnaast streven steeds meer organisaties naar een beter bestuur van hun wereldwijde beloningsprogramma's met het oog op de investeringen die hiermee gemoeid zijn. Zij willen zich ervan vergewissen dat deze investeringen effectief worden gedaan."
Het grootste verschil tussen Amerikaanse en Europese organisaties ten aanzien van wereldwijde beloningsregelingen is te vinden is op managementniveau. Van Elsdingen: "Europese bedrijven zijn minder dan hun Amerikaanse tegenhangers geneigd om onder het directieniveau een wereldwijde strategie te ontwikkelen.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 36% van de ondervraagde organisaties het beheer van hun mondiale honoreringsregelingen heeft gecentraliseerd. Multinationals laten het opstellen van een wereldwijde beloningsstrategie veelal achterwege. Van Elsdingen: "Veel bedrijven voeren eerst een wereldwijde bonusregeling of bijvoorbeeld een weredlwijd performance management systeem door, voordat ze de belangrijkste elementen van de beloningsinfrastructuur doorvoeren," aldus Van Elsdingen: "Met name Amerikaanse bedrijven zijn geneigd hun wereldwijde regelingen naar beneden toe in de organisatie door te drukken, zonder zich af te vragen of dit nu wel nodig of gewenst is. In het ideale geval zou de organisatie eerst moeten zorgen voor een goede infrastructuur en dan pas voor de beloningsregelingen. Alleen zo kun je zinnige en heldere beslissingen over beloning nemen."
Over het onderzoek
In Mercers "Global Compensation Strategy and Administration Survey" zijn de antwoorden verwerkt van 168 multinationals, voornamelijk afkomstig uit de Verenigde Staten en Europa. De ondervraagde bedrijven zijn afkomstig uit tal van industrieën en kennen een gemiddelde van 20.000 werknemers en inkomsten van tussen USD 1 miljard en USD 5miljard.
Over Mercer
Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies-, uitbestedings- en beleggingsdiensten. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van voorzieningen en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer is marktleider op het vlak van uitbesteding van voorzieningen. De beleggingsdiensten betreffen onder meer beleggingsadviezen en multi-managerbeleggingsbeheer. Mercer heeft meer dan 40.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 40 landen. De onderneming is een volledige dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies, Inc., dat genoteerd staat op de beurzen van New York, Chicago en Londen (tikkersymbool: MMC). Voor meer informatie, zie www.mercer.com.
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,