Nieuw-Vlaamse Alliantie


Slimme kilometerheffing in Brussel zinloze solo-slim (29/02/08)

Het zat er aan te komen en de Brusselse Regering heeft nu blijkbaar de knoop doorgehakt: ze wil het rekeningrijden invoeren over vier tot vijf jaar en heeft daarvoor een studie besteld. Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) wil het systeem in 2013 invoeren, meldt ze. Toch wel bizar, nu de Nederlandse regering dezelfde richting uit gaat en de verschillende regeringen in België hierover recent nog overleg pleegden. N-VA Brussel vraagt zich dan ook af of het niet zinvoller en efficiënter is om dergelijke studieopdrachten samen met de Vlaamse en Waalse regeringen (en eventueel de Nederlandse regering) te bestellen.

Maar er is meer aan de hand. Net zoals alle Vlaamse partijen behalve de sp.a staat de N-VA achter het idee van een kilometerheffing voor personenvervoer op Benelux-niveau. Wanneer Vlaams minister-president Kris Peeters dit ook als toekomstige beleidsoptie suggereert, kan Vlaams minister Van Brempt hem blijkbaar niet snel genoeg van antwoord dienen. Maar in de Brusselse regering heeft haar collega sp.a-minister Pascal Smet nota bene minister van Mobiliteit in Brussel blijkbaar geen probleem met dergelijke beslissingen en studies. Van consequentie gesproken, aldus Karl Vanlouwe, voorzitter van N-VA Brussel.

Achterdochtige geesten zouden durven denken dat men de Vlaamse pendelaars wil laten meebetalen, omdat dat blijkbaar makkelijker is dan Vlaams en federaal geld los te weken tijdens onderhandelingen waar de andere partijen aan tafel ook eisen stellen rond goed bestuur en bestuurlijke vereenvoudiging. FDF-burgemeester van Schaarbeek Bernard Clerfayt heeft dat gisteren zelfs expliciet bevestigd in Le Soir en op FM Brussel: Het Gewest moet op die manier zijn verantwoordelijkheid nemen, in plaats van een verhoging van de dotatie te vragen bij de onderhandelingen over de staatshervorming. Hij pleit bijgevolg voor een domme tolheffing, die geen rekening houdt met de uitstoot van de wagen of het tijdstip waarop men rijdt.

N-VA Brussel pleit ervoor om geen solo-slim te spelen maar om dergelijke slimme kilometerheffing in samenspraak met Vlaanderen en Wallonië te realiseren. En wie weet krijgt Pascal Smet zijn Vlaamse sp.a-collegas tegen 2013 overtuigd.

Auteur:
Karl Vanlouwe
Voorzitter N-VA Brussel

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be