abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 februari 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/2219 -
Onderwerp
Aanvalsplan OV-chipkaart
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd in het debat met uw Kamer op 17 januari 2008 bied ik u hierbij het
"Aanvalsplan OV-chipkaart" aan (verder: het Aanvalsplan).
De aanleiding voor dat debat was de bekendmaking in december 2007 dat hackers het
beveiligingsmechanisme van de Mifare 4k Classic chip hadden achterhaald. Deze chip
wordt ook gebruikt op de OV-chipkaart. De discussie die dit heeft opgeroepen en de
onrust die hierdoor is ontstaan, is begrijpelijk. Deze onrust over de OV-chipkaart heeft het
beeld van die kaart geschaad. Ik zet mij in om met het Aanvalsplan dit beeld van de OV-
chipkaart bij de reiziger te herstellen.
Bij het maken van het Aanvalsplan heeft mij steeds dit reizigersbelang voor ogen gestaan.
Eén kaart voor alle vormen van openbaar vervoer, die betrouwbaar, veilig en gemakkelijk
is. Het bereiken van meer reisgemak en meer kwaliteit is daarbij de onderliggende
gedachte. Dat is ook de reden waarom in 2006 het `go-besluit' voor de OV-chipkaart is
genomen.
De OV-chipkaart zal het betaal- en vervoersbewijs voor miljoenen OV-reizigers worden.
Die moeten erop kunnen vertrouwen dat de OV-chipkaart veilig is en dat hun privacy
beschermd is. De klantacceptatie hangt verder nauw samen met helderheid over de
tarieven en een uniforme en toegankelijke distributie. Ik heb mij bij het opstellen van dit
Aanvalsplan gericht op die aspecten die ertoe bijdragen dat het beschadigde beeld van de
OV-chipkaart hersteld wordt. Pas wanneer sprake is van een goed, veilig en betrouwbaar
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VENW/DGP-2008/2219
vervoerbewijs, dat de privacy van de reiziger borgt, ben ik bereid de strippenkaart en de
huidige abonnementen af te schaffen.
Voordat ik inga op de kernpunten uit het aanvalsplan, hecht ik eraan om een paar korte
opmerkingen te maken over de manier waarop het tot stand is gekomen. De afgelopen
weken hebben decentrale overheden, OV-bedrijven, TLS en Districhip onder mijn regie
hard aan het Aanvalsplan gewerkt. Een gevoel van urgentie wordt gedeeld. De regiegroep
`OV-chipkaart' die ik daarvoor heb ingericht, is wekelijks bijeen geweest en heeft het
proces intensief aangestuurd. Er zijn niet alleen landelijke bijeenkomsten geweest, ook op
sectorniveau en bij de afzonderlijke partijen zijn groepen aan het werk gezet. De inzet van
alle partijen was groot, en tegelijkertijd ook nodig. Ik ben blij te kunnen constateren dat
alle partijen die voor dit aanvalsplan tekenen in staat bleken om waar nodig over hun
eigen schaduw heen te stappen.
Ter toelichting ga ik hierna in op vijf inhoudelijke uitgangspunten die voor mij leidend zijn
geweest bij het maken van het Aanvalsplan.
Ten eerste: voor de beveiliging geldt dat financiële tegoeden en persoonlijke gegevens van
reizigers geen gevaar mogen lopen. Dat is voor mij een noodzakelijke randvoorwaarde
voor het succesvol introduceren van de OV-chipkaart. Het noodplan van TLS, dat al in
werking is getreden, geeft mij op dit punt voldoende vertrouwen voor de korte termijn.
Het TNO rapport dat vandaag door TLS wordt gepresenteerd en de contra-expertise
waartoe ik opdracht heb gegeven moeten aangeven hoe dat vertrouwen ook voor de
middellange en lange termijn kan worden gegarandeerd. De contra-expertise is begin april
klaar.
