Antwoorden op kamervragen van Van Gerven over problemen bij zittend ziekenvervoer
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2829483
29 februari 2008
Antwoorden van minister Klink op de vragen van het Kamerlid Van Gerven (SP)
over problemen bij zittend ziekenvervoer (2070809560).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel 'Taxichauffeur dumpt zieke man op
parkeerplaats'? 1)
Antwoord 1
Ervan uitgaande dat het genoemde artikel een evenwichtige weergave is
van het gebeurde: zeer betreurenswaardig. Patiënten moeten te allen
tijde kunnen rekenen op betrouwbaar, deskundig en verantwoord zittend
ziekenvervoer. De zorgverzekeraar - die verantwoordelijk is voor het
inkopen van de zorg - dient dit te waarborgen. In de onderhavige
situatie heeft de betreffende zorgverzekeraar mij gemeld zijn
verantwoordelijkheid genomen te hebben en maatregelen getroffen te
hebben om alsnog te zorgen voor kwalitatief goed zittend
ziekenvervoer.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de handelwijze van de betreffende taxichauffeur?
Antwoord 2
Als laakbaar.
Vraag 3
Hoe is het mogelijk dat zittend ziekenvervoer wordt uitgevoerd door
een bedrijf dat kennelijk niet op deze taak is berekend,
ongekwalificeerd personeel inzet en dat door de vakbond FNV wordt
beticht van het te laag inschalen van werknemers, problemen met het
niet of te laat betalen van lonen, het niet uitbetalen van overuren en
het niet compenseren van feestdagen?
Antwoord 3
De zorgverzekeraar is verantwoordelijk voor het inkopen van
kwalitatief goed zittend ziekenvervoer. De betreffende zorgverzekeraar
meldde mij dat kwaliteitscriteria zijn geformuleerd in de
aanbestedingsdocumenten, het zogenaamde bestek. De gecontracteerde
partij is een coördinatiecentrum dat zelfstandig en/of door middel van
inzet van onderaannemers de uitvoering van het zittend ziekenvervoer
ter hand neemt. De kwaliteitseisen omvatten onder meer de naleving van
de CAO Taxivervoer en dit is eveneens van toepassing op de eventuele
onderaannemers. De vervoerder waarvan sprake is in het artikel
functioneert als onderaannemer.
Vraag 4
Hoeveel klachten vindt u aanvaardbaar om nog van adequaat zittend
ziekenvervoer te kunnen spreken? Vindt u 2% van het aantal ritten met
klachten op het totaal aantal gereden ritten aanvaardbaar of 2%o? Kunt
u dit concreet aangeven?
Antwoord 4
Ik ben van mening dat de zorgverzekeraar verantwoordelijk is, de
klachten na te trekken. In de onderhavige situatie heeft de
betreffende zorgverzekeraar er blijk van gegeven dat hij heeft voldaan
aan de inspanningsverplichting om de klachten aan de orde te stellen
en het aantal klachten tot een minimum te beperken.
Vraag 5
Is het waar dat Menzis bij de aanbesteding van het zittend
ziekenvervoer meer naar de prijs dan naar de kwaliteit heeft gekeken?
Zo neen, hoe is het dan toch mogelijk dat het zittend ziekenvervoer zo
slecht uitpakt in Groningen?
Antwoord 5
Menzis geeft aan in de aanbesteding het zwaartepunt te hebben gelegd
bij de kwaliteitseisen.
Bij de gemelde klachten gaat het om een deel van Groningen waar zich
klachten voordeden en waar de uitvoering ligt bij één onderaannemer.
Vraag 6
Is het waar dat Menzis bij de aanbesteding niet de
kwaliteitsopleidingen in de taxisector heeft geëist, zoals de
opleidingen doelgroepenvervoer met daarin een praktijkexamen
rolstoelbus en sociale vaardigheden? 2) Wat is daarover uw mening?
Antwoord 6
Menzis heeft mij gemeld kwaliteitseisen in haar bestek opgenomen te
hebben. Daarbij is er een onderscheid gemaakt tussen de wettelijke
vereisten en de aanvullende kwaliteitsopleidingen. Deze laatste zijn
als wens geformuleerd in het bestek. Alle gegunde en gecontracteerde
partijen hebben de garantie gegeven dat ten minste 75% van de
chauffeurs het diploma's `sociale vaardigheden taxi',
`doelgroepenvervoer' en EHBO hebben én dat het percentage gedurende de
looptijd van de opdracht zal uitkomen op 100%.
Vraag 7
Moeten alle chauffeurs die zittend ziekenvervoer uitvoeren geen EHBO
diploma hebben? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 7
Er is geen wettelijke eis voor chauffeurs die zittend ziekenvervoer
uitvoeren om een EHBO diploma te hebben. Zorgverzekeraars kunnen deze
eis wel meenemen in hun kwaliteitseisen bij de contractering van
zittend ziekenvervoer.
