Gemeente Arcen en Velden
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
Voorstelnummer: 080309
Datum B&W besluit: 26 februari 2008.
Onderwerp: Voornemen tot fusie van de gemeenten Arcen en Velden en Venlo
Auteur: Sappelli, C.W.
Doorkiesnummer: (077) 473 7770
Sector: Burgers
Programma:
Portefeuillehouder: College van B & W
Rol raad: Autonome bevoegdheid raad
Voorstel: beide colleges stellen de gemeenteraden voor:
a. het voornemen uit te spreken dat de eigen gemeente wordt opgeheven ten gunste van
een fusie tussen de huidige gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
b. beide colleges opdracht te geven de vervolgstappen dan wel procedures in het kader
van de wet Ahri te starten, met als doel om de fusie op 1 januari 2010 een feit te doen
zijn; en
c. in het kader hiervan het voornemen tot fusie documenten voor te bereiden, op basis
van de door beide partijen geaccepteerde en overgenomen wensenlijst van 12
februari 2008, waarin
I. de afspraken tussen beide gemeenten met betrekking tot de periode tot 2010
worden vastgelegd,
II. beide huidige gemeenteraden hun visie op de nieuwe gemeente beschrijven, in
combinatie met afspraken over in de periode 2010 2014 uit te voeren
projecten, dan wel dossiers; en
III. beide colleges beschrijven hoe de overlegstructuur en de gezamenlijke
communicatiestrategie tot 2010 vorm moet krijgen.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Arcen en Velden
secretaris burgemeester
mr. G.J.M. Timmermans A.H.M.J. Tans
Raadsvergadering 13 maart 2008 1
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
1. Aanleiding.
Noord Limburg is een streek met veel mogelijkheden en veel ambities. Naast
gezamenlijke doelen (zoals de ontwikkeling van Greenport Venlo), hebben de
individuele gemeente ook hun eigen plannen voor de toekomst. De afgelopen jaren is
veel energie, geld en menskracht geïnvesteerd om dit alles van de grond te krijgen. De
hierboven aangehaalde `kansen' zijn onder andere met het binnenhalen van de Floriade
extra in de schijnwerper komen te staan. Wij zijn van mening dat gestreefd moet worden
naar verzilvering van meerwaarde voor de regio, haar economie en daarmee voor haar
inwoners. Bestuurskrachtige gemeenten en een goede onderlinge samenwerking zijn
daarom van groot belang. In de in opdracht van de provincie Limburg en de gemeenten
uitgevoerde bestuurskrachtmonitor bleek echter dat dit deel van de provincie op brede
schaal op beide punten te laag scoorde. De onderlinge samenwerking kwam niet
voldoende van de grond en de individuele bestuurskracht acuut of op middellange
termijn - liet in meer of mindere mate te wensen over.
Ook de bestuurskracht van de gemeenten Arcen en Velden en Venlo liet te wensen over.
Voor Arcen en Velden geldt nadrukkelijk dat er een disbalans is tussen de ambities en de
daarvoor noodzakelijke ambtelijk capaciteit en financiële armslag en daardoor niet in
staat is om bij te dragen aan de regionale doelen, zoals op het gebied van recreatie en
toerisme.
De gemeente Venlo wordt aangesproken op het feit dat ze te weinig profiel heeft als
centrumgemeente, daar bijbehorende regionale trekkersrol en het feit dat het strategische
beleid onvoldoende scoort.
In november 2007 heeft Gedeputeerde Staten van Limburg (GS) in dit kader aan alle
Noord Limburgse gemeenten een richtinggevende brief gestuurd. Het college van GS
geeft aan, dat de regio gebaat is met minder maar wel sterke en bestuurskrachtige
gemeenten.
Minder bestuurlijke drukte leidt tot slagvaardiger besluitvorming en daar waar
gemeenten niet afdoende zijn uitgerust voor de toekomst moeten zij met andere
gemeenten samengaan. Het college van Gedeputeerde Staten schenkt klare wijn waar het
gaat om de kop van Noord-Limburg: Gennep, Bergen en Mook en Middelaar moeten
fuseren. In de regio Peel & Maas is sprake van een vrijwillige fusie. Het zogeheten
middengebied, met de zeven gemeenten Arcen en Velden, Beesel, Horst aan de Maas,
Meerlo-Wanssum, Sevenum, Venlo en Venray, heeft de facto een meer "vrije opdracht"
waarbij erop is aangedrongen om er met elkaar op vrijwillige basis uit te komen. Daarbij
heeft het college van GS verzocht om uiterlijk per 1april 2008 met voorstellen te komen.
Onlangs werd bekend dat het college van GS heeft besloten dat de gemeente Beesel voor
dit moment alsnog buiten de herindelingsdiscussie mag blijven.
2. Historie.
Met de regionale doelen voor ogen en vooral in de wetenschap dat in 2012 de Floriade
haar poorten opent zijn de betrokken gemeenten in het middengebied eensgezind van
mening dat het herindelingproces zo snel als mogelijk, maar wel zorgvuldig afgehandeld
moet worden. De datum van 1 januari 2010 is tegen die achtergrond genoemd als
streefdatum. De burgemeesters van Venlo en Venray hebben al in november 2007 het
initiatief genomen om de discussie in het zogeheten middengebied vorm te geven. Als
startpunt van de discussie hebben zij de betrokken gemeentebesturen meegegeven, dat
het hun voorkeur heeft in Noord Limburg te streven naar vijf grote gemeenten met Venlo
Raadsvergadering 13 maart 2008 2
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
als centrumstad. In zijn algemeenheid is er daarna in de periode vanaf november 2007 tot
nu toe op verschillende niveaus gezamenlijk en in kleiner verband gesproken over de
mogelijke uitkomst van het proces. Uitgangspunt daarin is respect voor en transparantie
over elkaars processen. Deze houding heeft ervoor gezorgd dat de onderlinge sfeer niet
alleen goed is gebleven maar het proces ook heeft versneld. Deze manier van
samenwerken heeft het besef dichterbij gebracht alles op alles te zetten om het
fusietraject te versnellen om de datum van 1 januari 2010 te halen.
