Sony verhoogt haar inspanningen ter bescherming van het klimaat
28/02/2008 17:37
PR Newswire
BERLIJN, February 28 /PRNewswire/ --
- Introductie van nieuw Europees milieuvoorlichtingsprogramma - 'Product,
Proces en Planeet'
Sony heeft vandaag nieuwe initiatieven bekendgemaakt in het kader van
haar toewijding aan het milieu op de lange termijn. Als medeorganisator,
samen met het WWF, van de Climate Savers Summit in Tokio op 15 februari,
ontmoette Sony elf andere vooraanstaande ondernemingen ten behoeve van de
ondertekening van de 'Verklaring van Tokio', gericht op de aanpak van het
broeikaseffect en het bepalen van veranderingen binnen de industrie als
geheel. Deze verklaring is het meest vergaande initiatief van vooraanstaande
internationale bedrijven uit de geschiedenis en roept op tot maatregelen voor
de aanpak van de verandering van het klimaat. Het initiatief omvat de
bevordering van een levensstijl met minder CO2 voor consumenten en is erop
gericht de impact van het bedrijf op het gebied van CO2 transparanter te
maken door de reductie-inspanningen onder de aandacht te brengen.
Om de transparantie van haar inspanningen op het gebied van het milieu te
vergroten, heeft Sony Europe vandaag de introductie bekendgemaakt van een
milieuvoorlichtingsprogramma, waaruit haar toewijding blijkt tot de vorming
van een houdbare maatschappij voor de volgende generatie. Transparante en
consistente informatie over milieuwaarmerken naar de consument toe vormt de
kern van dit nieuwe initiatief, dat een weerspiegeling is van de
verschillende niveaus van het langetermijnplan van Sony voor de reductie van
haar impact op het milieu. De drie thema's, 'Product, Proces, Planeet', staan
voor de maatregelen die Sony heeft genomen voor de reductie van de impact op
het milieu die haar producten hebben, zowel tijdens het fabricageproces als
tijdens het gebruik ervan door de consument. Dit voorlichtingsinitiatief
beslaat alle gerelateerde raakpunten met de consument, waaronder een speciale
ecowebsite voor de consument (http://www.sony.eu/eco) en de publicatie van de
informatie betreffende de thema's 'Product, Proces, Planeet' in
productspecifieke persberichten. In de toekomst zal het geïntegreerde
communicatieplatform ook literatuur ter informatie van de klant omvatten.
"Sony heeft een uitstekende reputatie op het gebied van
milieubeschermingsinitiatieven in Europa, die meer om het lijf hebben dan
alleen het voldoen aan de wettelijke voorschriften. Maar dit is de eerste
keer dat we de consument rechtstreeks aanspreken via diverse kanalen om de
doorgifte van betekenisvolle milieu-informatie te verbeteren," aldus Serge
Foucher, Executive Vice President van Sony Europe "Uiteindelijk zal dit de
consument moeten helpen bij het nemen van de juiste beslissingen op het
gebied van hun eigen bijdrage aan het milieubehoud door middel van hun
aankopen," voegt hij toe.
'Product' beschrijft de innovaties en activiteiten die Sony onderneemt om
haar producten milieuvriendelijker te maken. Ongeveer 66% van de verkopen van
Sony bestaat uit consumentenelektronica. Hierdoor speelt de energiezuinigheid
van haar producten een essentiële rol bij de reductie van de CO2-impact.
Naast milieubescherming op de productielocaties investeert Sony in onderzoek
Research & Development om de eigen technologische kennis te verbreden en de
milieuprestaties van haar producten te verbeteren, inclusief het
optimaliseren van het energieverbruik en het hergebruiken van materialen.
Wereldwijd zijn tv-producten verantwoordelijk voor 76% van de totale
CO2-uitstoot van Sony-producten, maar Sony heeft het energieverbruik van haar
LCD-tv's drastisch verlaagd. Als erkenning voor deze inspanningen heeft Sony
vorig jaar de Sustainable Energy Europe Award van de Europese Commissie en de
EISA Green TV Award ontvangen. De nieuwste LCD-modellen verbruiken de helft
minder energie dan CRT-modellen, maar Sony heeft inmiddels al weer een andere
drempel geslecht door de introductie van de eerste OLED-tv ter wereld, met
een nog lagere impact op het milieu in termen van dikte, gewicht en de
mogelijkheden voor energiebesparing van het scherm.
'Proces' heeft betrekking op de maatregelen die op dit moment worden
genomen om de processen efficiënter te maken en de impact op het milieu zo
laag mogelijk te houden, bijvoorbeeld door de toepassing van innovatieve
materialen en het hergebruik van materialen.
Sony is vastberaden het gebruik van hernieuwbare energie tot aan 2010 uit
te breiden en heeft als doel gesteld het totale aandeel van hernieuwbare
energie wereldwijd te verviervoudigen. In Japan is Sony als bedrijf met
afstand de afnemer met het grootste aandeel aan hernieuwbare energie, te
weten 33%. In Europa heeft Sony ten doel gesteld uiterlijk in het jaar 2010
het equivalent van 30.000 ton CO2 te besparen, drie maal zoveel als het
niveau van 2006. Sinds november 2007 is de energie de wordt gebruikt door de
Sony DADC-productievestiging in Anif, Oostenrijk, evenals door het
Oostenrijkse verkoopkantoor, voor 100% afkomstig uit hernieuwbare bronnen,
hetgeen gelijk staat aan een jaarlijkse reductie van de CO2-uitstoot van
ongeveer 11.000 ton.
'Planeet' heeft betrekking op de overkoepelende milieu-initiatieven die
door Sony worden ondernomen voor de reductie van zowel de directe als
indirecte impact op de planeet.
Als mondiaal bedrijf erkent Sony haar verantwoordelijkheid voor het
leveren van een actieve bijdrage aan de verwezenlijking van de essentiële
doelstellingen op gebied van de veranderingen in het klimaat. Dit wordt
benadrukt door de deelname van Sony aan het Climate Savers Programme van het
World Wide Fund for Nature (WWF). Door zich in 2006 aan te sluiten bij het
Climate Savers Programme verplichtte Sony zich tot een reductie van de
uitstoot van broeikasgassen door Sony-vestigingen wereldwijd in 2010 ter
hoogte van 7% in vergelijking met het niveau van 2000. Sony streeft
voortdurend naar een zo efficiënt mogelijk energiegebruik voor haar
belangrijkste productlijnen en de reductie van de CO2-uitstoot tijdens de
bedrijfsactiviteiten.
Voor meer informatie kunt u terecht op
http://www.sony-europe.com/presscenter en http://sony.eu/eco.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Nicola Mertens, Sony Corporate Communications Europe Tel. +49(0)30-2575-5314, e-mail: Nicola.Mertens@eu.sony.com; Sylvia Shin, Sony Corporate Communications Europe, Tel. +49(0)30-2575-5156, e-mail: Sylvia.Shin@eu.sony.com