Gemeente Heiloo
Burgerpanel adviseert over dienstverlening gemeente Heiloo
Vorige week is een burgerpanel, bestaande uit een aantal inwoners van
de gemeente Heiloo, bijeengekomen om de gemeente te adviseren over
verbetering van de dienstverlening. Het panel kwam met een aantal
interessante suggesties.
De gemeente Heiloo gaat de komende drie jaar hard werken aan de
verbetering van de dienstverlening. Voordat de organisatie een
toekomstvisie ontwikkelt, wordt er eerst op verschillende manieren
informatie verzameld. Daaruit moet blijken hoe inwoners en bedrijven
nu tegen de dienstverlening aankijken.
Eind 2007 is er een enquête gehouden onder de bedrijven in Heiloo.
Binnenkort houdt het NIPO een telefonisch onderzoek onder een
honderdtal inwoners. Vlak voor de zomer neemt de gemeente Heiloo deel
aan een landelijk benchmark-onderzoek.
De leden van het burgerpanel lieten tijdens een bijeenkomst met een
aantal medewerkers van de gemeente weten dat ze in het algemeen
tevreden zijn over de dienstverlening. Toch is er ook volgens hen een
aantal verbeteringen mogelijk.
Het burgerpanel pleitte er onder andere voor dat Heiloo een digitaal
informatiesysteem gaat opzetten, waardoor het mogelijk wordt om
eenvoudige vragen snel en eenduidig te beantwoorden. Ook suggereerde
het panel om de website van de gemeente gebruiksvriendelijker te
maken. Daarnaast deden de aanwezigen de aanbeveling om eens goed naar
het taalgebruik van de ambtenaren te kijken, waardoor de brieven
begrijpelijker worden.
De gemeente Heiloo zal deze suggesties, samen met een aantal andere
verbeterpunten die tijdens de panelbijeenkomst zijn besproken,
betrekken bij het opstellen van een visie over verbetering van de
dienstverlening. Afgesproken is dat het burgerpanel ook bij het
vervolgtraject wordt ingeschakeld. Eind maart zal de gemeente opnieuw
met de leden van het burgerpanel van gedachte wisselen.