Arcen en Velden:
De gemeente Arcen heeft een eigen besluitvormingstraject doorlopen. De start ervan
vond plaats in de besloten raadsbijeenkomst op 22/23 november 2007. Centraal in deze
bijeenkomst stond de uitkomst van de bestuurskrachtmonitor en de daaraan te verbinden
conclusies, op basis van een door Van Naem & Partners opgestelde quickscan. Deze
conclusies zijn in een openbare raadsvergadering van 20 december 2007 bekrachtigd dan
wel vastgesteld en kunnen als volgt worden samengevat:
· Zelfstandigheid is in de ogen van de raad niet langer een optie;
· intensivering van `samenwerkingsvormen" levert op termijn niet het beoogde effect
op;
· de gemeente Arcen en Velden dient ongedeeld te blijven;
· voor een duurzame versterking van de gemeente Arcen en Velden kiest de raad voor
fusie, binnen de daarvoor geldende kaders.
· Horst aan de Maas en Venlo zijn logische partners en deze partneropties moeten
nader worden onderzocht.
Schematisch kan het door de gemeente Arcen en Velden gevolgde proces als volgt
worden beschreven:
Wat Wanneer
Standpuntbepaling inzake het 22 en 23 november 2007/ is bekrachtigd
bestuurskrachtprofiel van de gemeente c.q. bevestigd in de openbare
Arcen en Velden vergadering van 20 december 2007.
Raadplegen bevolking, bedrijfsleven en 7, 8 en 9 januari 2008
verenigingen
Bezoek aan/ overleg met gemeenteraad 25 januari 2008
Venlo
Discussie met portefeuillehouders 28 januari 2008 (georganiseerd door
economische zaken Horst aan de Maas en ondernemersvereniging SALVO)
Venlo
Bezoek aan/ overleg met gemeenteraad 30 januari 2008
Horst aan de Maas
Besloten raadsbijeenkomst, waarin het 31 januari 2008
college aangeeft, met instemming van de
raad, met voorrang de onderhandelingen
met Venlo te starten. College zal zich
inzetten om op 28 februari 2008 het
behaalde resultaat met de raad te delen.
Gezamenlijk overleg colleges van Arcen en 21 februari 2008
Velden en Venlo
Raadsvergadering 13 maart 2008 3
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
De gemeenteraad van Arcen en Velden is door het college van meet af aan nadrukkelijk
in het open en transparante proces betrokken, door vele raadsbijeenkomsten, tussentijds
informeren om de activiteiten van de verschillende fracties af te stemmen en informatie
uit te wisselen.
In de besloten raadbijeenkomst van 31 januari 2008 heeft de gemeenteraad ingestemd
met het standpunt van het college, om in eerste aanleg de onderhandelingen exclusief
met Venlo te voeren. Horst aan de Maas en Gedeputeerde Staten van Limburg zijn
hierover geïnformeerd.
Venlo:
Het proces dat de gemeente Venlo heeft doorlopen is minder intensief. Bij het uitkomen
van de bestuurskrachtmonitor concludeerde het gemeentebestuur dat het goed zou zijn
fors te investeren in de samenwerking in de regio om zodoende tegemoet te komen aan
de geconstateerde manco's. Voor Venlo was herindeling daarom niet de eerste optie.
Tegen die achtergrond werd dan ook besloten zich in het herindelingtraject terughoudend
op te stellen. Een kwantitatief sterkere gemeente was minder belangrijk dan een
kwalitatief sterkere gemeente. Het gemeentebestuur werkt daarom aan twee doelen: een
grotere bestuurskracht vereist een slagvaardiger aansturing van de regionale projecten.
Daarbij geldt bijzondere aandacht voor de regie van de centrumstad in het dossier
Klavertje 4. Dat kan bij voorkeur via een (private) samenwerkingsconstructie met de
betrokken overheden.
Daar waar fusie van gemeenten aan de orde is, moet dat leiden tot kwalitatieve
meerwaarde voor de betrokken gemeenten. De gemeente Arcen en Velden is daarbij zo
oordeelde het gemeentebestuur - op meerdere fronten een geschikte partner. Immers in
het kader van toerisme en recreatie is de gemeente Arcen en Velden een parel, die de
toeristische potentie van de nieuwe gemeente een grote impuls geeft. Dat zelfde geldt
voor de agrarische sector. De nieuwe gemeente zal op dit terrein haar profiel verder
kunnen versterken. De verlengde grens met Duitsland geeft daarnaast nieuwe
mogelijkheden om de verbanden met de (directe) oosterburen te intensiveren en op een
hoger niveau te brengen. De samenvoeging van Venlo en Arcen en Velden betekent ook
dat de nieuwe gemeente robuuster en krachtiger wordt, wat eraan bijdraagt dat ze haar rol
als centrumstad beter kan waarmaken.
Respect voor het in Arcen en Velden ingezette proces heeft er echter toe geleid dat Venlo
zich in dat verband publiekelijk terughoudend heeft opgesteld, maar uiteraard wel uit
volle overtuiging heeft meegewerkt aan het bezoek van de gemeenraad van Arcen en
Velden en andere overlegmomenten. Het college heeft zich in de tussenliggende periode
intern beperkt tot het in beslotenheid periodiek informeren van en overleggen met de
gemeenteraad en/of de fractievoorzitters en/of het presidium. Tijdens een besloten
informatieve bijeenkomst van de gemeenteraad van Venlo op 30 januari 2008 werd
unaniem het idee ondersteund om de gemeenteraad van Arcen en Velden een brief te
sturen, waarin werd gesteld dat wanneer deze voor fusie met de gemeente Venlo zou
kiezen, zij van harte welkom is.
3. Toelichting.
Wat willen we bereiken?
Fuseren moet voor de fusiegemeenten leiden tot een duidelijke meerwaarde. Niet alleen
door het versterken van de bestuurskracht, c.q. voor het doen uitvoeren van de
Raadsvergadering 13 maart 2008 4
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
strategische agenda om de bovenregionale belangen zeker te stellen en, niet in de laatste
plaats voor de inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijk instellingen.
Onderhandelingen en het uiteindelijke resultaat moeten tot stand zijn gekomen op basis
van vertrouwen en gelijkwaardigheid.
