ProRail

Persbericht

28-02-2008

Nieuw spoor regio Houten krijgt vorm

De werkzaamheden van de bovenbouwaannemer zijn inmiddels in volle gang. In de maand maart wordt zowel overdag als regelmatig âs nachts gewerkt aan de bovenleidingsportalen. Tevens is een start gemaakt met het aanbrengen van ballast op de westelijke zandbaan ten noorden van de noordelijke Rondweg. Na het aanbrengen van ballast kunnen de betonnen dwarsliggers geplaatst worden. Het aanbrengen van ballast en het plaatsen van dwarsliggers vindt plaats tijdens reguliere werktijden

Eind maart/begin april verplaatsen de bovenstaande werkzaamheden zich richting Randhoeve. Vanaf hier wordt verder gewerkt richting het station, de Koppeling, Castellum en het Amsterdam Rijnkanaal. Medio mei 2008 is in heel Houten de huidige westelijke zandbaan bedekt met een ballastbed en betonnen dwarsliggers. In totaal worden tot medio mei zoân 13.000 ton ballast en 8000 stuks betonnen dwarsliggers aangebracht voor het nieuwe westelijke spoor.

Overlast en aanvoer materialen

De aanvoer van de benodigde ballast en betonnen dwarsliggers vindt plaats via de bestaande bouwroutes. Het lossen en het verdelen van het ballast op de zandbaan veroorzaakt aanzienlijke geluidsoverlast. De nachtelijke werkzaamheden aan de bovenleidingsportalen geven geringe geluids- en lichtoverlast.

Werk in nacht en overdag

De werkzaamheden voor de bovenbouw worden uitgevoerd door Volker Rail in opdracht van ProRail en vinden vanwege veiligheidsredenen en om het reguliere treinverkeer niet te hinderen veel âs nachts plaats. De komende maanden zal daarnaast op zondag 23 maart en zondag 27 april het treinverkeer worden stilgelegd. Meer details hierover worden vooraf aangekondigd in de media.

Meer informatie

Voor meer informatie over de dag en nachtelijke werkzaamheden aan het spoor in Houten, zie de website: www.prorail.nl/randstadspoor. Indien er vragen zijn over de werkzaamheden van ProRail in Houten, mail dan publiekszaken@houten.nl, of bel naar het Meldpunt Openbare Ruimte op 0800 3990 000.