Media alert

Effectiviteit mailingcampagnes lijdt onder slecht beheer contactgegevens ~ Verspilling papier en resources door miljoenen 'verloren' poststukken ~

Amsterdam, 28 februari, 2008 - Iedereen kent het wel; post in de brievenbus die bestemd is voor vorige bewoners. Uit onderzoek van Experian, Infofilter en CBS blijkt dat de Direct Marketing-wereld jaarlijks 1.2 miljard gepersonaliseerde brieven verstuurt, waarvan er 50 miljoen retour (4.2%) gaan. Daarnaast verdwijnen veel foutieve mailings in de prullenbak van de geërgerde ontvanger. Dit zou voorkomen kunnen worden als bedrijven contactgegevens die zij van derden verkrijgen, zouden controleren. Uit onderzoek van QAS, een dochtermaatschappij van Experian®, blijkt dat maar 61% dat doet.

Behalve dat één op de vijf Nederlanders regelmatig post krijgt van vorige bewoners kwam uit het onderzoek van Experian, Infofilter en CBS naar voren dat 175.600 Nederlanders helemaal geen ongevraagde postreclame willen ontvangen. Daarnaast worden jaarlijks ook nog eens 2.8 miljoen poststukken naar overleden personen gestuurd. Al met al zijn er dus tientallen miljoenen brieven die nooit hun ontvanger bereiken.

"Dubbele verzending of mailings aan overleden of vertrokken contactpersonen zijn niet alleen nadelig voor de effectiviteit van mailingcampagnes en zonde van alle resources en kosten die ermee gemoeid zijn. Het kan ook schadelijk zijn voor de reputatie van de onderneming", zegt Jonathan Hulford-Funnell, Group operating officer bij QAS ltd. "Regelmatig staan er in de krant verhalen van geëmotioneerde familieleden die klagen over bedrijven die steeds post naar hun overleden familielid blijven sturen. Daarnaast zijn steeds meer bedrijven bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen en onnodige papierverspilling sluit niet aan bij deze strategie."

Nauwkeurig beheer van contactgegevens is dus noodzakelijk om mailings effectief te laten zijn en verspilling van papier en resources te voorkomen.

"Het verzamelen en checken van contactgegevens is cruciaal voor een goede response op mailingcampagnes. Wij staan er dan ook versteld van dat zo weinig bedrijven hun contact data management goed op orde hebben. Er zijn gebruiksvriendelijke en kosteneffectieve tools op de markt om contactgegevens op te schonen, te verrijken en te uniformeren. Hiermee snijdt het mes aan twee kanten: de kostbare mailingcampagne bereikt de juiste contactpersonen en dit element in maatschappelijk verantwoord ondernemen is eenvoudig te tackelen", besluit Hulford-Funnell.