AutoRai

Mercedes-Benz stelt Vision GLK BlueTec Hybrid voor

(2/29/2008)
Begin dit jaar trok de opvallende Mercedes-Benz Vision GLK al volop aandacht tijdens de autoshow van Detroit. Op de Autosalon van Genève gaat Mercedes-Benz nog een stap verder met de presentatie van de Vision GLK BlueTEC HYBRID. Dit studiemodel laat de mogelijkheden zien van de âTrueBlueSolutionsâ-strategie in het segment van compacte SUVâs.

Niet voor niets heeft Mercedes-Benz zich immers ten doel gesteld om de schoonste en meest efficiënte aandrijvingssystemen ter wereld te produceren. De Vision GLK BlueTEC HYBRID voldoet hieraan door een combinatie van de nieuwe viercilinder BlueTEC-dieselmotor met een hybridemodule. Door deze combinatie wordt een vermogen bereikt van 165 kW/224 pk en een koppel van 560 Nm, met navenante prestaties. Toch verbruikt de Vision GLK BlueTEC HYBRID slechts 5,9 liter per 100 kilometer. DeCO2-uitstoot bedraagt slechts 157 gram per km.

Met de TrueBlueSolutions-strategie bereidt Mercedes-Benz de weg voor de introductie van de zuinigste en schoonste autoâs ter wereld. Zoals het geval is bij de Vision GLK BlueTEC HYBRID vormen moderne, efficiënte dieselmotoren met de innovatieve BlueTEC-emissieregeling, hybridemodules en een doordacht energiemanagement het hart van deze aanpak. Het studiemodel van de compacte SUV, die in het najaar van 2008 op de markt komt, heeft een gecombineerd vermogen van 165 kW/224 pk en levert een koppel van 560 Nm. Daarmee accelereert de Vision GLK BlueTEC HYBRID van 0-100 km/u in 7,3 seconden, terwijl de topsnelheid 215 km/u bedraagt. Ondanks deze prima prestaties verbruikt de auto gemiddeld toch niet meer dan 5,9 liter per 100 km. De CO2-uitstoot is met 157 gram per km de laagste in het SUV-segment. Mede dankzij de BlueTEC-emissieregeling en de AdBlue-inspuiting voldoet de Vision GLK BlueTEC HYBRID aan de strengste eisen, zoals de Amerikaanse BIN5-standaard en de Europese EU6-norm.

Gemengd dubbel: nieuwe BlueTEC-motor en hybridemodule Een volledig nieuwe 2,2 liter viercilinder CDI-dieselmotor dient als de interne verbrandingsmotor. Dankzij de nieuwste BlueTEC-technologie met AdBlue-inspuiting behoort deze motor al tot de schoonste ter wereld. De compacte motor is uitgevoerd met directe inspuiting van de vierde generatie onder een druk van 2000 bar, piëzo-elektrische injectoren en een tweetraps turbosysteem. De compacte hybridemodule, een schijfvormige elektromotor die is geplaatst tussen de CDI-motor en de automatische transmissie, maakt de auto zowel milieuvriendelijker als efficiënter.

De elektromotor fungeert als generator en als starter, waarbij hij niet alleen bijdraagt tot het verminderen van het brandstofverbruik, maar ook zorgt voor meer rijplezier vanwege het zogeheten âboost-effectâ. Bij het accelereren levert de elektromotor namelijk zijn maximale trekkracht van 160 Nm. Hierdoor verloopt het wegrijden vlot en soepel. Dankzij de start-/stopfunctie wordt de motor onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht, uitgeschakeld. Via een druk op het gaspedaal kan direct weer worden weggereden. Bij het remmen is het effect omgekeerd: hierbij werkt de elektromotor als een generator, waarbij de vrijkomende elektrische energie wordt opgeslagen in een compacte, maar efficiënte lithium-ion-accu, waar de energie vervolgens weer beschikbaar is wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld tijdens de volgende âboostâ-fase.

Opvallend carrosserieontwerp zet nieuwe maatstaven Met de Vision GLK BlueTEC HYBRID zorgt Mercedes-Benz voor een frisse wind in het SUV-segment. De auto onderscheidt zich door de unieke combinatie van het hoekige ontwerp van de legendarische Mercedes-Benz G-Klasse en de typische kenmerken van de huidige Mercedes-Benz personenautoâs. De auto beschikt over de kwaliteiten van terreinwagens, zoals een korte overhang voor en achter, een rechte voorkant, smalle A-stijlen en een rechtop geplaatste voorruit. Voor het eerst worden deze typische kenmerken van terreinwagens ook toegepast in het SUV-segment, waar normaal gesproken de nadruk meer ligt op het gebruik op de gewone weg. Vanaf de verhoogde zitpositie heeft de bestuurder een uitstekend zicht rondom, waardoor ook het rijden in druk verkeer meer ontspannen wordt.

Aan de buitenkant valt de lak in de kleur âalubeam blueâ op, waarvan de kleur extra diep glanst. Speciale 20-inch lichtmetalen velgen en krachtige wielkasten dragen bij tot het stoere uiterlijk van de Vision GLK BlueTEC HYBRID.

In het interieur loopt het dashboard visueel door in de deurpanelen, waardoor de binnenruimte nog breder en groter lijkt. De middenconsole is afgewerkt met geborsteld aluminium. Het bovenste gedeelte van het dashboard is bekleed met zwart leer en herbergt het instrumentenpaneel en het vaste centrale beeldscherm van het COMAND APS-systeem. Het lagere gedeelte en de stoelen ademen een sportieve sfeer uit met de leren bekleding in licht aquamarijn, waarbij de donkerblauwe naden juist weer contrasteren. De inzittenden worden optimaal beschermd door een stevige passagierscel en kreukelzones voor en achter. Naast airbags, sidebags en windowbags zijn een knie-airbag voor de bestuurder en actieve hoofdsteunen ingebouwd.

Rijke uitrusting voor VISION GLK
Het compacte studiemodel is uitgerust met voorzieningen die je normaal gesproken alleen in hogere segmenten vindt. Naast het preventieve veiligheidsconcept PRE-SAFE en het Intelligent Light System (ILS) beschikt de Vision GLK ook over het infotainmentcentrum COMAND APS met HDD-navigatie, waarbij de bediening plaatsvindt via het beproefde en logische systeem van de nieuwe C-Klasse. Ook
THERMOTRONIC-klimaatregeling met drie gescheiden zones behoort tot de uitrusting.

AGILITY CONTROL: veilig, comfortabel en dynamisch rijgedrag Het AGILITY CONTROL-onderstel van de Vision GLK BlueTEC HYBRID biedt een ideaal compromis tussen de normaliter tegengestelde belangen van sportief en dynamisch rijgedrag enerzijds en comfortabel, soepel rijden anderzijds. Het onderstel herkent de rijstijl en de rijomstandigheden en past de demping aan. Natuurlijk wordt hierbij ook de veiligheid niet uit het oog verloren. Bij uitwijkmanoeuvres zorgen de schokdempers voor de grootst mogelijke stabiliteit. Een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maakt het parkeren en manoeuvreren bij lage snelheden eenvoudiger. Bij hogere snelheden wordt de bekrachtiging verminderd met het oog op de stabiliteit van de auto.

Nieuwste aanwinst in het premium-SUV-segment
Sinds de introductie van de legendarische G-Klasse in 1979 is Mercedes-Benz de leider op het gebied van terreinwagens. Met de komst van de eerste generatie van de ML-Klasse in 1997 zette Mercedes-Benz de trend in van de SUV in zijn huidige vorm. Samen met de huidige generatie, die in 2005 op de markt kwam, zijn er al bijna een miljoen exemplaren van dit model verkocht. Daarmee is de ML-Klasse een van de succesvolste SUVâs ter wereld. Sinds 2006 heeft een andere Mercedes-Benz SUV de leiding in dit segment overgenomen, de GL-Klasse, waarin de inzittenden reizen met eersteklas comfort op de weg en in het terrein. De Vision GLK BlueTEC HYBRID laat nu zien hoe topprestaties in de toekomst kunnen worden gecombineerd met een laag brandstofverbruik. En dat niet alleen in de nieuwe GLK-Klasse, die in het najaar van 2008 op de markt komt.