Nadat de in de besloten raadsvergadering van 31 januari 2008 in de gemeente Arcen en
Velden gegeven bovengenoemde opdracht een feit was, zijn beide colleges gezamenlijk
op portefeuillehoudersniveau in hoog tempo met elkaar in gesprek gegaan over de
mogelijkheden van een fusie en de daaraan door de gemeente Arcen en Velden
verbonden ideeën en wensen, zoals verwoord in het schrijven van het college van
burgemeester en wethouders van Arcen en Velden van 12 februari 2008. Deze
wensenlijst geeft aan welke zaken op korte termijn (tot 2010) dan wel in de eerste
periode na herindeling (2010-2014) gerealiseerd zouden moeten worden. Het gaat daarbij
zowel om grotere dan wel kleine projecten, maar ook over afspraken over investeringen
c.a. en personele en/of financiële zaken. Deze zijn gebaseerd op de wensen van de
gemeenteraad, het college en bijdragen van het bedrijfsleven en het maatschappelijk
middenveld. De betreffende brief is als bijlage bij dit voorstel gevoegd.
In hun collegevergadering op 26 februari 2008 hebben de colleges formeel vastgesteld
dat het college van Venlo de wensen en ideeën die het college van Arcen en Velden heeft
geformuleerd, onderschrijft en volledig bereid is aan de uitvoering en bekostiging ervan
mee te werken. In het hierna verder uiteen te zetten - vervolgtraject gaan beide
gemeentebesturen met elkaar afspreken welke onderdelen op welk moment worden
uitgevoerd en welke prioriteiten daarbij in acht worden genomen. Het voorliggende
raadsvoorstel met betrekking tot fusie is de logische consequentie van deze
overeenstemming.
Bij fusie zijn in het kader van de wet Ahri de volgende termijnen van belang:
Eind maart 2008: Vaststellen ontwerp herindelingadvies door de gemeenteraden.
maart-april 2008: Ter inzage leggen herindelingsontwerp Venlo / Arcen en Velden
Mei 2008: Verwerken zienswijzen
Eind mei 2008: Raadsbesluit(en) van de fuserende gemeenten rondom
herindelingadvies
Begin juni 2008: Besluit GS (goedkeuren herindelingsregeling en vaststellen
zienswijze)
Medio juni 2008: Toezending herindelingsadvies incl. zienswijze GS aan Minister
Begin oktober 2008: Toezending herindelingsvoorstel door Minister aan Ministerraad;
Start parlementaire behandeling
Besluitvorming
1e en 2e Kamer: laatste kwartaal 2009
Verkiezingen: november 2009
1-1-2010: Start nieuwe gemeente
Omdat het een vrijwillige herindeling betreft, zit er, vooral aan het begin van het proces
enige speling, maar de marges zijn krap.
Voor de gemeente Venlo loopt parallel aan dit schema de besprekingen over de
aansturing van Klavertje 4. In opdracht van de stuurgroep Klavertje 4 brengt de heer F.
Raadsvergadering 13 maart 2008 5
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
Beemer (voormalig DG van het ministerie van BZK) hierover een rapport uit. De
gemeenten Maasbree en Sevenum willen tot het moment dat dit rapport is uitgekomen
niet praten over dit dossier. Dat proces zal daarom nog minstens enige weken nodig
hebben en kan ook buiten de besluitvorming over dit voornemen tot fusie worden
gehouden. Het zal te zijner tijd leiden tot een gescheiden voorstel.
Wat doen we daar voor?
Waneer beide gemeenteraden het besluit hebben genomen om het fusietraject in te gaan,
dient, zoals gezegd een aantal zaken nog geregeld te worden. Wij stellen u voor dit via
drie sporen aan te pakken, waarbij voor ieder spoor een document het licht moet zien.
· Overdrachtsdocument: Allereerst dient er een document te komen, waarin een plan
van aanpak tot de fusiedatum van 2010 wordt beschreven. Daarin wordt verwoord op
welke wijze beide gemeenten met elkaar zullen samenwerken, dan wel al voor zover
mogelijk ineen geschoven zullen dan wel kunnen worden. Daarbij staat voorop dat de
P&O-belangen prioriteit één hebben. Het moet een win-win situatie voor beide
organisaties worden. Als rode draad hebben de colleges al naar elkaar uitgesproken
dat voor de medewerkers van de gemeente Arcen en Velden, voor degenen die dit
zelf willen, een plaats is in de nieuwe organisatie van de nieuwe gemeente openstaat.
Daar waar de Venlose organisatie momenteel in een reorganisatiefase verkeert,
kunnen bij een versneld samengaan de medewerkers die momenteel bij de gemeente
Arcen en Velden werken gelijktijdig met hun Venlose collega's wennen aan de
komende veranderingen.
In dit document zal eveneens worden beschreven, welke punten uit de wensenlijst
van het college van Arcen en Velden al feitelijk voor 2010 gerealiseerd, geïnitieerd,
dan wel gefinancierd kunnen worden op basis van afspraken die met betrekking tot
financiën concreet worden gemaakt. Bij sommige, grotere projecten zullen daarvoor
eerst nadere financiële gegevens worden uitgewisseld, om daarna samen een
gemeenschappelijk traject in tijd af te spreken.
Het college van Arcen en Velden overweegt vooruitlopend de feitelijke fusie, aan de
raad van Arcen en Velden voor te leggen om het OZB-tarief al in 2009 al op
"Venloos niveau" te brengen, wat een structurele meeropbrengst betekent van circa
400.000,--. .De huidige inkomsten toeristenbelasting in Arcen en Velden bedraagt
650.000, die echter als inkomsten in de begroting is zijn opgenomen. De
uitbreidingen op Klein Vink zullen echter naar verwachting op termijn leiden tot een
structurele meeropbrengst Toeristenbelasting van ruim 50.000,--
In dit kader achten beide colleges het vanuit die optiek redelijk dat de extra financiële
ruimte die door het verhogen van de OZB gegenereerd wordt, door het
gemeentebestuur van Arcen en Velden, bijvoorbeeld in het kader van de AHRI
procedure in de eigen gemeente wordt ingezet.
De gemeente Venlo zal bij die afspraken Arcen en Velden ook aanbieden nu al te
helpen bij het zoeken naar Europese middelen voor toeristische/recreatieve projecten
(EFRO, Interreg).
