2 Maart 2008
Coronel krijgt zwaarbevochten punt op Curitiba
Tom Coronel is er in geslaagd om een kampioenschapspunt weg te slepen
in de openingsrace van het FIA WTCC in Curitiba. De SEAT coureur
startte zijn race als tiende, maar wist zich aanvankelijk op te werken
na een zevende plaats. Daarbij moet wel gezegd worden dat hij
behoorlijk werd geholpen door Chevrolet rijders Huff en Larini, die
elkaar in openingsfase van de baan reden. Tom verloor tegen het eind
van de race echter terrein toen de BMW's van Priaulx en Porteiro goed
op stoom kwamen. Beiden stonden achter Coronel op de startopstelling
maar gaandeweg de race bleken de BMW's het beter te doen dan de
SEAT's. Tom had hier een eenvoudige verklaring voor. "Curitiba is het
meest bochtige circuit op de WTCC kalender. Onze SEAT's doen het dan
wel super in de bochten maar onze banden slijten ook veel sneller dan
bij een voorwiel aangedreven auto. De BMW's hebben de aandrijving op
de achterwielen. Dit geeft ze niet alleen een voordeel met de
bandenslijtage, maar ook met de staande start waarbij ze veel meer
grip hebben dan de SEAT's". Dit laatste zou Tom aan den lijve
ondervinden bij de start van de tweede race.
Foto: FIA WTCC
In de tweede race mocht onverwacht vanaf pole position vertrekken. Hij
was in de eerste race weliswaar als negende over de finish gekomen,
maar doordat Jordi Gene bestraft werd voor zijn actie op Alain Menu
schoof de Nederlandse SunRed SEAT coureur naar de achtste positie. Hij
pakte hiermee niet alleen een kampioenschapspunt, maar ook gelijk de
eerste startpositie voor de tweede race. Helaas zou dit voor Tom
weinig opleveren. Door het voordeel van de achterwiel aangedreven
BMW's bij de staande start, in combinatie met het lange rechte stuk op
Curitiba was Tom voor de eerste bocht zijn leidende positie al kwijt.
Gedurende de race zou hij ook de SEAT Sport wagens nog langszij
krijgen. De Spaanse diesels waren duidelijk in het voordeel dit
weekend. Aangezien beide races met door SEAT werden gewonnen. Ook hier
had Tom een verklaring voor. "Ten eerste is men er bij SEAT natuurlijk
op gebrand om het kampioenschap binnen te halen dit jaar, dus ze komen
goed beslagen ten ijs. Daarnaast ligt het circuit op een niveau van
1000km boven de zeespiegel. De lucht is hier dus ijler, en daar heb je
motorisch gezien met een turbo diesel minder problemen mee als met een
atmosferische motor", aldus Tom.
Foto: FIA WTCC
Uiteindelijk zou Tom de tweede race met een negende positie besluiten.
Al met al keek Coronel terug op een geslaagd weekend. "We wisten
vooraf dat het moeilijk zou worden en uiteindelijk gaan we toch met
een kampioenschapspunt naar huis. Het is de eerste race van het
seizoen en het eerste weekend dat ik met mijn nieuwe team heb gewerkt.
Vorig jaar kon ik me nog voor een paar fabrieks SEAT's plaatsen, maar
nu zijn ze op dit circuit met de diesels duidelijk in het voordeel. Op
het lange rechte stuk kunnen ze maximaal profiteren van het extra
vermogen. Bij de volgende race, op Puebla in Mexico, zal dit zeker
niet minder zijn. De lucht is daar nog ijler omdat het op zo'n 2000
meter hoogte ligt. Aan de andere kant ging ik daar altijd erg goed in
het verleden. Het blijft WTCC, altijd spektakel en zelden
voorspelbaar. Ik ben blij dat ik er weer bij ben en met de extra
mogelijkheden die het SunRed team te bieden heeft zullen we dit jaar
zeker nog voor verrassingen gaan zorgen", aldus Tom Coronel.
Tom Coronel