abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
28 februari 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
SDG/prod/2008/266/62386 08-vw-B-037
Onderwerp
A73
Geachte voorzitter,
Gaarne informeer ik uw Kamer met deze brief over de gedeeltelijke openstelling van de
tunnels in de A73 in de gemeenten Roermond en Swalmen. Tevens heb ik de antwoorden
op de vragen van het Kamerlid Madlener van uw Kamer bijgevoegd.
Inleiding
Zoals u weet wordt het belang van de A73 voor de regio door alle betrokkenen sterk
gedeeld. Doordat deze betrokkenen, te weten de Gemeente Roermond, de provincie
Limburg, Rijkswaterstaat, de brandweer en de aannemer, hard hebben doorgewerkt kon
de nieuwe rijksweg op 18 februari jl over de volledige lengte van 42 kilometer, inclusief de
twee wegtunnels van respectievelijk 2400 en 400 meter, worden opengesteld. Gedurende
dit proces heeft veelvuldig overleg tussen betrokkenen plaatsgevonden over de te nemen
stappen.
Met de opening van de A73 is een fors verminderde verkeersdruk gerealiseerd voor onder
andere de Napoleonsbaan, met alle voordelen van dien voor zowel de mensen die daar
wonen, als die van de nieuwe tunnels gebruikmaken.
De komende maanden wordt er nog verder gewerkt aan de tunnelinstallaties om tegen
september 2008 tot de gewenste eindsituatie te komen waarbij alle dagen van de week
door de tunnels gereden kan worden. Daarna moet de toerit bij de Roertunnel verlegd
worden om ruim voor 2014 volledig aan de eisen van de tunnelwetgeving te voldoen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
SDG/prod/2008/266/62386
Het voorgaande is conform de herziene planning en afspraken die met de regio gemaakt
zijn nadat gebleken was dat de geplande opening per 1 januari 2008 niet haalbaar zou
zijn.
Aanleiding partiële openstelling
Op 1 november 2007 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het besluit dat ik, na goed
overleg met de regio en in lijn met de geuite wensen en benodigde procedures, heb
genomen om de tunnels van de A73 uiterlijk medio februari 2008 gedeeltelijk open te
stellen. Dit besluit was gebaseerd op het grote belang van de regio bij het verbeteren van
de verkeerssituatie in en om Roermond. Daarnaast is bij dit besluit als uitgangspunt
gehanteerd dat geen concessies aan de veiligheid gedaan mochten worden.
Op basis van dit besluit is daarna, in intensief overleg tussen RWS, de gemeente
Roermond en de tunnelveiligheidsbeambte, precies vastgesteld welke tunneltechnische
installaties noodzakelijk zijn voor het gedeeltelijk openstellen van de tunnels. Op basis van
dit gedeelde inzicht zijn vervolgafspraken gemaakt en is de planning daarvan in het
bestuurlijk overleg met de regio afgestemd.
Cruciaal in het realiseren van de gedeeltelijke openstelling was de datum (8 januari)
waarop de technische oplevering van de tunnel inclusief de installaties door de aannemer
moest plaatsvinden. Uiteindelijk is de tunnel op 16 januari door de aannemer opgeleverd
en zijn de laatste van de 2300 benodigde documenten op 18 januari opgeleverd. Hierdoor
was oplevering vóór medio februari niet meer mogelijk en is gekoerst op de datum van 18
februari.
Vanaf 18 januari is het al opgestarte testtraject voluit doorgezet. Parallel daaraan heeft de
onafhankelijke veiligheidsbeambte zijn werkzaamheden uitgevoerd.
Deze gecombineerde inspanning heeft ertoe geleid dat RWS samen met de Brandweer
Roermond op 16 januari de conclusie kon trekken dat de tests succesvol waren verlopen,
dat de benodigde (veiligheids)protocollen beschikbaar waren en dat de beheerorganisatie
daarmee kon werken.
Op grond van die informatie heeft de DG-RWS besloten dat de weg vrij was om de
openstellingsvergunning bij de Gemeente Roermond aan te vragen.
Die vergunning is dankzij de intensieve afstemming in het voortraject nog dezelfde dag
door de gemeente verleend.