Over het geld dat mogelijk door de provincie ter beschikking wordt gesteld ( er is
sprake van een totaalbedrag van 10 miljoen, voor gemeenten die vrijwillig fuseren),
worden in dit document eveneens bestuurlijke afspraken gemaakt in die zin dat wordt
afgesproken dat dit geld wordt besteed aan structuur versterkende, duurzame
projecten in de sfeer van toerisme en recreatie voor de nieuwe gemeente.
Raadsvergadering 13 maart 2008 6
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
Voor de volledigheid wijzen wij uw raad op de volgende procedure waar beide
gemeenten bij de uitvoering van hun (gemeenschappelijk) beleid tot aan 2010 als
formele tussenstap mee te maken krijgen. Hoofdstuk IV van die wet AHRI geeft de
regels rondom financieel toezicht door GS.
· Visiedocument:
Dit document beschrijft de periode 2010 2014. Hoewel het formeel zo is dat de
oude gemeenten niet over hun graf heen kunnen regeren, hebben wij besloten om de
beide gemeenteraden een document voor te leggen waarin een gedeelde visie op de
toekomst en, gekoppeld daaraan, de uitvoering van plannen uit de Arcen en Veldense
wensenlijst verder wordt uitgewerkt. Dit document wordt gezien als ware het een
"bruidschat" van de oude gemeenten aan de nieuw te vormen gemeente. Het doel is
om de betreffende wensenlijst uiterlijk aan het einde van die raadsperiode integraal
uitgevoerd te hebben.
· Samenwerkingsdocument:
Een derde document waar onder voorbehoud van goedkeuring van de
gemeenteraden na het fiat van beide colleges onmiddellijk een begin mee is gemaakt
- beschrijft de wijze waarop in de periode tot 2010 de verschillende partijen met
elkaar om zullen gaan: wie spreekt in welke samenstelling met wie en hoe wordt met
elkaar afgestemd dan wel gecommuniceerd. De beide gemeenteraden zullen nauw bij
het proces betrokken moeten blijven. Over het `hoe' worden nog sluitende afspraken
met de raden gemaakt. Beide colleges nemen gezamenlijk besluiten met betrekking
tot de organisatie: daar moet een goede, eenvoudige praktische structuur voor komen.
Onder leiding van de gemeentesecretarissen moeten vele andere zaken worden
geregeld, dan wel voorbereid, bijvoorbeeld het ineenschuiven van verordeningen en
andere regelgeving. Veel werk moet nog verzet worden, maar dat moet op een
heldere transparante wijze en met inbreng van alle relevante partijen gebeuren.
Ook zal het document dus moeten beschrijven hoe zowel het gemeentelijk personeel,
maar zeker ook de inwoners van beide gemeenten in de periode tot 2010 eigentijds,
gelijktijdig en gelijkluidend geïnformeerd worden over de nieuwe ontwikkelingen.
4. Afweging alternatieven en motivering gemaakte keuze.
Zie hiervoor.
5. Relatie met programmabegroting en financiële aspecten.
Zie hiervoor.
6. Juridische aspecten.
Van toepassing is naast de Gemeentewet de Wet algemene regels herindeling.
7. Communicatie en inspraak.
Zie hiervoor.
8. Voorstel.
Tegen de achtergrond van het bovenstaande stellen beide colleges de gemeenteraden
voor:
a. het voornemen uit te spreken dat de eigen gemeente wordt opgeheven ten gunste
van een fusie tussen de huidige gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
b. beide colleges opdracht te geven de vervolgstappen dan wel procedures in het
kader van de wet Ahri te starten, met als doel om de fusie op 1 januari 2010 een
feit te doen zijn; en
c. in het kader hiervan het voornemen tot fusie documenten voor te bereiden, op
basis van de door beide partijen geaccepteerde en overgenomen wensenlijst van
12 februari 2008, waarin:
Raadsvergadering 13 maart 2008 7
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
I. de afspraken tussen beide gemeenten met betrekking tot de periode tot 2010
worden vastgelegd;
II. beide huidige gemeenteraden hun visie op de nieuwe gemeente beschrijven,
in combinatie met afspraken over in de periode 2010 2014 uit te voeren
projecten, dan wel dossiers; en
III. beide colleges beschrijven hoe de overlegstructuur en de gezamenlijke
communicatiestrategie tot 2010 vorm moet krijgen.
Bijlagen:
Achterliggende documenten:
Convenant tussen de colleges van Arcen en Velden en Venlo van 26-2-2008.
Brief aan de gemeente Venlo van 12 februari 2008 met bijlagen.
Verslagen gespreksavonden van 7,8 en 9 januari 2008.
Reactie's van:
SALVO
WMO-raad
Seniorenraad
MKB-afdeling Wellerlooi
Diverse reacties van burgers en anderen, waarvoor naar het dossiers wordt verwezen.
Raadsvergadering 13 maart 2008 8
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSBESLUIT
Voorstelnummer: 080309
Datum raadsbesluit: 13 maart 2007
Onderwerp: Voornemen tot fusie van de gemeenten
Arcen en Velden en Venlo
Besluit:
a. het voornemen uit te spreken dat de eigen gemeente wordt opgeheven ten gunste van
een fusie tussen de huidige gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
b. beide colleges opdracht te geven de vervolgstappen dan wel procedures in het kader
van de wet Ahri te starten, met als doel om de fusie op 1 januari 2010 een feit te doen
zijn; en
c. in het kader hiervan het voornemen tot fusie documenten voor te bereiden, op basis
van de door beide partijen geaccepteerde en overgenomen wensenlijst van 12
februari 2008, waarin:
I. de afspraken tussen beide gemeenten met betrekking tot de periode tot 2010
worden vastgelegd,
II. beide huidige gemeenteraden hun visie op de nieuwe gemeente beschrijven, in
combinatie met afspraken over in de periode 2010 2014 uit te voeren
projecten, dan wel dossiers; en
III. beide colleges beschrijven hoe de overlegstructuur en de gezamenlijke
communicatiestrategie tot 2010 vorm moet krijgen.
de wnd. griffier de voorzitter
J.H.G.E. Neessen A.H.M.J. Tans
Raadsvergadering 13 maart 2008 9
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
Voorstelnummer: 080309
Datum B&W besluit: 26 februari 2008.