Ten tweede: de bescherming van de privacy van de reiziger is voor mij van het
allergrootste belang. Daarom treft u in het Aanvalsplan acties aan die leiden tot een stevig
fundament onder de privacybescherming. Om alle misverstanden te voorkomen: de chip
zelf bevat géén persoonsgegevens. Ik heb met de vervoerders afgesproken dat tot 2010
sowieso geen reisgegevens worden gebruikt voor direct-marketing. De OV-bedrijven
werken aan het implementeren van de richtlijnen van het College bescherming
persoonsgegevens (Cbp). Dit betekent dat de OV-bedrijven Cbp-proof gaan werken.
Daarnaast spreken de OV-bedrijven en het Cbp de komende tijd over het gebruik van de
globale reisgegevens voor serviceverlening en marketingdoeleinden na 2010. Medio april
moet dit tot conclusies leiden. Mochten dan nog interpretatieverschillen resteren, dan
zullen de OV-bedrijven in ieder geval niet in strijd met de interpretatie van het Cbp
handelen en met mij in overleg treden.
Ten derde heb ik zeker gesteld dat de reiziger bij de introductie van de OV-chipkaart niet
geconfronteerd wordt met gemiddeld genomen hogere tarieven. Daarom heb ik met de
decentrale overheden afgesproken dat er minimaal in het eerste jaar na de introductie
geen algemene tariefsverhogingen plaatsvinden buiten de normale prijsindexering. Ook
hebben we de bestaande decentrale vrijheid voor tariefsbepaling ingekaderd in een
landelijk kader dat heldere uitgangspunten bevat voor de tariefindeling.
---
VENW/DGP-2008/2219
Ten vierde heb ik afgesproken dat de distributie in het hele land op dezelfde manier wordt
vormgegeven (verkrijgbaarheid, apparatuur, informatie en service). Op 21 maart
aanstaande ontvang ik van vervoerders, decentrale overheden en Districhip het definitieve
voorstel voor de inrichting en het beheer van het distributienetwerk. Uniformiteit en
toegankelijkheid zijn daarin de uitgangspunten.
Ten vijfde; de betrouwbaarheid van het OV-chipkaartsysteem is afhankelijk van een
technisch goed werkend systeem. Alleen dan kan reisgemak voor de reiziger worden
gegarandeerd. De techniek moet eenvoudigweg kloppen en stabiel zijn. Een betrouwbaar
en goed functionerend systeem zal de acceptatie bij reizigers voor de nieuwe kaart
vergroten. OV-bedrijven intensiveren het monitoren van de aandachtspunten om continu
te kunnen blijven werken aan de noodzakelijke verdere verbeteringen. Ook versterken zij
hun onderlinge operationele afstemming. De informatievoorziening aan de
consumentenorganisaties wordt geïntensiveerd.
Tot slot nog het volgende: het aanvalsplan zoals het er nu ligt is geen einddocument. De
regiegroep blijft onder mijn leiding regie houden op het proces dat uiteindelijk moet leiden
tot de landelijke invoering van de OV-chipkaart. Ten overvloede merk ik nogmaals op dat
ik de strippenkaart en de huidige abonnementen pas zal afschaffen op het moment dat ik
overtuigd ben dat er sprake is van een goed, veilig en betrouwbaar vervoerbewijs, dat de
privacy van de reiziger borgt. De periodieke klantenacceptatiemonitor verstrekt mij
informatie die ik bij mijn afweging zal betrekken. De OV-ambassadeur, mevrouw Van
Nieuwenhoven, heeft toegezegd eindverantwoordelijk te willen zijn voor deze monitor.
Met het aanvalsplan zoals het er nu ligt, heb ik vertrouwen in het verdere traject. Dat
vertrouwen ontleen ik niet alleen aan de concrete afspraken die nu zijn gemaakt, maar
ook aan de inzet die partijen tonen in de regiegroep. De regiegroep zal de voortgang van
het aanvalsplan nauwlettend volgen, nieuwe ontwikkelingen signaleren en op grond
daarvan overgaan tot het in gang zetten van alle benodigde acties.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat