Mercedes-Benz stelt Vision GLK BlueTec Hybrid voor
(2/29/2008)
Begin dit jaar trok de opvallende Mercedes-Benz Vision GLK al volop
aandacht tijdens de autoshow van Detroit. Op de Autosalon van Genève
gaat Mercedes-Benz nog een stap verder met de presentatie van de
Vision GLK BlueTEC HYBRID. Dit studiemodel laat de mogelijkheden zien
van de âTrueBlueSolutionsâ-strategie in het segment van compacte
SUVâs.
Niet voor niets heeft Mercedes-Benz zich immers ten doel gesteld om de
schoonste en meest efficiënte aandrijvingssystemen ter wereld te
produceren. De Vision GLK BlueTEC HYBRID voldoet hieraan door een
combinatie van de nieuwe viercilinder BlueTEC-dieselmotor met een
hybridemodule. Door deze combinatie wordt een vermogen bereikt van 165
kW/224 pk en een koppel van 560 Nm, met navenante prestaties. Toch
verbruikt de Vision GLK BlueTEC HYBRID slechts 5,9 liter per 100
kilometer. DeCO2-uitstoot bedraagt slechts 157 gram per km.
Met de TrueBlueSolutions-strategie bereidt Mercedes-Benz de weg voor
de introductie van de zuinigste en schoonste autoâs ter wereld. Zoals
het geval is bij de Vision GLK BlueTEC HYBRID vormen moderne,
efficiënte dieselmotoren met de innovatieve BlueTEC-emissieregeling,
hybridemodules en een doordacht energiemanagement het hart van deze
aanpak. Het studiemodel van de compacte SUV, die in het najaar van
2008 op de markt komt, heeft een gecombineerd vermogen van 165 kW/224
pk en levert een koppel van 560 Nm. Daarmee accelereert de Vision GLK
BlueTEC HYBRID van 0-100 km/u in 7,3 seconden, terwijl de topsnelheid
215 km/u bedraagt. Ondanks deze prima prestaties verbruikt de auto
gemiddeld toch niet meer dan 5,9 liter per 100 km. De CO2-uitstoot
is met 157 gram per km de laagste in het SUV-segment. Mede dankzij de
BlueTEC-emissieregeling en de AdBlue-inspuiting voldoet de Vision GLK
BlueTEC HYBRID aan de strengste eisen, zoals de Amerikaanse
BIN5-standaard en de Europese EU6-norm.
Gemengd dubbel: nieuwe BlueTEC-motor en hybridemodule
Een volledig nieuwe 2,2 liter viercilinder CDI-dieselmotor dient als
de interne verbrandingsmotor. Dankzij de nieuwste BlueTEC-technologie
met AdBlue-inspuiting behoort deze motor al tot de schoonste ter
wereld. De compacte motor is uitgevoerd met directe inspuiting van de
vierde generatie onder een druk van 2000 bar, piëzo-elektrische
injectoren en een tweetraps turbosysteem. De compacte hybridemodule,
een schijfvormige elektromotor die is geplaatst tussen de CDI-motor en
de automatische transmissie, maakt de auto zowel milieuvriendelijker
als efficiënter.
De elektromotor fungeert als generator en als starter, waarbij hij
niet alleen bijdraagt tot het verminderen van het brandstofverbruik,
maar ook zorgt voor meer rijplezier vanwege het zogeheten
âboost-effectâ. Bij het accelereren levert de elektromotor namelijk
zijn maximale trekkracht van 160 Nm. Hierdoor verloopt het wegrijden
vlot en soepel. Dankzij de start-/stopfunctie wordt de motor onder
bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht,
uitgeschakeld. Via een druk op het gaspedaal kan direct weer worden
weggereden. Bij het remmen is het effect omgekeerd: hierbij werkt de
elektromotor als een generator, waarbij de vrijkomende elektrische
energie wordt opgeslagen in een compacte, maar efficiënte
lithium-ion-accu, waar de energie vervolgens weer beschikbaar is
wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld tijdens de volgende âboostâ-fase.
