Nieuw-Vlaamse Alliantie
Slimme kilometerheffing in Brussel zinloze solo-slim (29/02/08)
Het zat er aan te komen en de Brusselse Regering heeft nu blijkbaar de
knoop doorgehakt: ze wil het rekeningrijden invoeren over vier tot
vijf jaar en heeft daarvoor een studie besteld. Brussels minister van
Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) wil het systeem in 2013
invoeren, meldt ze. Toch wel bizar, nu de Nederlandse regering
dezelfde richting uit gaat en de verschillende regeringen in België
hierover recent nog overleg pleegden. N-VA Brussel vraagt zich dan ook
af of het niet zinvoller en efficiënter is om dergelijke
studieopdrachten samen met de Vlaamse en Waalse regeringen (en
eventueel de Nederlandse regering) te bestellen.
Maar er is meer aan de hand. Net zoals alle Vlaamse partijen behalve
de sp.a staat de N-VA achter het idee van een kilometerheffing voor
personenvervoer op Benelux-niveau. Wanneer Vlaams minister-president
Kris Peeters dit ook als toekomstige beleidsoptie suggereert, kan
Vlaams minister Van Brempt hem blijkbaar niet snel genoeg van antwoord
dienen. Maar in de Brusselse regering heeft haar collega sp.a-minister
Pascal Smet nota bene minister van Mobiliteit in Brussel blijkbaar
geen probleem met dergelijke beslissingen en studies. Van consequentie
gesproken, aldus Karl Vanlouwe, voorzitter van N-VA Brussel.
Achterdochtige geesten zouden durven denken dat men de Vlaamse
pendelaars wil laten meebetalen, omdat dat blijkbaar makkelijker is
dan Vlaams en federaal geld los te weken tijdens onderhandelingen waar
de andere partijen aan tafel ook eisen stellen rond goed bestuur en
bestuurlijke vereenvoudiging. FDF-burgemeester van Schaarbeek Bernard
Clerfayt heeft dat gisteren zelfs expliciet bevestigd in Le Soir en op
FM Brussel: Het Gewest moet op die manier zijn verantwoordelijkheid
nemen, in plaats van een verhoging van de dotatie te vragen bij de
onderhandelingen over de staatshervorming. Hij pleit bijgevolg voor
een domme tolheffing, die geen rekening houdt met de uitstoot van de
wagen of het tijdstip waarop men rijdt.
N-VA Brussel pleit ervoor om geen solo-slim te spelen maar om
dergelijke slimme kilometerheffing in samenspraak met Vlaanderen en
Wallonië te realiseren. En wie weet krijgt Pascal Smet zijn Vlaamse
sp.a-collegas tegen 2013 overtuigd.
Auteur:
Karl Vanlouwe
Voorzitter N-VA Brussel
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be