Onderwerp: Voornemen tot fusie van de gemeenten Arcen en Velden en Venlo
Auteur: Sappelli, C.W.
Doorkiesnummer: (077) 473 7770
Sector: Burgers
Programma:
Portefeuillehouder: College van B & W
Rol raad: Autonome bevoegdheid raad
Voorstel: beide colleges stellen de gemeenteraden voor:
a. het voornemen uit te spreken dat de eigen gemeente wordt opgeheven ten gunste van
een fusie tussen de huidige gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
b. beide colleges opdracht te geven de vervolgstappen dan wel procedures in het kader
van de wet Ahri te starten, met als doel om de fusie op 1 januari 2010 een feit te doen
zijn; en
c. in het kader hiervan het voornemen tot fusie documenten voor te bereiden, op basis
van de door beide partijen geaccepteerde en overgenomen wensenlijst van 12
februari 2008, waarin
I. de afspraken tussen beide gemeenten met betrekking tot de periode tot 2010
worden vastgelegd,
II. beide huidige gemeenteraden hun visie op de nieuwe gemeente beschrijven, in
combinatie met afspraken over in de periode 2010 2014 uit te voeren
projecten, dan wel dossiers; en
III. beide colleges beschrijven hoe de overlegstructuur en de gezamenlijke
communicatiestrategie tot 2010 vorm moet krijgen.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Arcen en Velden
secretaris burgemeester
mr. G.J.M. Timmermans A.H.M.J. Tans
Raadsvergadering 13 maart 2008 1
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
1. Aanleiding.
Noord Limburg is een streek met veel mogelijkheden en veel ambities. Naast
gezamenlijke doelen (zoals de ontwikkeling van Greenport Venlo), hebben de
individuele gemeente ook hun eigen plannen voor de toekomst. De afgelopen jaren is
veel energie, geld en menskracht geïnvesteerd om dit alles van de grond te krijgen. De
hierboven aangehaalde `kansen' zijn onder andere met het binnenhalen van de Floriade
extra in de schijnwerper komen te staan. Wij zijn van mening dat gestreefd moet worden
naar verzilvering van meerwaarde voor de regio, haar economie en daarmee voor haar
inwoners. Bestuurskrachtige gemeenten en een goede onderlinge samenwerking zijn
daarom van groot belang. In de in opdracht van de provincie Limburg en de gemeenten
uitgevoerde bestuurskrachtmonitor bleek echter dat dit deel van de provincie op brede
schaal op beide punten te laag scoorde. De onderlinge samenwerking kwam niet
voldoende van de grond en de individuele bestuurskracht acuut of op middellange
termijn - liet in meer of mindere mate te wensen over.
Ook de bestuurskracht van de gemeenten Arcen en Velden en Venlo liet te wensen over.
Voor Arcen en Velden geldt nadrukkelijk dat er een disbalans is tussen de ambities en de
daarvoor noodzakelijke ambtelijk capaciteit en financiële armslag en daardoor niet in
staat is om bij te dragen aan de regionale doelen, zoals op het gebied van recreatie en
toerisme.
De gemeente Venlo wordt aangesproken op het feit dat ze te weinig profiel heeft als
centrumgemeente, daar bijbehorende regionale trekkersrol en het feit dat het strategische
beleid onvoldoende scoort.
In november 2007 heeft Gedeputeerde Staten van Limburg (GS) in dit kader aan alle
Noord Limburgse gemeenten een richtinggevende brief gestuurd. Het college van GS
geeft aan, dat de regio gebaat is met minder maar wel sterke en bestuurskrachtige
gemeenten.
Minder bestuurlijke drukte leidt tot slagvaardiger besluitvorming en daar waar
gemeenten niet afdoende zijn uitgerust voor de toekomst moeten zij met andere
gemeenten samengaan. Het college van Gedeputeerde Staten schenkt klare wijn waar het
gaat om de kop van Noord-Limburg: Gennep, Bergen en Mook en Middelaar moeten
fuseren. In de regio Peel & Maas is sprake van een vrijwillige fusie. Het zogeheten
middengebied, met de zeven gemeenten Arcen en Velden, Beesel, Horst aan de Maas,
Meerlo-Wanssum, Sevenum, Venlo en Venray, heeft de facto een meer "vrije opdracht"
waarbij erop is aangedrongen om er met elkaar op vrijwillige basis uit te komen. Daarbij
heeft het college van GS verzocht om uiterlijk per 1april 2008 met voorstellen te komen.
Onlangs werd bekend dat het college van GS heeft besloten dat de gemeente Beesel voor
dit moment alsnog buiten de herindelingsdiscussie mag blijven.
2. Historie.
Met de regionale doelen voor ogen en vooral in de wetenschap dat in 2012 de Floriade
haar poorten opent zijn de betrokken gemeenten in het middengebied eensgezind van
mening dat het herindelingproces zo snel als mogelijk, maar wel zorgvuldig afgehandeld
moet worden. De datum van 1 januari 2010 is tegen die achtergrond genoemd als
streefdatum. De burgemeesters van Venlo en Venray hebben al in november 2007 het
initiatief genomen om de discussie in het zogeheten middengebied vorm te geven. Als
startpunt van de discussie hebben zij de betrokken gemeentebesturen meegegeven, dat
het hun voorkeur heeft in Noord Limburg te streven naar vijf grote gemeenten met Venlo
Raadsvergadering 13 maart 2008 2
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
als centrumstad. In zijn algemeenheid is er daarna in de periode vanaf november 2007 tot
nu toe op verschillende niveaus gezamenlijk en in kleiner verband gesproken over de
mogelijke uitkomst van het proces. Uitgangspunt daarin is respect voor en transparantie
over elkaars processen. Deze houding heeft ervoor gezorgd dat de onderlinge sfeer niet
alleen goed is gebleven maar het proces ook heeft versneld. Deze manier van
samenwerken heeft het besef dichterbij gebracht alles op alles te zetten om het
fusietraject te versnellen om de datum van 1 januari 2010 te halen.
