Vereniging Milieudefensie
LMCA: in asfalt gegoten mobiliteitsvisie uit het verleden
Amsterdam, 28 februari 2008. De Landelijke Markt en CapaciteitsAnalyse
(LMCA) is oude wijn in nieuw zakken. Zo oordeelt Milieudefensie in een
rondetafel-overleg in de Tweede Kamer. In een uitgebreid onderzoek van
het ministerie naar het te voeren mobiliteitsbeleid voor de komende
decennia is het milieu-aspect volledig achterwege gebleven.
De analyse doet voorstellen om meer infrastructuur aan te leggen.
Doelstelling van de analyse was echter ook om te kijken in hoeverre
verkeersproblemen en milieuproblemen kunnen worden voorkomen door een
gewijzigd ruimtelijk beleid en het beheersen van de vraag naar verkeer
als alternatief voor de aanleg van wegen. Ook zou gericht gekeken
worden naar hoe spoor, regionaal OV en de weg elkaar zouden kunnen
versterken. Van dit alles is in het geheel niets terecht gekomen.
Ook VNG, IPO en een door het ministerie zelf ingesteld 'Critical
Review Team' hadden veel kritiek op de gehanteerde werkwijze en de
uiteindelijke resultaten van de LMCA. Het Critical Review Team
oordeelde bijvoorbeeld met Milieudefensie dat 'duurzaamheidsaspecten'
een randvoorwaarde hadden behoren te zijn in de analyse. In plaats
daarvan zijn klimaat, luchtverontreiniging en geluidhinder in de LMCA
volledig buiten beschouwing gebleven.
Inspraakreactie Milieudefensie Landelijke Markt en Capaciteitsanalyse
(PDF)
Zie het origineel