Vraag 8
Onderschrijft u de mening dat de aanbesteding van het zittend
ziekenvervoer de oorzaak is van de problemen bij het zittend
ziekenvervoer? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 8
Nee. Om zittend ziekenvervoer op een transparante, zorgvuldige en
objectieve wijze in te kopen, heeft Menzis mij gemeld dat zij - en
wellicht ook andere zorgverzekeraars - vorig jaar een aanbesteding
conform Europese richtlijnen hebben uitgeschreven. In de aanbesteding
stond nauwkeurig omschreven welke kwaliteitscriteria rondom vervoer
van toepassing waren. Deze criteria waren onder andere het inzetten
van gekwalificeerd personeel en materiaal, normen met betrekking tot
het op tijd halen en brengen en begeleiden van verzekerden.
Daarnaast zijn zorgverzekeraars ook verantwoordelijk voor het
doelmatig inkopen van zorg. Het systeem van aanbesteden biedt ruimte
om de kwaliteit (onder andere voor de kwetsbare gebruiker) en de prijs
in de juiste verhouding tegen elkaar af te wegen.
Aanbesteding kan daarmee mijns inziens een goed middel zijn voor de
zorginkoop. Als er goede afspraken zijn gemaakt over kwaliteit van het
ziekenvervoer en de te verlenen service, hoeft dit zeker niet te
leiden tot een onverantwoorde situatie. Elke taxivervoerder die door
de aanbestedende partij wordt ingeschakeld, dient zich aan deze
afspraken te houden. Het is aan de zorgverzekeraar om er op toe te
zien dat de door hem ingekochte zorg (in dit geval de ingekochte
dienst ziekenvervoer) voldoet aan de afgesproken kwaliteit.
Aanbesteding is bovendien een transparant en non-dicriminatoir
inkoopinstrument. Indien Menzis niet voor deze methode had gekozen,
was er sprake geweest van een onderhandse aanbesteding
(offertetraject). Die werkwijze zou geen effect hebben gehad op deze
problematiek.
Vraag 9
Heeft Menzis op een adequate wijze het zittend ziekenvervoer geregeld?
Zo neen, welke stappen dient Menzis te ondernemen?
Antwoord 9
Uit de openbare aanbesteding die Menzis uitgeschreven heeft, is af te
leiden dat de aanbesteding voldoende kwaliteitseisen heeft gesteld op
het gebied van de kwaliteit van het vervoermiddel, de kwaliteit van de
chauffeur, de telefonische bereikbaarheid, de wachttijden,
gecombineerd vervoer, de controle en handhaving zodat sprake kan zijn
van een adequate regeling.
Vraag 10
Bent u bereid de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) te laten onderzoeken
of Menzis voldoet aan haar zorgplicht om goed zittend ziekenvervoer te
regelen in Groningen?
Antwoord 10
De NZa is momenteel in het kader van het toezicht op de naleving van
de zorgplicht door zorgverzekeraars bezig met een onderzoek naar de
contractafspraken die zorgverzekeraars maken met aanbieders van het
zittend ziekenvervoer. Dit onderzoek richt zich met name op de
kwaliteitsafspraken die in de contracten worden vastgelegd en hoe deze
worden nagekomen. In dit onderzoek zijn alle zorgverzekeraars
betrokken. De knelpunten omtrent het zittend ziekenvervoer die in de
publiciteit naar voren komen hebben daarbij de aandacht van de NZa. Op
grond van de uitkomsten van het onderzoek zal de NZa beoordelen welke
maatregelen volgens haar gepast zijn. Dit zal worden toegelicht in het
rapport dat gepubliceerd wordt naar aanleiding van het onderzoek.
Vraag 11
Hoe staat het met het onderzoek van de NZa naar de contractering van
zittend ziekenvervoer en de kwaliteitseisen die zorgverzekeraars
stellen? Wanneer kan de Kamer daarvan de resultaten verwachten?
Antwoord 11
De verwachting is dat het rapport maart 2008 zal worden gepubliceerd.
Het rapport en mijn reacties op het rapport kunt u daarna spoedig
tegemoet zien.
Vraag 12
Bent u bereid de Nza landelijke kwaliteitscriteria te laten opstellen
voor het zittend ziekenvervoer?
Antwoord 12
Op grond van de uitkomsten van het onderzoek zal de NZa beoordelen
welke maatregelen volgens haar gepast zijn. Dit zal worden toegelicht
in het rapport wat gepubliceerd wordt naar aanleiding van het
onderzoek. Eventuele maatregelen zal ik daarna afwegen.