De eerste stap is gezet. In 2013 zullen de containerschepen
daadwerkelijk binnenvaren in de nieuwe havens. Als straks alles af is,
mag Rotterdam zich weer met trots de grootste haven van Europa noemen.
Op woensdag 27 februari hebben het Havenbedrijf Rotterdam NV,
Koninklijke Boskalis Westminster NV en Van Oord NV, het contract voor
de aanleg van het eerste deel van Maasvlakte 2 getekend. Boskalis en
Van Oord werken in dit project samen onder de naam PUMA, die staat
voor Projectorganisatie Uitbreiding Maasvlakte.
Contract
De contractvorm is design & construct aangevuld met onderhoud voor de
zeewering en kadeconstructies. Het Havenbedrijf heeft geen ontwerp
aanbesteed, maar een functioneel Programma van Eisen. Zowel bij de
beoordeling van de biedingen als tijdens de realisatie van de plannen
let het Havenbedrijf vooral op de complexe en risicovolle onderdelen,
zoals de kademuren. Door deze contractvorm heeft PUMA een grote mate
van vrijheid in de manier waarop ze het project realiseert, en stuurt
het Havenbedrijf alleen op datgene dat het echt hebben wil: een
duurzaam en veilig havengebied dat uitstekend bereikbaar is, en dat
tijdens de aanleg tot minimale verstoring van milieu en scheepvaart
leidt.
Risico's
De risicoverdeling is zo geregeld dat de partij die het risico het
best kan beheersen het risico ook draagt. Daarnaast is in de
risicoverdeling rekening gehouden met de redelijke belangen van
partijen. Zo zijn de gevolgen van stormen die minder dan eens in de 50
jaar voorkomen het risico van de aannemer. Daarboven neemt het
Havenbedrijf het risico over. Met de hiervoor geformuleerde
uitgangspunten zijn per saldo de meeste risico's voor rekening van de
aannemers, wat zeer uitzonderlijk is in dit soort grote, langlopende
contracten.
Bouwen
De eerste stap in het bouwen, is de aanleg van de zeewering om de
havens te beschermen tegen Noordzeestormen, zodat het net gestorte
zand niet steeds weer wegspoelt. Daarna kan begonnen worden met het
opspuiten van de nieuwe havengebieden en het uitdiepen van de
havenbekkens. In 2013 kunnen hier de grootste containerschepen
terecht. Verder wordt er onder andere elf kilometer aan autowegen
aangelegd en worden spoorwegen gelegd om de Maasvlakte 2 aan te laten
sluiten bij de rest van de Maasvlakte.
De planning is om na de zomer van 2008 te starten met de aanleg. De
eerste terreinen zijn dan begin 2011 bouwrijp en medio 2013 kunnen de
eerste schepen aanleggen bij de containerterminal.
Rotterdam wordt weer de grootste haven van Europa.
Voor een uitgebreide versie van dit artikel kijk hier
Bron: Bestuursdienst, 29-02-2008
Gemeente Rotterdam