Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Dienstverlening deelgemeente oké
Bent u de laatste tijd wel eens aan de balie van de deelgemeente
IJsselmonde aan de Groene tuin geweest? Bijvoorbeeld om uw paspoort
aan te vragen, voor een uittreksel, een Rotterdam-PAS of met een
andere vraag? Goede kans dat u dan als een tevreden klant het pand
hebt verlaten. De wachttijden zijn heel kort, de informatie is
duidelijk en de medewerkers zijn vriendelijk. Dat is tenminste de
mening van bezoekers die werden ondervraagd door onderzoeksbureau TNS
NIPO.
In de loop van 2007 heeft onderzoeksbureau TNS NIPO -in opdracht van
gemeente Rotterdam- de dienstverlening aan de balies op het stadhuis
en bij de Rotterdamse deelgemeenten onderzocht. Bijna 1300 klanten,
die net een bezoek hadden gebracht aan een van de balies, werden
gevraagd naar hun mening over de manier waarop zij waren geholpen.
Ging het snel genoeg? Was de informatie duidelijk? Waren de
medewerkers vriendelijk en deskundig? Hoe was de wachtruimte
ingericht? Is de balie goed bereikbaar en is er voldoende
parkeergelegenheid in de omgeving? Allemaal aspecten die meetelden in
het eindoordeel.
Medewerkers in IJsselmonde zijn vriendelijk
Wachttijd
Voor veel klanten is de wachttijd belangrijk in hun oordeel over de
dienstverlening. Dan kunt u voor uw burgerzakenproducten in Rotterdam
het beste terecht bij de balies van Hoek van Hoek van Holland, Pernis,
Overschie en IJsselmonde. Zij scoren alle vier een gemiddelde
wachttijd die rond de 3 minuten ligt. Voor heel Nederland ligt de
gemiddelde wachttijd bij Burgerzakenbalies op circa 9 minuten, dit is
tevens het algemene Rotterdamse gemiddelde.
In Hillegersberg-Schiebroek, Hoek van Holland, Pernis en IJsselmonde
treft u, volgens de klanten uit het onderzoek, de vriendelijkste
medewerkers achter de balies aan. Deze balies scoren ook hoog als het
om de duidelijkheid van de informatie gaat. In het totaaloordeel
scoort IJsselmonde als rapportcijfer een 7,9. In Rotterdam scoort
alleen de balie van Pernis nog ietsje hoger met een 8.
Telefonisch contact
TNS NIPO heeft ook onderzoek gedaan naar de tevredenheid over het
telefonische contact met de gemeente en de deelgemeenten. Uit dit
onderzoek blijkt dat klanten vooral waarde hechten aan de beleefdheid
en de vriendelijkheid van de medewerker die hen te woord staat.
Daarnaast moet het gesprek natuurlijk ook adequaat verlopen en de
informatie duidelijk zijn.
Op het gebied van beleefdheid en vriendelijkheid scoren de medewerkers
achter de telefoon in IJsselmonde, met een score van 7,7
bovengemiddeld. Alleen in Prins Alexander waren de klanten nog
tevredener met een 8. Voor wat betreft de telefonische bereikbaarheid
valt er in IJsselmonde nog wel wat te verbeteren. Het oordeel van een
6,6 moet ook op dit terrein in de naaste toekomst naar een dikke 7
groeien.