Rol onafhankelijke tunnelveiligheidsbeambte
Bij de openstelling van deze tunnels heeft voor het eerst ook de onafhankelijke
veiligheidsbeambte zijn rol vervuld. Deze nieuwe positie is gecreëerd door de nieuwe
tunnelwetgeving, welke in het algemeen beoogt door hoge veiligheidseisen een hoger
veiligheidsniveau voor tunnels te creëren. De veiligheidsbeambte is een functionaris die is
losgemaakt van de tunnelbeheerder. Hij is dus onafhankelijk van degenen in de
organisatie van de tunnelbeheerder die ook andere belangen dan veiligheidsbelangen
moeten behartigen. Dat geeft hem de vrijheid om zelfstandig na te gaan of de tunnel echt
wel veilig is en voldoet aan de veiligheidseisen van de wetgeving (Wijzingen in het
Bouwbesluit 2003 plus de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels c.a Stb. 2006,
134, in werking per 25 mei 2006).
---
SDG/prod/2008/266/62386
De veiligheidsbeambte heeft op basis van uitgebreid onderzoek op 7 januari geadviseerd
om de tunnels niet open te stellen tenzij alle door hem geconstateerde tekortkomingen
verholpen zouden zijn.
De projectorganisatie heeft alle tekortkomingen verholpen en opnieuw advies aan de
veiligheidsbeambte gevraagd. Deze gaf in zijn aanvullende advies van 13 februari aan dat
de aangebrachte systemen ook op hun goede functioneren doorgemeten en getest
dienden te zijn vóórdat de tunnels open gingen. De technische systemen zijn op hun
goede werking getest en in orde bevonden. Ook adviseerde de veiligheidsbeambte om
een specifiek protocol op te stellen voor het veilig heropenen van de tunnels na een
avond- of weekendsluiting. Dit protocol is door betrokken partijen gezamenlijk opgesteld.
Daarmee waren er vanuit de tunnelveiligheid geen belemmeringen meer om aan het
gemeentelijk bevoegd gezag te vragen om het formeel vereiste openstellingsbesluit.
De veiligheidsbeambte heeft dus goed en tijdig werk geleverd, zoals bedoeld in de
tunnelwetgeving, en de projectorganisatie heeft snel en adequaat gezorgd dat aan alle
voorwaarden voor openstelling is voldaan.
Storingen
De afgelopen periode is in de media regelmatig aandacht besteed aan storingen, files en
de kettingbotsing waarbij vier personenauto's waren betrokken. Dit wekt de indruk dat de
tunnels meer dicht dan open zouden zijn. Daarom geef ik u hierbij nadere informatie over
de feiten.
Vanaf het openstellen van de twee A73 tunnels zijn er, in de periode 18 februari 26
februari, 12 sluitingen geweest.
De sluitingen waren te wijten aan:
· 6 keren een storing in de veiligheidsvoorziening;
· 4 keren door een melding van een te hoog voertuig;
· 1 keer het in werking treden van de filedetectie in de tunnel;
· 1 keer in verband met een ongeval dit betrof een gekantelde paardentrailer.
Het totaalbeeld is dat hierdoor op een aantal van 250 uren de tunnel 10 uren niet
beschikbaar was voor het verkeer. Verderop in deze brief en in de bijlagen geef ik aan
welke maatregelen door mij en de regio gezamenlijk genomen zijn om dit in de toekomst
te voorkomen.
Bij deze brief treft u als bijlage een overzicht aan van de afsluitingen met oorzaken en
eventuele vervolgacties.
Bestuurlijk overleg en verdere acties
Ik heb de Directeur-Generaal Rijkswaterstaat verzocht om op woensdag 27 februari te
overleggen met een vertegenwoordiging van het college van BenW van de Gemeente
Roermond. In dat overleg en uit de analyse van de oorzaken van de sluitingen van de
tunnel zijn mogelijkheden gebleken om de communicatie met de omgeving verder te
intensiveren. De communicatie tussen RWS en gemeente en RWS en de omgeving zal
waar nodig kleinschaliger en pro-actiever zijn en zich meer richten op de behoefte van
specifieke doelgroepen (bewoners, bedrijven, weggebruikers). Daarnaast zal de informatie
over de beschikbaarheid van de tunnels en de file-informatie aan de weggebruikers
---
SDG/prod/2008/266/62386
worden verbeterd. Het file-detectie en waarschuwingssyseem dat komend weekend wordt
geïnstalleerd, is daartoe een belangrijk tijdelijk hulpmiddel, dat alleen tijdens de partiële
openstelling nodig is.
