Saab 9-X BioHybrid: compact design, grootse prestaties, minimale uitstoot
(3/4/2008)
Op levendige wijze verbeeldt de Saab 9-X BioHybrid conceptauto hoe in
de toekomst een compacte auto van Saab eruit kan zien. Het design
sluit aan bij de voorkeur van voornamelijk jonge consumenten voor een
sportieve auto die volop rijplezier biedt. Maar ook een progressieve
uitstraling heeft, verantwoorde prestaties levert en voorzien is van
hightechcommunicatie.
De 9-X BioHybrid is een vervolg op de designthemaâs die Saab neerzette
met de Aero X, die meerdere designprijzen won, en de eerdere
9X-studiemodellen. Hij demonstreert bovendien het potentieel van een
ultra-efficiënte aandrijving verzorgd door een 200 pk sterke
1,4-liter BioPower-turbomotor met de volgende generatie
hybride-systeem van GM. De verwachte CO2-uitstoot bedraagt slechts
105 g/km (gecombineerde testcyclus) bij het rijden op E85
biobrandstof.
Het interieur toont een totaal nieuwe kijk op Saabs bekende, op de
bestuurder gerichte cockpitontwerp. De auto biedt tevens innovatieve,
ononderbroken draadloze verbindingen met persoonlijke, elektronische
apparatuur zoals een pda of gsm. De bagageruimte van het studiemodel
is uitgerust met een handig beladingsysteem dat het in- en uitladen
van grote en zware spullen vergemakkelijkt.
âHet draait bij deze auto helemaal om efficiency in design, prestaties
en gebruikâ, zegt Anthony Lo, Director of Advanced Design bij General
Motors Europe. Hij leidde het designteam van de 9-X BioHybrid in
samenwerking met het Saab Brand Center in Zweden.
Met zijn turbinevormige wielen op de vier hoeken van de carrosserie,
minimale overhang en ver doorgetrokken daklijn, introduceert de
driedeurs Saab 9-X BioHybrid nieuwe, dynamische proporties binnen de
verder conventioneel gelijnde categorie compacte hatchbacks. De
vloeiend gelijnde carrosserie doet sterk denken aan de gladde romp van
een vliegtuig. Zichtbare deurgrepen en buitenspiegels ontbreken. De
voor het oog ononderbroken, rondom doorlopende raampartijen en
diepliggende grille zijn geïnspireerd op de Aero X coupé die Saab
twee jaar eerder in Genève onthulde.
Het typische silhouet van een shooting brake en de doelmatige
achterzijde zijn afgeleid van de multifunctionele 9X conceptauto die
in 2001 debuteerde in Frankfurt. âJe zou kunnen zeggen dat we deze
auto van achter naar voren ontwikkeld hebbenâ, zegt Lo. âDe vorm van
de 9X past perfect bij de grootte van de auto. De lange daklijn draagt
bij aan het aerodynamische karakter en levert daarnaast meer
hoofdruimte en interieurruimte op.â
Geheel in lijn met Saabs rijke historie als vliegtuigontwerper worden
bij de 9-X BioHybrid nieuwe aerodynamische technieken geïntroduceerd,
met als doel de stroomlijn te verbeteren en het brandstofverbruik te
reduceren. Boven de 70 kilometer per uur schuift de dakspoiler
automatisch uit om de daklijn te verlengen. Tevens wordt de stand van
de luchtgeleider aan de achterkant van de auto gewijzigd.
Het vierpersoonsinterieur toont een compleet nieuwe ontwikkeling van
Saabs kenmerkende, op de bestuurder gerichte cockpitdesign. De in het
midden op de vloer geplaatste console met zijn naar de bestuurder
toegekeerde schakelaars en displays is vervangen door een gebogen
hoofdinstrumentenpaneel dat zich over de volle breedte voor de
bestuurder uitstrekt. De grafische elementen, zoals cijfers van de
meters, lijken te zijn ingevroren in ijs, een Scandinavisch
designthema dat voor het eerst getoond werd bij de Aero X.
De doelgroep van de 9-X BioHybrid is gewend zowel binnen als buiten de
auto eenvoudige toegang tot multimediasystemen te hebben. Saab heeft
daarom samengewerkt met Sony Ericsson om in de auto ononderbroken
verbindingen te realiseren met tal van draagbare voorzieningen. Het
resultaat is een draadloze interface voor streaming data,
entertainment en satellietnavigatie. De ontwikkelde interface maakt
het gelijktijdig gebruik van meerdere voorzieningen mogelijk,
bijvoorbeeld als er passagiers in de auto aanwezig zijn.
Aan de achterzijde is de klep gekoppeld aan een laadvloer die
elektrisch in- en uitschuift. Het systeem wordt automatisch
geactiveerd bij het openen en sluiten van de onderste helft van de
achterklep. De vloer plus achterzijde van de neerklapbare stoelen zijn
afgewerkt met een zeer stroef rubbertapijt dat spullen als het ware
vastgrijpt en op hun plek houdt. Om het in en uitladen makkelijker te
maken, is de laadvloer voorzien van een soort glijstangen waarover de
spullen naar binnen en naar buiten zijn te schuiven. Het mechanisme
komt vanzelf tevoorschijn als de klep geopend wordt.
Het gebruik van licht is een belangrijk kenmerk van Scandinavisch
design. De 9-X BioHybrid is voorzien van regelbare, witte
omgevingsverlichting. Het niveau van het indirecte licht varieert van
helder fris tot warm gedempt. De voorziening is naar eigen voorkeur in
te stellen en programmeerbaar, bijvoorbeeld om de verlichting af te
stemmen op het jaargetijde.
âDeze auto laat zien dat ons conceptuele werk toepasbaar is op een
compact modelâ, aldus Anthony Lo. âDe 9-X BioHybrid heeft een aantal
voorzieningen die we verder ontwikkelen, zoals het nieuwe
instrumentenpaneel, de toepassing van gladde vlakken en de
ononderbroken connectiviteit in de auto.â
AutoRai