AutoRai

Renault in Genève: sportief geweld en auto's met karakter

(3/4/2008)
Renault toont een gevarieerd aanbod op de Salon van Genève. Van de karaktervolle Mégane Coupé Concept tot de uitermate sportieve Twingo RS. Daarnaast is er veel aandacht voor de autosportactiviteiten en de milieuplannen van het merk.

MÃGANE COUPàCONCEPT: KARAKTERVOL EN DYNAMISCH

Renault onthult op de Salon van Genève de Mégane Coupé Concept; een voorproefje op de toekomstige Mégane Coupé. Deze auto is, na de nieuwe Laguna, het volgende voorbeeld van het vloeiende en sportieve design van Renault. Het bijzondere ontwerp van de conceptcar heeft karakter en dynamiek. Het exterieur ademt rijgenot en sportiviteit uit. Het interieur is elegant en modern en ook het sportieve karakter komt erin naar voren. Deze showcar ligt in de lijn van de Laguna Coupé Concept en bewijst dat Renault voortvarend door gaat met het maken van autoâs met passie.

KOLEOS, DE EERSTE 4X4 CROSSOVER VAN RENAULT

Renault presenteert zijn eerste Crossover: de Koleos. Deze vrijetijdsauto verbindt het comfort van een hatchback, de rijcapaciteiten van een echte 4x4 en de ruimte van een compacte MPV aan elkaar. De Koleos is bedacht en ontworpen door Renault, ontwikkeld door Nissan en wordt geproduceerd in de fabriek van Renault Samsung Motors in het Koreaanse Busan. De Renault Koleos biedt een ongekend hoog niveau van veiligheid en comfort. Het is typisch een Renault, met een duidelijk herkenbaar familiegezicht. De lancering van de Koleos vormt een nieuwe stap in de verdere ontwikkeling van Renault, zowel in Europa als in de rest van de wereld. Met deze eerste 4x4 Crossover geeft Renault gelijk een visitekaartje af in een segment waar het merk eerder niet aanwezig was.

RENAULT LAGUNA GT: NIEUWE ULTRAMODERNE MOTOREN EN ACTIVE DRIVE CHASSIS

De strak vormgegeven en expressieve Laguna GT is de eerste Renault met het zogenaamde Active Drive chassis met vierwielbesturing (4WS). De auto is ontworpen door Renault in samenwerking met Renault Sport Technologies. De Active Drive techniek staat garant voor een betere wendbaarheid, sportiever rijden en een grotere stuurprecisie. Renault biedt een keuze uit twee motoren; een benzinemotor met 180 en een dieselmotor met 205 pk, die voor een krachtige aandrijving van de GT zorgen. Het nieuwe model van Renault waarborgt zorgeloos rijden voor een aantrekkelijke prijs. Renault verstrekt een fabrieksgarantie van drie jaar of 150.000 km.

DE TWINGO RENAULT SPORT: RENAULT SPORT OP TOEGANKELIJK NIVEAU

De Twingo Renault Sport is een betaalbare sportauto die profiteert van de troeven van Renault Sport. Met zijn compacte afmetingen en opvallende stijl is hij afgeleid van de showcar Twingo Concept, die in 2006 op de autosalon in Parijs werd getoond. Het evenwichtige en sportieve rijgedrag van de Twingo Renault Sport biedt een combinatie van rijplezier, snelheid en veiligheid. De twee leverbare Renault Sport-onderstellen (sportchassis en cupchassis) hebben beide een vergrote spoorbreedte vóór en achter en worden gekenmerkt door geprononceerde welvingen. De Twingo Renault Sport krijgt een door Renault Sport Technologies ontwikkelde 1.6 liter 16V motor. Deze motor heeft een vermogen van 133 pk (98 kW) bij 6.750 t/min en een koppel van 160 Nm bij 4.400 t/min. Het 4-in-1 uitlaatspruitstuk geeft de motor een speciale sound.

RENAULT SPORT: SPORTIEF IN HART EN NIEREN

De Twingo, Clio en Mégane Renault Sport hebben stuk voor stuk sportieve prestaties van een uitzonderlijk hoog niveau. Bovendien profiteren ze van de internationale bekendheid die het merk verworven heeft in de wedstrijdsport. Het maken van sportieve autoâs op basis van seriegeproduceerde autoâs zit in de genen van Renault en betekent veel meer dan alleen een verhoogd vermogen. Deze autoâs, die afgeleid zijn van de Clio, de Mégane en nu ook de Twingo, zijn gemaakt door de experts van Renault, engineers en technici die de uitdagingen van de wedstrijdsport zijn aangegaan om de autoâs tot in de puntjes te perfectioneren. Renault Sport maakt gebruik van technische oplossingen die voortkomen uit de ervaring van Renault in de Formule 1.

WORLD SERIES BY RENAULT

De World Series by Renault (ook wel Formule Renault 3.5 genoemd) is één van de belangrijkste opstapklassen naar de Formule 1. Met
1.900.000 toeschouwers sinds 2005 is het een groot succes! Het sportprogramma bestaat uit drie kampioenschappen op topniveau waaraan talenten uit zeventien Europese landen meedoen. Passie voor autoâs à la Renault.

HET ING Renault F1 TEAM BEGINT 2008 MET DE PRESENTATIE VAN DE R28

Het seizoen voor het ING Renault F1 Team is eind januari officieel van start gegaan met de presentatie van de nieuwe oneseater, de R28 en de coureurs: tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso en Nelson Piquet junior. Het team heeft meteen duidelijk gemaakt dat het grootse plannen heeft voor 2008. Na de teleurstellende resultaten van het ING Renault F1 Team in 2007 staat de nieuwe R28 wat betreft design voor een ware ommekeer. Het ING Renault F1 Team gaat vol vertrouwen het seizoen 2008 in na de nodige technologische investeringen van Renault in 2007 en de komst van een aantal nieuwe partners voor 2008.

RENAULT MAAKT AUTOâS DIE OPTIMAAL SCOREN OP HET GEBIED VAN ACTIEVE EN PASSIEVE VEILIGHEID

De nieuwe Laguna heeft in december 2007 de maximale score van vijf sterren behaald bij de Euro NCAP crashtests, waarmee Renault zijn expertise op het gebied van passieve veiligheid bevestigt. Renault is de enige autofabrikant die negen keer de maximale score heeft gekregen.

Renault is al meer dan vijftig jaar toonaangevend als het gaat om veiligheid. De fabrikant produceert autoâs die aangepast zijn aan de verkeersomstandigheden overal ter wereld. Ook geeft Renault prioriteit aan zeer doeltreffende technieken die âvoorkomen, corrigeren en beschermenâ. Op de Salon van Genève zijn concrete toepassingen hiervan te zien op de Renault-stand.

HET MILIEU, EEN STRATEGISCH SPEERPUNT VAN RENAULT

Renault heeft, in het kader van het Renault Contract 2009, een ambitieus milieubeleid uitgezet dat de uitstoot van broeikasgassen moet terugdringen. Dit beleid is gebaseerd op drie doelstellingen:


- wereldwijd tot de drie beste autofabrikanten gaan behoren voor wat betreft CO2-uitstoot,


- over autoâs beschikken die op biobrandstoffen rijden,


- een scala aan alternatieve technieken ontwikkelen.

De eerste toepassingen hiervan zagen het daglicht in 2007 met de marktintroductie van modellen die op biobrandstoffen kunnen rijden (bio-ethanol E85 en biodiesel B30) en motoren met een kleinere cilinderinhoud (TCE 100 pk benzinemotor (1.2)). In het najaar van 2007 werd âRenault eco'â geïntroduceerd, een signatuur dat Renault geeft aan de meest ecologisch verantwoorde auto uit het gamma. In november 2007 heeft Renault tijdens de Challenge Bibendum de Logan Renault eco' Concept gepresenteerd en daarmee aangetoond dat het mogelijk is om een auto te maken die zowel economisch als ecologisch is en toch uitstekende prestaties levert.

Renault zet deze strategie voort en heeft in januari 2008 aangekondigd dat de Renault-Nissan Alliantie een overeenkomst ondertekend heeft met âProject Better Placeâ voor de ontwikkeling van een elektrische auto voor de Israëlische markt. Deze overeenkomst geeft blijk van het ambitieuze milieubeleid van de Groep en is een voorproefje op de introductie van elektrische autoâs met ânul uitstootâ voor de massamarkt in 2011.

Verder blijkt de milieubetrokkenheid van Renault al jaren uit projecten die gericht zijn op het managen van de levensduur van autoâs (waaronder het label Renault eco'). In februari 2008 heeft de fabrikant âRenault Environmentâ in het leven geroepen, dat het eenvoudiger moet maken om in de toekomst activiteiten op het gebied van recycling en nieuwe vormen van milieubeheer te kunnen uitvoeren. Tenslotte heeft Renault aangekondigd een joint venture aan te gaan met SITA, onderdeel van Suez Environment. Deze samenwerking is een wereldprimeur en heeft als doel om de herwinning van autowrakken te versnellen.