Weekend 1 en 2 maart
Het komende weekend is de tunnel, zoals eerder gemeld gesloten. Deze weekendsluiting
was al voor de openstelling in het bestuurlijk overleg afgesproken. Het doel van deze
sluiting is om de systemen grondig te kunnen doorlichten. De aandacht richt zich daarbij
uiteraard met name op het achterhalen van de oorzaken van de storingen die zich in de
tunneltechnische installaties hebben voorgedaan, zodat de oorzaak daarvan door
aanpassing in de software kan worden weggenomen.
Daarnaast wordt dit weekend het filedetectie- en waarschuwingssysteem geïnstalleerd.
Doel is de weggebruiker tijdig te informeren en kop-staart botsingen te voorkomen.
Het plan van aanpak voor dit weekend wordt in nauw overleg met de aannemer en de
gemeente opgesteld en vrijdag a.s. in het bestuurlijk overleg gepresenteerd.
Tevens wordt ingezet op verbetering van het gedrag van de weggebruiker. Daartoe heb ik
een beroep gedaan op het Korps Landelijke Politie Diensten om intensief te controleren op
het naleven van de snelheidsbeperking.
Daarnaast zal RWS zich inspannen om nog vaker te communiceren met de weggebruikers
en omwonenden over de partiële openstelling en de daaraan verbonden maatregelen.
Maandagavond 3 maart zullen de resultaten van het weekend in het bestuurlijk overleg
worden teruggekoppeld. Ik zal de Kamer z.s.m. na dit overleg over de uitkomsten
informeren.
Tenslotte
Alles overziende hoop en verwacht ik dat uw Kamer met mij van mening is dat ondanks
de huidige tijdelijke onvolkomenheden, er twee goede en bruikbare tunnels liggen die
zo snel als mogelijk is volledig open moeten gaan voor alle verkeer zonder de huidige
beperkingen. Niet vergeten moet worden dat ook bij openstelling op een latere datum niet
uitgesloten had kunnen worden dat zich, ondanks positieve tests, in de praktijk dit soort
problemen hadden voorgedaan. Dit met name gelet op de hoge veiligheidseisen die in
Nederland aan tunnels worden gesteld en de complexe systemen die zich dientengevolge
in deze tunnel bevinden.
De goede samenwerking tussen de regio, aannemer en mijzelf zet ik voort om de huidige
problemen op te lossen en vervolgens de definitieve openstelling van de tunnels te
realiseren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
SDG/prod/2008/266/62386
BIJLAGE 1
Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de
problemen met de tunnels van de A73
1. Heeft u kennis genomen van het bericht "tunnels vaker dicht bij storing in
beveiliging"?
1. Ja
2. Is de uitspraak van Rijkswaterstaat juist, dat storingen in het systeem automatisch
zullen leiden tot gehele of gedeeltelijke automatische sluiting van tunnels?
2. Bij storingen die direct invloed hebben op het veiligheidsniveau in de tunnels
worden deze geheel gesloten.
3. Welke rol heeft het veiligheidssysteem gespeeld bij de kettingbotsing afgelopen
zondag voor één van de tunnels van de A73?
3. Een urgente storing leidde tot het sluiten van de tunnel. Hierdoor ontstond een
file en een kettingbotsing voor de tunnel waarbij 4 auto's betrokken waren.
4. Kunt u een opsomming geven van alle incidenten welke zich hebben voorgedaan
met de nieuwe tunnels van de A73 tot op heden?
4. Met het bijgaande overzicht informeer ik u over de incidenten in de tunnels in de
periode 18 februari 26 februari.
5. Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat dergelijke problemen niet meer voor
zullen komen in de toekomst?
5. Zie mijn brief.
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat