ProRail
Persbericht
28-02-2008
Nieuw spoor regio Houten krijgt vorm
De werkzaamheden van de bovenbouwaannemer zijn inmiddels in volle
gang. In de maand maart wordt zowel overdag als regelmatig âs nachts
gewerkt aan de bovenleidingsportalen. Tevens is een start gemaakt met
het aanbrengen van ballast op de westelijke zandbaan ten noorden van
de noordelijke Rondweg. Na het aanbrengen van ballast kunnen de
betonnen dwarsliggers geplaatst worden. Het aanbrengen van ballast en
het plaatsen van dwarsliggers vindt plaats tijdens reguliere
werktijden
Eind maart/begin april verplaatsen de bovenstaande werkzaamheden zich
richting Randhoeve. Vanaf hier wordt verder gewerkt richting het
station, de Koppeling, Castellum en het Amsterdam Rijnkanaal. Medio
mei 2008 is in heel Houten de huidige westelijke zandbaan bedekt met
een ballastbed en betonnen dwarsliggers. In totaal worden tot medio
mei zoân 13.000 ton ballast en 8000 stuks betonnen dwarsliggers
aangebracht voor het nieuwe westelijke spoor.
Overlast en aanvoer materialen
De aanvoer van de benodigde ballast en betonnen dwarsliggers vindt
plaats via de bestaande bouwroutes. Het lossen en het verdelen van het
ballast op de zandbaan veroorzaakt aanzienlijke geluidsoverlast. De
nachtelijke werkzaamheden aan de bovenleidingsportalen geven geringe
geluids- en lichtoverlast.
Werk in nacht en overdag
De werkzaamheden voor de bovenbouw worden uitgevoerd door Volker Rail
in opdracht van ProRail en vinden vanwege veiligheidsredenen en om het
reguliere treinverkeer niet te hinderen veel âs nachts plaats. De
komende maanden zal daarnaast op zondag 23 maart en zondag 27 april
het treinverkeer worden stilgelegd. Meer details hierover worden
vooraf aangekondigd in de media.
Meer informatie
Voor meer informatie over de dag en nachtelijke werkzaamheden aan het
spoor in Houten, zie de website: www.prorail.nl/randstadspoor. Indien
er vragen zijn over de werkzaamheden van ProRail in Houten, mail dan
publiekszaken@houten.nl, of bel naar het Meldpunt Openbare Ruimte op
0800 3990 000.