Arcen en Velden:
De gemeente Arcen heeft een eigen besluitvormingstraject doorlopen. De start ervan
vond plaats in de besloten raadsbijeenkomst op 22/23 november 2007. Centraal in deze
bijeenkomst stond de uitkomst van de bestuurskrachtmonitor en de daaraan te verbinden
conclusies, op basis van een door Van Naem & Partners opgestelde quickscan. Deze
conclusies zijn in een openbare raadsvergadering van 20 december 2007 bekrachtigd dan
wel vastgesteld en kunnen als volgt worden samengevat:
· Zelfstandigheid is in de ogen van de raad niet langer een optie;
· intensivering van `samenwerkingsvormen" levert op termijn niet het beoogde effect
op;
· de gemeente Arcen en Velden dient ongedeeld te blijven;
· voor een duurzame versterking van de gemeente Arcen en Velden kiest de raad voor
fusie, binnen de daarvoor geldende kaders.
· Horst aan de Maas en Venlo zijn logische partners en deze partneropties moeten
nader worden onderzocht.
Schematisch kan het door de gemeente Arcen en Velden gevolgde proces als volgt
worden beschreven:
Wat Wanneer
Standpuntbepaling inzake het 22 en 23 november 2007/ is bekrachtigd
bestuurskrachtprofiel van de gemeente c.q. bevestigd in de openbare
Arcen en Velden vergadering van 20 december 2007.
Raadplegen bevolking, bedrijfsleven en 7, 8 en 9 januari 2008
verenigingen
Bezoek aan/ overleg met gemeenteraad 25 januari 2008
Venlo
Discussie met portefeuillehouders 28 januari 2008 (georganiseerd door
economische zaken Horst aan de Maas en ondernemersvereniging SALVO)
Venlo
Bezoek aan/ overleg met gemeenteraad 30 januari 2008
Horst aan de Maas
Besloten raadsbijeenkomst, waarin het 31 januari 2008
college aangeeft, met instemming van de
raad, met voorrang de onderhandelingen
met Venlo te starten. College zal zich
inzetten om op 28 februari 2008 het
behaalde resultaat met de raad te delen.
Gezamenlijk overleg colleges van Arcen en 21 februari 2008
Velden en Venlo
Raadsvergadering 13 maart 2008 3
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
De gemeenteraad van Arcen en Velden is door het college van meet af aan nadrukkelijk
in het open en transparante proces betrokken, door vele raadsbijeenkomsten, tussentijds
informeren om de activiteiten van de verschillende fracties af te stemmen en informatie
uit te wisselen.
In de besloten raadbijeenkomst van 31 januari 2008 heeft de gemeenteraad ingestemd
met het standpunt van het college, om in eerste aanleg de onderhandelingen exclusief
met Venlo te voeren. Horst aan de Maas en Gedeputeerde Staten van Limburg zijn
hierover geïnformeerd.
Venlo:
Het proces dat de gemeente Venlo heeft doorlopen is minder intensief. Bij het uitkomen
van de bestuurskrachtmonitor concludeerde het gemeentebestuur dat het goed zou zijn
fors te investeren in de samenwerking in de regio om zodoende tegemoet te komen aan
de geconstateerde manco's. Voor Venlo was herindeling daarom niet de eerste optie.
Tegen die achtergrond werd dan ook besloten zich in het herindelingtraject terughoudend
op te stellen. Een kwantitatief sterkere gemeente was minder belangrijk dan een
kwalitatief sterkere gemeente. Het gemeentebestuur werkt daarom aan twee doelen: een
grotere bestuurskracht vereist een slagvaardiger aansturing van de regionale projecten.
Daarbij geldt bijzondere aandacht voor de regie van de centrumstad in het dossier
Klavertje 4. Dat kan bij voorkeur via een (private) samenwerkingsconstructie met de
betrokken overheden.
Daar waar fusie van gemeenten aan de orde is, moet dat leiden tot kwalitatieve
meerwaarde voor de betrokken gemeenten. De gemeente Arcen en Velden is daarbij zo
oordeelde het gemeentebestuur - op meerdere fronten een geschikte partner. Immers in
het kader van toerisme en recreatie is de gemeente Arcen en Velden een parel, die de
toeristische potentie van de nieuwe gemeente een grote impuls geeft. Dat zelfde geldt
voor de agrarische sector. De nieuwe gemeente zal op dit terrein haar profiel verder
kunnen versterken. De verlengde grens met Duitsland geeft daarnaast nieuwe
mogelijkheden om de verbanden met de (directe) oosterburen te intensiveren en op een
hoger niveau te brengen. De samenvoeging van Venlo en Arcen en Velden betekent ook
dat de nieuwe gemeente robuuster en krachtiger wordt, wat eraan bijdraagt dat ze haar rol
als centrumstad beter kan waarmaken.
Respect voor het in Arcen en Velden ingezette proces heeft er echter toe geleid dat Venlo
zich in dat verband publiekelijk terughoudend heeft opgesteld, maar uiteraard wel uit
volle overtuiging heeft meegewerkt aan het bezoek van de gemeenraad van Arcen en
Velden en andere overlegmomenten. Het college heeft zich in de tussenliggende periode
intern beperkt tot het in beslotenheid periodiek informeren van en overleggen met de
gemeenteraad en/of de fractievoorzitters en/of het presidium. Tijdens een besloten
informatieve bijeenkomst van de gemeenteraad van Venlo op 30 januari 2008 werd
unaniem het idee ondersteund om de gemeenteraad van Arcen en Velden een brief te
sturen, waarin werd gesteld dat wanneer deze voor fusie met de gemeente Venlo zou
kiezen, zij van harte welkom is.
3. Toelichting.
Wat willen we bereiken?
Fuseren moet voor de fusiegemeenten leiden tot een duidelijke meerwaarde. Niet alleen
door het versterken van de bestuurskracht, c.q. voor het doen uitvoeren van de
Raadsvergadering 13 maart 2008 4
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
strategische agenda om de bovenregionale belangen zeker te stellen en, niet in de laatste
plaats voor de inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijk instellingen.
Onderhandelingen en het uiteindelijke resultaat moeten tot stand zijn gekomen op basis
van vertrouwen en gelijkwaardigheid.
