Ingezonden persbericht
Persbericht
Milieufederatie Zuid-Holland en Rotterdams Milieucentrum: natuurcompensatie
moet beter worden geregeld voor de start van de aanleg Maasvlakte 2
Reactie op Ontwerp Bestemmingsplan is positief kritisch
Op 27 februari is het contract voor de aanleg van Maasvlakte 2 getekend door de
bestuurders van de Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord. Vóór de geplande
start in september zijn er wat De Milieufederatie Zuid-Holland (MZH) en het Rotterdams
Milieucentrum (MCR) betreft nog een aantal verbeteringen noodzakelijk ten opzichte van
het Ontwerp bestemmingsplan. Zo stellen ze in een reactie aan de opstellers van dit plan
dat niet met de aanleg gestart kan worden voordat de wijze waarop natuurcompensatie
moet plaats vinden goed is geregeld.
Dat er compensatie komt in de vorm van een natuurreservaat in zee en een stuk nieuwe
duinen bij Hoek van Holland is toegezegd. Maar er is nog geen besluit in overleg met
betrokken partijen over de kwaliteit en kwantiteit van deze natuurcompensatie. Ook is er
nog geen beheersplan voor het natuurreservaat in de Voordelta. Kortom de afspraken
moeten nog beter uitgewerkt en worden vastgelegd. Dit geld ook voor het lange termijn
afsprakenkader waarin afspraken rondom monitoring, evaluatie en bijstelling geregeld
worden. Vooral aan dit laatste hecht de milieubeweging grote waarde want het is de enige
mogelijkheid om het nakomen van de afspraken voor de toekomst te borgen.
Daarnaast willen de beide milieuorganisaties dat er voldoende vorderingen zijn gemaakt
op de andere onderdelen van de Project Mainport Rotterdam (PMR) doelstellingen
waaronder het realiseren van 750ha natuur en recreatiegebied waarvan 600 ha op
IJsselmonde en 150 ha in de Noordrand van Rotterdam.
Ook mogen de ambities ten aanzien van natuur en milieu nog hoger Zo kan het schadelijk
effect van de uitstoot van brandstoffen van schepen op de duinen beter worden
aangepakt. En kan het ruimtegebruik compacter, schoner en zuiniger. Tenslotte pleiten de
MZH en het RMC voor de invoering van een spitsverbod voor vrachtautos en de
verbinding van de natuurgebieden door middel van zogenaamde stapstenen.
Naast kritiek is er ook waardering voor de gedegen beantwoording van de
inspraakreacties en de kwaliteitsverbetering van het Ontwerp Bestemmingsplan ten
opzicht van het Voorontwerp bestemmingsplan. Zo is er inmiddels gekozen voor de meest
milieuvriendelijke methode voor zandwinning met beperkte gevolgen voor watervogels als
de eidereend. Het Rijk heeft zijn inzet en verantwoordelijkheid toegezegd voor de
bereikbaarheid en de mobiliteitsproblematiek en komt er een uitbreiding van de
mogelijkheden van duurzame energie door plaatsing van windturbines.
Meer gedetailleerde informatie over de reactie van de Milieufederatie Rotterdam en het
Rotterdams Milieucentrum op het Ontwerp Bestemmingsplan is te vinden: op de website :
www.milieufederatie.nl
Contactpersoon: Milieufederatie Zuid-Holland (010- 4765355)
---- --