Renault in Genève: sportief geweld en auto's met karakter
(3/4/2008)
Renault toont een gevarieerd aanbod op de Salon van Genève. Van de
karaktervolle Mégane Coupé Concept tot de uitermate sportieve Twingo
RS. Daarnaast is er veel aandacht voor de autosportactiviteiten en de
milieuplannen van het merk.
MÃGANE COUPàCONCEPT: KARAKTERVOL EN DYNAMISCH
Renault onthult op de Salon van Genève de Mégane Coupé Concept; een
voorproefje op de toekomstige Mégane Coupé. Deze auto is, na de
nieuwe Laguna, het volgende voorbeeld van het vloeiende en sportieve
design van Renault. Het bijzondere ontwerp van de conceptcar heeft
karakter en dynamiek. Het exterieur ademt rijgenot en sportiviteit
uit. Het interieur is elegant en modern en ook het sportieve karakter
komt erin naar voren. Deze showcar ligt in de lijn van de Laguna
Coupé Concept en bewijst dat Renault voortvarend door gaat met het
maken van autoâs met passie.
KOLEOS, DE EERSTE 4X4 CROSSOVER VAN RENAULT
Renault presenteert zijn eerste Crossover: de Koleos. Deze
vrijetijdsauto verbindt het comfort van een hatchback, de
rijcapaciteiten van een echte 4x4 en de ruimte van een compacte MPV
aan elkaar. De Koleos is bedacht en ontworpen door Renault, ontwikkeld
door Nissan en wordt geproduceerd in de fabriek van Renault Samsung
Motors in het Koreaanse Busan. De Renault Koleos biedt een ongekend
hoog niveau van veiligheid en comfort. Het is typisch een Renault, met
een duidelijk herkenbaar familiegezicht. De lancering van de Koleos
vormt een nieuwe stap in de verdere ontwikkeling van Renault, zowel in
Europa als in de rest van de wereld. Met deze eerste 4x4 Crossover
geeft Renault gelijk een visitekaartje af in een segment waar het merk
eerder niet aanwezig was.
RENAULT LAGUNA GT: NIEUWE ULTRAMODERNE MOTOREN EN ACTIVE DRIVE
CHASSIS
De strak vormgegeven en expressieve Laguna GT is de eerste Renault met
het zogenaamde Active Drive chassis met vierwielbesturing (4WS). De
auto is ontworpen door Renault in samenwerking met Renault Sport
Technologies. De Active Drive techniek staat garant voor een betere
wendbaarheid, sportiever rijden en een grotere stuurprecisie. Renault
biedt een keuze uit twee motoren; een benzinemotor met 180 en een
dieselmotor met 205 pk, die voor een krachtige aandrijving van de GT
zorgen. Het nieuwe model van Renault waarborgt zorgeloos rijden voor
een aantrekkelijke prijs. Renault verstrekt een fabrieksgarantie van
drie jaar of 150.000 km.
DE TWINGO RENAULT SPORT: RENAULT SPORT OP TOEGANKELIJK NIVEAU
De Twingo Renault Sport is een betaalbare sportauto die profiteert van
de troeven van Renault Sport. Met zijn compacte afmetingen en
opvallende stijl is hij afgeleid van de showcar Twingo Concept, die in
2006 op de autosalon in Parijs werd getoond. Het evenwichtige en
sportieve rijgedrag van de Twingo Renault Sport biedt een combinatie
van rijplezier, snelheid en veiligheid. De twee leverbare Renault
Sport-onderstellen (sportchassis en cupchassis) hebben beide een
vergrote spoorbreedte vóór en achter en worden gekenmerkt door
geprononceerde welvingen. De Twingo Renault Sport krijgt een door
Renault Sport Technologies ontwikkelde 1.6 liter 16V motor. Deze motor
heeft een vermogen van 133 pk (98 kW) bij 6.750 t/min en een koppel
van 160 Nm bij 4.400 t/min. Het 4-in-1 uitlaatspruitstuk geeft de
motor een speciale sound.
RENAULT SPORT: SPORTIEF IN HART EN NIEREN
De Twingo, Clio en Mégane Renault Sport hebben stuk voor stuk
sportieve prestaties van een uitzonderlijk hoog niveau. Bovendien
profiteren ze van de internationale bekendheid die het merk verworven
heeft in de wedstrijdsport. Het maken van sportieve autoâs op basis
van seriegeproduceerde autoâs zit in de genen van Renault en betekent
veel meer dan alleen een verhoogd vermogen. Deze autoâs, die afgeleid
zijn van de Clio, de Mégane en nu ook de Twingo, zijn gemaakt door de
experts van Renault, engineers en technici die de uitdagingen van de
wedstrijdsport zijn aangegaan om de autoâs tot in de puntjes te
perfectioneren. Renault Sport maakt gebruik van technische oplossingen
die voortkomen uit de ervaring van Renault in de Formule 1.