Nadat de in de besloten raadsvergadering van 31 januari 2008 in de gemeente Arcen en
Velden gegeven bovengenoemde opdracht een feit was, zijn beide colleges gezamenlijk
op portefeuillehoudersniveau in hoog tempo met elkaar in gesprek gegaan over de
mogelijkheden van een fusie en de daaraan door de gemeente Arcen en Velden
verbonden ideeën en wensen, zoals verwoord in het schrijven van het college van
burgemeester en wethouders van Arcen en Velden van 12 februari 2008. Deze
wensenlijst geeft aan welke zaken op korte termijn (tot 2010) dan wel in de eerste
periode na herindeling (2010-2014) gerealiseerd zouden moeten worden. Het gaat daarbij
zowel om grotere dan wel kleine projecten, maar ook over afspraken over investeringen
c.a. en personele en/of financiële zaken. Deze zijn gebaseerd op de wensen van de
gemeenteraad, het college en bijdragen van het bedrijfsleven en het maatschappelijk
middenveld. De betreffende brief is als bijlage bij dit voorstel gevoegd.
In hun collegevergadering op 26 februari 2008 hebben de colleges formeel vastgesteld
dat het college van Venlo de wensen en ideeën die het college van Arcen en Velden heeft
geformuleerd, onderschrijft en volledig bereid is aan de uitvoering en bekostiging ervan
mee te werken. In het hierna verder uiteen te zetten - vervolgtraject gaan beide
gemeentebesturen met elkaar afspreken welke onderdelen op welk moment worden
uitgevoerd en welke prioriteiten daarbij in acht worden genomen. Het voorliggende
raadsvoorstel met betrekking tot fusie is de logische consequentie van deze
overeenstemming.
Bij fusie zijn in het kader van de wet Ahri de volgende termijnen van belang:
Eind maart 2008: Vaststellen ontwerp herindelingadvies door de gemeenteraden.
maart-april 2008: Ter inzage leggen herindelingsontwerp Venlo / Arcen en Velden
Mei 2008: Verwerken zienswijzen
Eind mei 2008: Raadsbesluit(en) van de fuserende gemeenten rondom
herindelingadvies
Begin juni 2008: Besluit GS (goedkeuren herindelingsregeling en vaststellen
zienswijze)
Medio juni 2008: Toezending herindelingsadvies incl. zienswijze GS aan Minister
Begin oktober 2008: Toezending herindelingsvoorstel door Minister aan Ministerraad;
Start parlementaire behandeling
Besluitvorming
1e en 2e Kamer: laatste kwartaal 2009
Verkiezingen: november 2009
1-1-2010: Start nieuwe gemeente
Omdat het een vrijwillige herindeling betreft, zit er, vooral aan het begin van het proces
enige speling, maar de marges zijn krap.
Voor de gemeente Venlo loopt parallel aan dit schema de besprekingen over de
aansturing van Klavertje 4. In opdracht van de stuurgroep Klavertje 4 brengt de heer F.
Raadsvergadering 13 maart 2008 5
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
Beemer (voormalig DG van het ministerie van BZK) hierover een rapport uit. De
gemeenten Maasbree en Sevenum willen tot het moment dat dit rapport is uitgekomen
niet praten over dit dossier. Dat proces zal daarom nog minstens enige weken nodig
hebben en kan ook buiten de besluitvorming over dit voornemen tot fusie worden
gehouden. Het zal te zijner tijd leiden tot een gescheiden voorstel.
Wat doen we daar voor?
Waneer beide gemeenteraden het besluit hebben genomen om het fusietraject in te gaan,
dient, zoals gezegd een aantal zaken nog geregeld te worden. Wij stellen u voor dit via
drie sporen aan te pakken, waarbij voor ieder spoor een document het licht moet zien.
· Overdrachtsdocument: Allereerst dient er een document te komen, waarin een plan
van aanpak tot de fusiedatum van 2010 wordt beschreven. Daarin wordt verwoord op
welke wijze beide gemeenten met elkaar zullen samenwerken, dan wel al voor zover
mogelijk ineen geschoven zullen dan wel kunnen worden. Daarbij staat voorop dat de
P&O-belangen prioriteit één hebben. Het moet een win-win situatie voor beide
organisaties worden. Als rode draad hebben de colleges al naar elkaar uitgesproken
dat voor de medewerkers van de gemeente Arcen en Velden, voor degenen die dit
zelf willen, een plaats is in de nieuwe organisatie van de nieuwe gemeente openstaat.
Daar waar de Venlose organisatie momenteel in een reorganisatiefase verkeert,
kunnen bij een versneld samengaan de medewerkers die momenteel bij de gemeente
Arcen en Velden werken gelijktijdig met hun Venlose collega's wennen aan de
komende veranderingen.
In dit document zal eveneens worden beschreven, welke punten uit de wensenlijst
van het college van Arcen en Velden al feitelijk voor 2010 gerealiseerd, geïnitieerd,
dan wel gefinancierd kunnen worden op basis van afspraken die met betrekking tot
financiën concreet worden gemaakt. Bij sommige, grotere projecten zullen daarvoor
eerst nadere financiële gegevens worden uitgewisseld, om daarna samen een
gemeenschappelijk traject in tijd af te spreken.
Het college van Arcen en Velden overweegt vooruitlopend de feitelijke fusie, aan de
raad van Arcen en Velden voor te leggen om het OZB-tarief al in 2009 al op
"Venloos niveau" te brengen, wat een structurele meeropbrengst betekent van circa
400.000,--. .De huidige inkomsten toeristenbelasting in Arcen en Velden bedraagt
650.000, die echter als inkomsten in de begroting is zijn opgenomen. De
uitbreidingen op Klein Vink zullen echter naar verwachting op termijn leiden tot een
structurele meeropbrengst Toeristenbelasting van ruim 50.000,--
In dit kader achten beide colleges het vanuit die optiek redelijk dat de extra financiële
ruimte die door het verhogen van de OZB gegenereerd wordt, door het
gemeentebestuur van Arcen en Velden, bijvoorbeeld in het kader van de AHRI
procedure in de eigen gemeente wordt ingezet.
De gemeente Venlo zal bij die afspraken Arcen en Velden ook aanbieden nu al te
helpen bij het zoeken naar Europese middelen voor toeristische/recreatieve projecten
(EFRO, Interreg).
Over het geld dat mogelijk door de provincie ter beschikking wordt gesteld ( er is
sprake van een totaalbedrag van 10 miljoen, voor gemeenten die vrijwillig fuseren),
worden in dit document eveneens bestuurlijke afspraken gemaakt in die zin dat wordt
afgesproken dat dit geld wordt besteed aan structuur versterkende, duurzame
projecten in de sfeer van toerisme en recreatie voor de nieuwe gemeente.
Raadsvergadering 13 maart 2008 6
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
Voor de volledigheid wijzen wij uw raad op de volgende procedure waar beide
gemeenten bij de uitvoering van hun (gemeenschappelijk) beleid tot aan 2010 als
formele tussenstap mee te maken krijgen. Hoofdstuk IV van die wet AHRI geeft de
regels rondom financieel toezicht door GS.
· Visiedocument:
Dit document beschrijft de periode 2010 2014. Hoewel het formeel zo is dat de
oude gemeenten niet over hun graf heen kunnen regeren, hebben wij besloten om de
beide gemeenteraden een document voor te leggen waarin een gedeelde visie op de
toekomst en, gekoppeld daaraan, de uitvoering van plannen uit de Arcen en Veldense
wensenlijst verder wordt uitgewerkt. Dit document wordt gezien als ware het een
"bruidschat" van de oude gemeenten aan de nieuw te vormen gemeente. Het doel is
om de betreffende wensenlijst uiterlijk aan het einde van die raadsperiode integraal
uitgevoerd te hebben.
· Samenwerkingsdocument:
Een derde document waar onder voorbehoud van goedkeuring van de
gemeenteraden na het fiat van beide colleges onmiddellijk een begin mee is gemaakt
- beschrijft de wijze waarop in de periode tot 2010 de verschillende partijen met
elkaar om zullen gaan: wie spreekt in welke samenstelling met wie en hoe wordt met
elkaar afgestemd dan wel gecommuniceerd. De beide gemeenteraden zullen nauw bij
het proces betrokken moeten blijven. Over het `hoe' worden nog sluitende afspraken
met de raden gemaakt. Beide colleges nemen gezamenlijk besluiten met betrekking
tot de organisatie: daar moet een goede, eenvoudige praktische structuur voor komen.
Onder leiding van de gemeentesecretarissen moeten vele andere zaken worden
geregeld, dan wel voorbereid, bijvoorbeeld het ineenschuiven van verordeningen en
andere regelgeving. Veel werk moet nog verzet worden, maar dat moet op een
heldere transparante wijze en met inbreng van alle relevante partijen gebeuren.
Ook zal het document dus moeten beschrijven hoe zowel het gemeentelijk personeel,
maar zeker ook de inwoners van beide gemeenten in de periode tot 2010 eigentijds,
gelijktijdig en gelijkluidend geïnformeerd worden over de nieuwe ontwikkelingen.
4. Afweging alternatieven en motivering gemaakte keuze.
Zie hiervoor.
5. Relatie met programmabegroting en financiële aspecten.
Zie hiervoor.
6. Juridische aspecten.
Van toepassing is naast de Gemeentewet de Wet algemene regels herindeling.
7. Communicatie en inspraak.
Zie hiervoor.
8. Voorstel.
Tegen de achtergrond van het bovenstaande stellen beide colleges de gemeenteraden
voor:
a. het voornemen uit te spreken dat de eigen gemeente wordt opgeheven ten gunste
van een fusie tussen de huidige gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
b. beide colleges opdracht te geven de vervolgstappen dan wel procedures in het
kader van de wet Ahri te starten, met als doel om de fusie op 1 januari 2010 een
feit te doen zijn; en
c. in het kader hiervan het voornemen tot fusie documenten voor te bereiden, op
basis van de door beide partijen geaccepteerde en overgenomen wensenlijst van
12 februari 2008, waarin:
Raadsvergadering 13 maart 2008 7
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSVOORSTEL
I. de afspraken tussen beide gemeenten met betrekking tot de periode tot 2010
worden vastgelegd;
II. beide huidige gemeenteraden hun visie op de nieuwe gemeente beschrijven,
in combinatie met afspraken over in de periode 2010 2014 uit te voeren
projecten, dan wel dossiers; en
III. beide colleges beschrijven hoe de overlegstructuur en de gezamenlijke
communicatiestrategie tot 2010 vorm moet krijgen.
Bijlagen:
Achterliggende documenten:
Convenant tussen de colleges van Arcen en Velden en Venlo van 26-2-2008.
Brief aan de gemeente Venlo van 12 februari 2008 met bijlagen.
Verslagen gespreksavonden van 7,8 en 9 januari 2008.
Reactie's van:
SALVO
WMO-raad
Seniorenraad
MKB-afdeling Wellerlooi
Diverse reacties van burgers en anderen, waarvoor naar het dossiers wordt verwezen.
Raadsvergadering 13 maart 2008 8
DE GEMEENTERAAD VAN ARCEN EN VELDEN.
RAADSBESLUIT
Voorstelnummer: 080309
Datum raadsbesluit: 13 maart 2007
Onderwerp: Voornemen tot fusie van de gemeenten
Arcen en Velden en Venlo
Besluit:
a. het voornemen uit te spreken dat de eigen gemeente wordt opgeheven ten gunste van
een fusie tussen de huidige gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
b. beide colleges opdracht te geven de vervolgstappen dan wel procedures in het kader
van de wet Ahri te starten, met als doel om de fusie op 1 januari 2010 een feit te doen
zijn; en
c. in het kader hiervan het voornemen tot fusie documenten voor te bereiden, op basis
van de door beide partijen geaccepteerde en overgenomen wensenlijst van 12
februari 2008, waarin:
I. de afspraken tussen beide gemeenten met betrekking tot de periode tot 2010
worden vastgelegd,
II. beide huidige gemeenteraden hun visie op de nieuwe gemeente beschrijven, in
combinatie met afspraken over in de periode 2010 2014 uit te voeren
projecten, dan wel dossiers; en
III. beide colleges beschrijven hoe de overlegstructuur en de gezamenlijke
communicatiestrategie tot 2010 vorm moet krijgen.
de wnd. griffier de voorzitter
J.H.G.E. Neessen A.H.M.J. Tans
Raadsvergadering 13 maart 2008 9