Gemeente Oldenzaal
Stand van zaken luchthaven Twente
gepubliceerd op : 28-2-2008
Op 31 december 2007 heeft Defensie de militaire luchthaven Twente in
Enschede verlaten. Hierdoor is het defensieterrein vrijgekomen en zijn
de infrastructuur en diensten verdwenen die vereist zijn voor het
veilig uitvoeren van de commerciële luchtvaart.
Tot begin 2007 waren alle inspanningen gericht op een doorstart van de
militaire luchthaven tot burgerluchthaven. Om dit te kunnen
verwezenlijken moesten de provincie Overijssel en de gemeente Enschede
de gronden van het Rijk kopen. Hierover is geen overeenstemming
bereikt en daarmee ontstond er een nieuwe werkelijkheid: het Rijk
besloot de grond niet te verkopen, maar in te brengen en een actieve
rol te spelen bij de herontwikkeling van het vliegveld in samenwerking
met de regio.
Provincie Overijssel, de gemeente Enschede en het GOB
(Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf) willen nu in overleg met de
betrokken HOLD gemeenten (Hengelo, Oldenzaal, Losser, Dinkelland),
maatschappelijke organisaties en inwoners gezamenlijk een goede
herbestemming vinden voor de 490 hectare die vrijkomt. Samen
onderzoeken zij de toekomstige mogelijkheden van het voormalig
militair vliegveld. Voorop staat dat de ontwikkeling een impuls moet
geven aan de economie en werkgelegenheid in de regio. Ook moeten de
natuurwaarden versterkt worden. Het Rijk, de Provincie en de gemeente
Enschede trekken samen op bij de gebiedsontwikkeling van de luchthaven
Twente. Hiertoe richten ze een onderneming op onder de naam:
"Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM)". De missie van deze onderneming
is:
"Het transformeren van de huidige vliegbasis tot een vliegwiel voor
een economisch sterker en duurzamer Twente".
VTM i.o. zorgt dat maatschappelijke partijen, ondernemers en overheden
goed geïnformeerd met elkaar in debat kunnen gaan en vervolgens
besluiten kunnen nemen over een gebiedsontwikkeling die Twente
duurzamer en economisch sterker maakt.
Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden van het vliegveldgebied zijn
er vier modellen onderzocht door VTM i.o., zowel stedenbouwkundig als
landschappelijk. Twee zonder vliegveld en twee met vliegveld. De
milieueffecten en de maatschappelijke kosten-baten van deze varianten
worden onderzocht, De vier varianten zijn een Eco park, een Twente
Resort park, een Twente Air Park en Twente Airport.
De maatschappelijke organisaties werken aan een eigen alternatief
zonder luchthaven. Zij worden goed geïnformeerd en in staat gesteld
gebruik te maken van de modellen en kennis die vanuit de VTM in kaart
zijn gebracht.
In juni 2008 zal vervolgens een grote debatronde plaatsvinden met
zoveel mogelijk betrokken partijen en inwoners over een voorstel om te
komen tot twee varianten. Naar aanleiding van dit debat, besluiten de
gemeenteraad van Enschede en provinciale staten rond de zomer welke
varianten verder uitgewerkt moeten worden.