Martinair
Boordwerktuigkundige in Nederlandse luchtvaart neemt afscheid
Schiphol, 1 maart 2008. Na tachtig jaar neemt de laatste vliegende boordwerktuigkundige in Nederlandse dienst afscheid. Op 1 maart maakt de laatste klassieke Boeing van het type 747-200 de laatste vlucht voor Martinair. Aan boord van dit type toestel niet alleen honderd ton vracht en twee piloten, maar ook nog een BWK, de boordwerktuigkundige.
De BWK is het derde bemanningslid van de cockpit, naast de piloot en de co-piloot. Opgeleid om tijdens de vlucht eventuele storingen aan systemen te verhelpen, ontpopte 'de stoker' zich in de praktijk tot het manusje van alles. De functie heeft in Nederland bestaan sinds 1928. KLM nam al eerder afscheid van het klassieke Boeing-type 747-200, waarvan sinds 1971 bij KLM en Martinair 26 toestellen in dienst zijn geweest.
Martinair heeft haar 747-220 vloot geheel vervangen door de Boeing 747-400, die zuiniger en stiller is. Vanuit zowel economisch als maatschappelijk (klimaat, geluidshinder) perspectief is gekozen voor deze vervanging, die in 2006 reeds is begonnen. Op dit modernere vliegtuig volstaan slechts twee piloten. De voortschrijdende technologie heeft de functie van BWK in de Nederlandse burgerluchtvaart overbodig gemaakt.