WORLD SERIES BY RENAULT
De World Series by Renault (ook wel Formule Renault 3.5 genoemd) is
één van de belangrijkste opstapklassen naar de Formule 1. Met
1.900.000 toeschouwers sinds 2005 is het een groot succes! Het
sportprogramma bestaat uit drie kampioenschappen op topniveau waaraan
talenten uit zeventien Europese landen meedoen. Passie voor autoâs Ã
la Renault.
HET ING Renault F1 TEAM BEGINT 2008 MET DE PRESENTATIE VAN DE R28
Het seizoen voor het ING Renault F1 Team is eind januari officieel van
start gegaan met de presentatie van de nieuwe oneseater, de R28 en de
coureurs: tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso en Nelson Piquet
junior. Het team heeft meteen duidelijk gemaakt dat het grootse
plannen heeft voor 2008. Na de teleurstellende resultaten van het ING
Renault F1 Team in 2007 staat de nieuwe R28 wat betreft design voor
een ware ommekeer. Het ING Renault F1 Team gaat vol vertrouwen het
seizoen 2008 in na de nodige technologische investeringen van Renault
in 2007 en de komst van een aantal nieuwe partners voor 2008.
RENAULT MAAKT AUTOâS DIE OPTIMAAL SCOREN OP HET GEBIED VAN ACTIEVE EN
PASSIEVE VEILIGHEID
De nieuwe Laguna heeft in december 2007 de maximale score van vijf
sterren behaald bij de Euro NCAP crashtests, waarmee Renault zijn
expertise op het gebied van passieve veiligheid bevestigt. Renault is
de enige autofabrikant die negen keer de maximale score heeft
gekregen.
Renault is al meer dan vijftig jaar toonaangevend als het gaat om
veiligheid. De fabrikant produceert autoâs die aangepast zijn aan de
verkeersomstandigheden overal ter wereld. Ook geeft Renault prioriteit
aan zeer doeltreffende technieken die âvoorkomen, corrigeren en
beschermenâ. Op de Salon van Genève zijn concrete toepassingen
hiervan te zien op de Renault-stand.
HET MILIEU, EEN STRATEGISCH SPEERPUNT VAN RENAULT
Renault heeft, in het kader van het Renault Contract 2009, een
ambitieus milieubeleid uitgezet dat de uitstoot van broeikasgassen
moet terugdringen. Dit beleid is gebaseerd op drie doelstellingen:
- wereldwijd tot de drie beste autofabrikanten gaan behoren voor wat
betreft CO2-uitstoot,
- over autoâs beschikken die op biobrandstoffen rijden,
- een scala aan alternatieve technieken ontwikkelen.
De eerste toepassingen hiervan zagen het daglicht in 2007 met de
marktintroductie van modellen die op biobrandstoffen kunnen rijden
(bio-ethanol E85 en biodiesel B30) en motoren met een kleinere
cilinderinhoud (TCE 100 pk benzinemotor (1.2)). In het najaar van 2007
werd âRenault eco'â geïntroduceerd, een signatuur dat Renault geeft
aan de meest ecologisch verantwoorde auto uit het gamma. In november
2007 heeft Renault tijdens de Challenge Bibendum de Logan Renault
eco' Concept gepresenteerd en daarmee aangetoond dat het mogelijk is
om een auto te maken die zowel economisch als ecologisch is en toch
uitstekende prestaties levert.
Renault zet deze strategie voort en heeft in januari 2008 aangekondigd
dat de Renault-Nissan Alliantie een overeenkomst ondertekend heeft met
âProject Better Placeâ voor de ontwikkeling van een elektrische auto
voor de Israëlische markt. Deze overeenkomst geeft blijk van het
ambitieuze milieubeleid van de Groep en is een voorproefje op de
introductie van elektrische autoâs met ânul uitstootâ voor de
massamarkt in 2011.
Verder blijkt de milieubetrokkenheid van Renault al jaren uit
projecten die gericht zijn op het managen van de levensduur van autoâs
(waaronder het label Renault eco'). In februari 2008 heeft de
fabrikant âRenault Environmentâ in het leven geroepen, dat het
eenvoudiger moet maken om in de toekomst activiteiten op het gebied
van recycling en nieuwe vormen van milieubeheer te kunnen uitvoeren.
Tenslotte heeft Renault aangekondigd een joint venture aan te gaan met
SITA, onderdeel van Suez Environment. Deze samenwerking is een
wereldprimeur en heeft als doel om de herwinning van autowrakken te
versnellen.
AutoRai