Ingezonden persbericht


28.02.2008

Grootste vloerkettingbaanproject ooit ...

Egemin automation zet de bloemetjes buiten bij floraholland.

Op 14 februari ll. werd het nieuwe logistieke systeem bij FloraHolland in Rijnsburg officieel in dienst genomen. Het LPR-project (Logistiek Plan Rijnsburg) heeft als doel de logistieke processen van FloraHolland Rijnsburg aan te passen aan de groeistrategie op lange termijn van de veiling. Met de recente ingebruikname werd de eerste fase van het project afgerond. Deze fase voorziet in groei tot het jaar 2020.

Egemin Automation zorgde voor de automatisering, sturing en sortering van het interne transport van bloemenstapelwagens, van het opstelgebied langs de 6 veilingklokken tot de buffersecties. Hiervoor realiseerde Egemin Automation zijn grootste E'tow® vloerkettingbaanproject ooit!

Snelle en betrouwbare aflevering

In de Structuurvisie Rijnsburg 2020 werd de ruimtebehoefte van FloraHolland in Rijnsburg voor de periode tot 2020 en daarna, bepaald. Het Logistiek Plan Rijnsburg (LPR) is de gedetailleerde uitwerking van die structuurvisie. FloraHolland Rijnsburg wil een snelle aflevering van haar producten blijven garanderen. Door een groeiend aanbod en een kleiner wordende gemiddelde transactiegrootte ontstond echter alsmaar meer druk op het logistieke proces. Aanpassingen waren dan ook nodig om het serviceniveau op peil te houden. De concretisering van het LPR heeft daarvoor gezorgd: korte logistieke looptijden in een betrouwbaar afleverproces!

Veilen voor 6 klokken

Het logistieke proces begint reeds de dag voor het eigenlijke veilen. Bij aankomst in de veiling worden de producten van de telers in de bloemenstapelwagens gekeurd en in het gekoelde opstelgebied geplaatst in afwachting van het veilproces de dag nadien. Dit aanleverproces loopt de hele avond tot 4u00 's nachts door.

Een half uur voor de veiling worden alle wagens vanuit het opstelgebied op het systeem geplaatst. Zodra de eerste wagen voor de veilingklok staat, wordt de kettingbaan gestopt. Eens de veiling open is, start de veilingmeester het systeem terug op aan variabele snelheid. Sommige wagens moeten immers langer voor de klokken blijven staan omdat er meerdere kopers voor zijn.

Automatisch sorteren via RFID-tags

Eens een wagen verkocht is, verlaat die de veilingzaal achter de klokken via de afvoerbaan richting bonnengebied. Hier worden één of meerdere leveringsbonnen op de wagen bevestigd afhankelijk van het aantal kopers. Op de afvoerbaan wordt elke wagen automatisch gesorteerd via RFID-tags die door de PLC worden ingelezen. Het hostsysteem geeft aan waar de wagen naartoe moet.

Distributie onder tijdsdruk

Vervolgens sorteert het systeem de stapelwagens automatisch uit op de juiste uitvoerbaan afhankelijk van het soort koop. Eénkopen (voor wagens waarvoor slechts één koper is) en spoedkopen (voor wagens waarvoor de koper een extra commissie betaalt) worden via twee aparte uitvoerbanen versneld naar de koper gebracht.

Meerkopen (voor wagens waarvoor meerdere kopers bestaan) worden uitgesorteerd naar het distributiegebied via drie andere uitvoerbanen. Hier worden de bloemen per klant overgezet op lege wagens naast het systeem. Volle stapelwagens voor een klant worden samen met andere wagens met hetzelfde bestemmingsgebied tot bij de kopers gebracht door middel van elektrotrekkers. Van vitaal belang is dat iedere stapelwagen binnen de vooropgestelde tijd bij de koper is. Het distributieproces is dan ook heel erg tijdkritisch.

Veilen met beelden

Bij FloraHolland Rijnsburg wordt in de toekomst ook met beelden geveild. De wagens op de 4 beeldbanen nemen net voor de klokken een kortere weg, rechtstreeks naar het bonnengebied. Voordeel hiervan is dat deze wagens tot op het laatste moment in het gekoelde opstelgebied blijven en dus minder lang aan temperatuursverschillen blootgesteld worden.

Klokken bleven tikken ...

De installatie van het hele E'tow®-transport- en sorteersysteem, in totaal 4500 meter lang, en de daarbij horende automatisering, diende volgens een strikte planning te verlopen. De implementatie van E'tow® kaderde immers in een groter 3-jarig project waarbij in verschillende fases het dak van de veiling werd weggenomen en verhoogd, een tussenverdieping voor extra distributiecapaciteit werd ingelast en het gebouw fors werd uitgebreid. Ondertussen bleven de veilingklokken dag na dag lopen en nam Egemin Automation de nieuwe delen gefaseerd in dienst.

Dankzij zijn jarenlange ervaring in de bloemenveilingwereld slaagde Egemin Automation met glans in deze krachttoer. Vanaf het begin werd voortdurend meegedacht met de klant. Het resultaat is een optimaal functionerend systeem dat binnen planning en budget aan de tevreden klant werd opgeleverd.

Uitgebreide informatie over E'tow®: www.egemin.com



Ingezonden persbericht