Gemeente Oldenzaal


Stand van zaken luchthaven Twente

gepubliceerd op : 28-2-2008

Op 31 december 2007 heeft Defensie de militaire luchthaven Twente in Enschede verlaten. Hierdoor is het defensieterrein vrijgekomen en zijn de infrastructuur en diensten verdwenen die vereist zijn voor het veilig uitvoeren van de commerciële luchtvaart.

Tot begin 2007 waren alle inspanningen gericht op een doorstart van de militaire luchthaven tot burgerluchthaven. Om dit te kunnen verwezenlijken moesten de provincie Overijssel en de gemeente Enschede de gronden van het Rijk kopen. Hierover is geen overeenstemming bereikt en daarmee ontstond er een nieuwe werkelijkheid: het Rijk besloot de grond niet te verkopen, maar in te brengen en een actieve rol te spelen bij de herontwikkeling van het vliegveld in samenwerking met de regio.

Provincie Overijssel, de gemeente Enschede en het GOB (Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf) willen nu in overleg met de betrokken HOLD gemeenten (Hengelo, Oldenzaal, Losser, Dinkelland), maatschappelijke organisaties en inwoners gezamenlijk een goede herbestemming vinden voor de 490 hectare die vrijkomt. Samen onderzoeken zij de toekomstige mogelijkheden van het voormalig militair vliegveld. Voorop staat dat de ontwikkeling een impuls moet geven aan de economie en werkgelegenheid in de regio. Ook moeten de natuurwaarden versterkt worden. Het Rijk, de Provincie en de gemeente Enschede trekken samen op bij de gebiedsontwikkeling van de luchthaven Twente. Hiertoe richten ze een onderneming op onder de naam: "Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM)". De missie van deze onderneming is:

"Het transformeren van de huidige vliegbasis tot een vliegwiel voor een economisch sterker en duurzamer Twente".

VTM i.o. zorgt dat maatschappelijke partijen, ondernemers en overheden goed geïnformeerd met elkaar in debat kunnen gaan en vervolgens besluiten kunnen nemen over een gebiedsontwikkeling die Twente duurzamer en economisch sterker maakt.

Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden van het vliegveldgebied zijn er vier modellen onderzocht door VTM i.o., zowel stedenbouwkundig als landschappelijk. Twee zonder vliegveld en twee met vliegveld. De milieueffecten en de maatschappelijke kosten-baten van deze varianten worden onderzocht, De vier varianten zijn een Eco park, een Twente Resort park, een Twente Air Park en Twente Airport.

De maatschappelijke organisaties werken aan een eigen alternatief zonder luchthaven. Zij worden goed geïnformeerd en in staat gesteld gebruik te maken van de modellen en kennis die vanuit de VTM in kaart zijn gebracht.

In juni 2008 zal vervolgens een grote debatronde plaatsvinden met zoveel mogelijk betrokken partijen en inwoners over een voorstel om te komen tot twee varianten. Naar aanleiding van dit debat, besluiten de gemeenteraad van Enschede en provinciale staten rond de zomer welke varianten verder uitgewerkt moeten worden.