Tom Coronel

2 Maart 2008
Coronel krijgt zwaarbevochten punt op Curitiba

Tom Coronel is er in geslaagd om een kampioenschapspunt weg te slepen in de openingsrace van het FIA WTCC in Curitiba. De SEAT coureur startte zijn race als tiende, maar wist zich aanvankelijk op te werken na een zevende plaats. Daarbij moet wel gezegd worden dat hij behoorlijk werd geholpen door Chevrolet rijders Huff en Larini, die elkaar in openingsfase van de baan reden. Tom verloor tegen het eind van de race echter terrein toen de BMW's van Priaulx en Porteiro goed op stoom kwamen. Beiden stonden achter Coronel op de startopstelling maar gaandeweg de race bleken de BMW's het beter te doen dan de SEAT's. Tom had hier een eenvoudige verklaring voor. "Curitiba is het meest bochtige circuit op de WTCC kalender. Onze SEAT's doen het dan wel super in de bochten maar onze banden slijten ook veel sneller dan bij een voorwiel aangedreven auto. De BMW's hebben de aandrijving op de achterwielen. Dit geeft ze niet alleen een voordeel met de bandenslijtage, maar ook met de staande start waarbij ze veel meer grip hebben dan de SEAT's". Dit laatste zou Tom aan den lijve ondervinden bij de start van de tweede race.

Foto: FIA WTCC

In de tweede race mocht onverwacht vanaf pole position vertrekken. Hij was in de eerste race weliswaar als negende over de finish gekomen, maar doordat Jordi Gene bestraft werd voor zijn actie op Alain Menu schoof de Nederlandse SunRed SEAT coureur naar de achtste positie. Hij pakte hiermee niet alleen een kampioenschapspunt, maar ook gelijk de eerste startpositie voor de tweede race. Helaas zou dit voor Tom weinig opleveren. Door het voordeel van de achterwiel aangedreven BMW's bij de staande start, in combinatie met het lange rechte stuk op Curitiba was Tom voor de eerste bocht zijn leidende positie al kwijt. Gedurende de race zou hij ook de SEAT Sport wagens nog langszij krijgen. De Spaanse diesels waren duidelijk in het voordeel dit weekend. Aangezien beide races met door SEAT werden gewonnen. Ook hier had Tom een verklaring voor. "Ten eerste is men er bij SEAT natuurlijk op gebrand om het kampioenschap binnen te halen dit jaar, dus ze komen goed beslagen ten ijs. Daarnaast ligt het circuit op een niveau van 1000km boven de zeespiegel. De lucht is hier dus ijler, en daar heb je motorisch gezien met een turbo diesel minder problemen mee als met een atmosferische motor", aldus Tom.

Foto: FIA WTCC

Uiteindelijk zou Tom de tweede race met een negende positie besluiten. Al met al keek Coronel terug op een geslaagd weekend. "We wisten vooraf dat het moeilijk zou worden en uiteindelijk gaan we toch met een kampioenschapspunt naar huis. Het is de eerste race van het seizoen en het eerste weekend dat ik met mijn nieuwe team heb gewerkt. Vorig jaar kon ik me nog voor een paar fabrieks SEAT's plaatsen, maar nu zijn ze op dit circuit met de diesels duidelijk in het voordeel. Op het lange rechte stuk kunnen ze maximaal profiteren van het extra vermogen. Bij de volgende race, op Puebla in Mexico, zal dit zeker niet minder zijn. De lucht is daar nog ijler omdat het op zo'n 2000 meter hoogte ligt. Aan de andere kant ging ik daar altijd erg goed in het verleden. Het blijft WTCC, altijd spektakel en zelden voorspelbaar. Ik ben blij dat ik er weer bij ben en met de extra mogelijkheden die het SunRed team te bieden heeft zullen we dit jaar zeker nog voor verrassingen gaan zorgen", aldus Tom Coronel.