Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 28 februari 2008
KPN en First8 winnaars Dagbladgoud 2007
Goeiemoggel en Wereld Armoededag spreken lezer het meest aan
In de week van 6 februari vond voor de derde keer de publieksverkiezing van de beste dag-
bladadvertentie van het jaar plaats. De advertentie voor KPN Zakelijke Markt van N=5 werd
daarbij door de lezers bekroond met Dagbladgoud 2007 in de categorie profit. In de categorie
non-profit gaat de prijs naar First8 met de uiting in het kader van Wereld armoededag.
Via een intensieve dagbladcampagne werd krantenlezend Nederland opgeroepen een stem uit te
brengen op één van de tien uitingen die door een publiekspanel werden geselecteerd uit 121 inzen-
dingen. Daaraan werd massaal gehoor gegeven. In totaal hebben via de website dagbladgoud.nl ruim
42.000 mensen hun stem uitgebracht.
Jacqueline van den Heuvel (Cebuco): "Dat Dagbladgoud in het derde jaar van zijn bestaan al zo'n
gevestigde prijs is geworden is boven alle verwachtingen. Daarbij zijn wij natuurlijk geholpen door de
hoge kwaliteit van de inzendingen en de impact van het mediumtype. We kunnen hiermee als branche
echt laten zien wat we in huis hebben. Dat de advertentie van KPN heeft gewonnen in de categorie
profit bewijst maar weer eens wat de kracht is van een goed doordachte campagne die op een zoda-
nige manier over meerdere kanalen wordt gevoerd dat de uitingen elkaar versterken."
Dagbladgoud bestaat uit een publieksprijs en een vakprijs. De vakjury die dit jaar bestond uit voorzitter
Léon Bouwman (Adformatie), Darre van Dijk (Ogilvy), Bas Engels (TBWA\Neboko), Saskia Sterken-
burg (Tempo Team), Jeroen Pietryga (Albert Heijn), Frank Bitter (MediaCom) en Julius Minnaar (PCM
Media) koos eerder al uit alle 121 inzendingen De Terugroepactie van Volkswagen tot winnaar van
Vakgoud 2007.
Léon Bouwman, voorzitter van de vakjury over de publiekswinnaars: "Dat Goeiemoggel het goed zou
doen is eigenlijk geen verrassing, nadat de campagne eind vorig jaar ook al de Gouden Loeki in de
wacht sleepte. De campagne heeft ook in print een hoge likeability en, wat je er ook van vindt, Goeie-
moggel is inmiddels een fenomeen dat zelfs een plek in het dagelijks taalgebruik heeft veroverd. De
First8-campagne in de categorie non-profit is een prachtwinnaar. Een knap staaltje in-your-face-
reclame die ons op een scherpe wijze confronteert met de ware omvang van de problemen in de der-
de wereld."
Op 13 maart ontvangen de winnaars hun awards tijdens de Dagbladgoud Winnaarslunch 2007.
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen
op de advertentiemarkt te versterken.