Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Dienstverlening deelgemeente oké

Bent u de laatste tijd wel eens aan de balie van de deelgemeente IJsselmonde aan de Groene tuin geweest? Bijvoorbeeld om uw paspoort aan te vragen, voor een uittreksel, een Rotterdam-PAS of met een andere vraag? Goede kans dat u dan als een tevreden klant het pand hebt verlaten. De wachttijden zijn heel kort, de informatie is duidelijk en de medewerkers zijn vriendelijk. Dat is tenminste de mening van bezoekers die werden ondervraagd door onderzoeksbureau TNS NIPO.

In de loop van 2007 heeft onderzoeksbureau TNS NIPO -in opdracht van gemeente Rotterdam- de dienstverlening aan de balies op het stadhuis en bij de Rotterdamse deelgemeenten onderzocht. Bijna 1300 klanten, die net een bezoek hadden gebracht aan een van de balies, werden gevraagd naar hun mening over de manier waarop zij waren geholpen. Ging het snel genoeg? Was de informatie duidelijk? Waren de medewerkers vriendelijk en deskundig? Hoe was de wachtruimte ingericht? Is de balie goed bereikbaar en is er voldoende parkeergelegenheid in de omgeving? Allemaal aspecten die meetelden in het eindoordeel.

Medewerkers in IJsselmonde zijn vriendelijk

Wachttijd
Voor veel klanten is de wachttijd belangrijk in hun oordeel over de dienstverlening. Dan kunt u voor uw burgerzakenproducten in Rotterdam het beste terecht bij de balies van Hoek van Hoek van Holland, Pernis, Overschie en IJsselmonde. Zij scoren alle vier een gemiddelde wachttijd die rond de 3 minuten ligt. Voor heel Nederland ligt de gemiddelde wachttijd bij Burgerzakenbalies op circa 9 minuten, dit is tevens het algemene Rotterdamse gemiddelde.

In Hillegersberg-Schiebroek, Hoek van Holland, Pernis en IJsselmonde treft u, volgens de klanten uit het onderzoek, de vriendelijkste medewerkers achter de balies aan. Deze balies scoren ook hoog als het om de duidelijkheid van de informatie gaat. In het totaaloordeel scoort IJsselmonde als rapportcijfer een 7,9. In Rotterdam scoort alleen de balie van Pernis nog ietsje hoger met een 8.

Telefonisch contact
TNS NIPO heeft ook onderzoek gedaan naar de tevredenheid over het telefonische contact met de gemeente en de deelgemeenten. Uit dit onderzoek blijkt dat klanten vooral waarde hechten aan de beleefdheid en de vriendelijkheid van de medewerker die hen te woord staat. Daarnaast moet het gesprek natuurlijk ook adequaat verlopen en de informatie duidelijk zijn.

Op het gebied van beleefdheid en vriendelijkheid scoren de medewerkers achter de telefoon in IJsselmonde, met een score van 7,7 bovengemiddeld. Alleen in Prins Alexander waren de klanten nog tevredener met een 8. Voor wat betreft de telefonische bereikbaarheid valt er in IJsselmonde nog wel wat te verbeteren. Het oordeel van een 6,6 moet ook op dit terrein in de naaste toekomst naar een dikke 7 groeien.