Opvallend carrosserieontwerp zet nieuwe maatstaven
Met de Vision GLK BlueTEC HYBRID zorgt Mercedes-Benz voor een frisse
wind in het SUV-segment. De auto onderscheidt zich door de unieke
combinatie van het hoekige ontwerp van de legendarische Mercedes-Benz
G-Klasse en de typische kenmerken van de huidige Mercedes-Benz
personenautoâs. De auto beschikt over de kwaliteiten van
terreinwagens, zoals een korte overhang voor en achter, een rechte
voorkant, smalle A-stijlen en een rechtop geplaatste voorruit. Voor
het eerst worden deze typische kenmerken van terreinwagens ook
toegepast in het SUV-segment, waar normaal gesproken de nadruk meer
ligt op het gebruik op de gewone weg. Vanaf de verhoogde zitpositie
heeft de bestuurder een uitstekend zicht rondom, waardoor ook het
rijden in druk verkeer meer ontspannen wordt.
Aan de buitenkant valt de lak in de kleur âalubeam blueâ op, waarvan
de kleur extra diep glanst. Speciale 20-inch lichtmetalen velgen en
krachtige wielkasten dragen bij tot het stoere uiterlijk van de Vision
GLK BlueTEC HYBRID.
In het interieur loopt het dashboard visueel door in de deurpanelen,
waardoor de binnenruimte nog breder en groter lijkt. De middenconsole
is afgewerkt met geborsteld aluminium. Het bovenste gedeelte van het
dashboard is bekleed met zwart leer en herbergt het instrumentenpaneel
en het vaste centrale beeldscherm van het COMAND APS-systeem. Het
lagere gedeelte en de stoelen ademen een sportieve sfeer uit met de
leren bekleding in licht aquamarijn, waarbij de donkerblauwe naden
juist weer contrasteren. De inzittenden worden optimaal beschermd door
een stevige passagierscel en kreukelzones voor en achter. Naast
airbags, sidebags en windowbags zijn een knie-airbag voor de
bestuurder en actieve hoofdsteunen ingebouwd.
Rijke uitrusting voor VISION GLK
Het compacte studiemodel is uitgerust met voorzieningen die je normaal
gesproken alleen in hogere segmenten vindt. Naast het preventieve
veiligheidsconcept PRE-SAFE en het Intelligent Light System (ILS)
beschikt de Vision GLK ook over het infotainmentcentrum COMAND APS met
HDD-navigatie, waarbij de bediening plaatsvindt via het beproefde en
logische systeem van de nieuwe C-Klasse. Ook
THERMOTRONIC-klimaatregeling met drie gescheiden zones behoort tot de
uitrusting.
AGILITY CONTROL: veilig, comfortabel en dynamisch rijgedrag
Het AGILITY CONTROL-onderstel van de Vision GLK BlueTEC HYBRID biedt
een ideaal compromis tussen de normaliter tegengestelde belangen van
sportief en dynamisch rijgedrag enerzijds en comfortabel, soepel
rijden anderzijds. Het onderstel herkent de rijstijl en de
rijomstandigheden en past de demping aan. Natuurlijk wordt hierbij ook
de veiligheid niet uit het oog verloren. Bij uitwijkmanoeuvres zorgen
de schokdempers voor de grootst mogelijke stabiliteit. Een
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maakt het parkeren en
manoeuvreren bij lage snelheden eenvoudiger. Bij hogere snelheden
wordt de bekrachtiging verminderd met het oog op de stabiliteit van de
auto.
Nieuwste aanwinst in het premium-SUV-segment
Sinds de introductie van de legendarische G-Klasse in 1979 is
Mercedes-Benz de leider op het gebied van terreinwagens. Met de komst
van de eerste generatie van de ML-Klasse in 1997 zette Mercedes-Benz
de trend in van de SUV in zijn huidige vorm. Samen met de huidige
generatie, die in 2005 op de markt kwam, zijn er al bijna een miljoen
exemplaren van dit model verkocht. Daarmee is de ML-Klasse een van de
succesvolste SUVâs ter wereld. Sinds 2006 heeft een andere
Mercedes-Benz SUV de leiding in dit segment overgenomen, de GL-Klasse,
waarin de inzittenden reizen met eersteklas comfort op de weg en in
het terrein. De Vision GLK BlueTEC HYBRID laat nu zien hoe
topprestaties in de toekomst kunnen worden gecombineerd met een laag
brandstofverbruik. En dat niet alleen in de nieuwe GLK-Klasse, die in
het najaar van 2008 op de markt komt.
AutoRai