Persbericht
Dorpsstraat
Castricum,
Aan de gemeenteraad van Castricum
Raadhuisplein 1
1902 CA Castricum, 1 maart 2008
Geachte dames en heren,
Het bestuur van VVN-CAL wil hierbij haar standpunt toelichten met
betrekking tot de herinrichting van de Dorpsstraat te Castricum en
haar terugtreden uit de projectgroep " Herinrichting Dorpsstraat
Castricum ".
De herinrichting van de Dorpsstraat in de gemeente Castricum kan het
best worden getypeerd als een proces dat al decennia gaande is. Van
oudsher staat bij herinrichtingen van de Dorpsstraat de automobilist
centraal.Voor de zwakste weggebruikers, voetgangers en fietsers
waarvoor VVN zich vooral inzet, blijft het gebruikmaken van de
Dorpsstraat een onveilige onderneming.
Medio 2007 begon de projectgroep " Herinrichting Dorpsstraat Castricum
" met haar adviserende werkzaamheden. Hoewel de uitgangspunten ,zoals
geformuleerd en vastgesteld door de Raad dd. 21 juni 2007, onvoldoende
waarborg gaven voor de zwakke verkeersdeelnemers heeft VVN-CAL zitting
genomen in de projectgroep om te bezien of dit traject alsnog een
verkeersveilige eindsituatie kan opleveren.
Wij gaven in de projectgroep onze reacties op de uitgangspunten van de
Raad.
1. verhouding in een fietsstraat:
De verkeersdeskundigen van Veilig Verkeer Nederland geven aan dat er
binnen de uitgangspunten van de gemeenteraad geen veilige oplossing
voor de Dorpsstraat mogelijk is.
Het CROW * heeft in haar uitgangspunten t.a.v. een fietsstraat
vastgesteld dat er een juiste verhouding dient te zijn tussen
motorvoertuigen en fietsers om een fietsstraat veilig te laten zijn.
In een fietsstraat rijden beduidend meer fietsen dan motorvoertuigen,
minstens in een verhouding met een factor twee tot vier, wil deze aan
het doel beantwoorden.
Bovendien mag de maximum intensiteit van het autoverkeer niet meer dan
ca. 2000 mvt/etmaal bedragen. Op dit moment maken er ca. 6700
mvt/etmaal gebruik van de Dorpsstraat.
2. gelijkvloerse inrichting van gevel tot gevel:
Het ontbreken van hoogteverschillen wekt de indruk dat er een
winkelerf gerealiseerd gaat worden. Door deze onduidelijkheid zullen
gevaarlijke situaties ontstaan voor fietsers, voetgangers,
gehandicapten en ouderen.
Door hoge druk van motorvoertuigen zullen (brom)fietsen snel uitwijken
naar het voetgangersdeel
Onze bovenstaande reacties vonden in de projectgroep " Herinrichting
Dorpsstraat Castricum " geen weerklank zoals u hebt kunnen zien in de
presentatie dd. 28 februari 2008.
Het is jammer dat door de uitgangspunten van de gemeenteraad
alternatieven en mogelijk veiliger oplossingen buiten beeld zijn
gebleven.
Zoals het zich nu laat aanzien gaat de verkeersveiligheid er met de
komende herinrichting niet op vooruit en kan VVN-CAL om die reden niet
achter het gepresenteerde projectplan staan.
Hoogachtend,
Bestuur VVN-CAL
C.P.v.d. Aar-Schalkwijk, voorzitter
J.M.M. Camps, secretaris
* CROW : het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer,
vervoer en openbare ruimten
Veilig Verkeer Nederland