AutoRai

Nieuwe Citroën C5: onderscheidend verschil

(2/28/2008)
De nieuwe Citroën C5 is in vele opzichten een auto die zich onderscheidt en klasse uitstraalt. Het dynamische en stijlvolle uiterlijk maakt de auto aantrekkelijk en benadrukt bovendien de functionaliteit en het enorme aanbod van ruimte. Eenmaal op de weg combineert de nieuwe C5 rijplezier met comfort dankzij zijn effectieve onderstel en riante motorenaanbod.

Om zich aan individuele wensen van bestuurders te kunnen aanpassen, is de C5 naar keus leverbaar met twee verschillende veersystemen â uniek in het segment. Comfort en ambiance worden geheel naar wens geleverd, met eersteklas ontwerp als overheersende factor: de stoelen kunnen worden voorzien van inventieve ergonomie. Bekleding en uitvoering sluiten fraai aan bij de verscheidenheid aan mogelijkheden. Er is een uitgebreide reeks opties leverbaar. Een auto met een sterke eigen identiteit past zich dankzij belangrijke uitgangspunten als rijstijl en comfort aan de persoonlijkheid van zijn bestuurder en passagiers aan.

Elke millimeter van de nieuwe C5, zowel binnen als buiten, voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen. Tegelijkertijd vormen gebruiksgemak en betrouwbaarheid de nieuwe norm voor het ontwerp, de ontwikkeling en de productie.

De combinatie van aantrekkingskracht, prestaties, aanzien en kwaliteit geven de C5 Sedan en C5 Tourer de noodzakelijke eigenschappen om zich een plaats te veroveren tussen de topmodellen in het hogere middensegment. Met hun marktintroductie komend voorjaar illustreren beide modelvarianten de dynamiek en het innovatieve talent van Citroën. Ze completeren het breedste en modernste gamma aller tijden.

Dynamisch, elegant design met onderscheidend karakter Het design van de nieuwe C5 valt als eerste op: gestroomlijnd, elegant en met een onderscheidend karakter. De Sedan toont de inspanningen die zijn verricht om de aerodynamische kwaliteiten te optimaliseren â de hoge taillelijn en geprononceerde wielkasten bestempelen hem onmiskenbaar tot een auto met status. De concave achterruit en de afmetingen van de overhangen â lang aan de voor- en kort aan de achterzijde â maken hem onmiddellijk herkenbaar als een Citroën.

De nieuwe C5 Tourer volgt het geraffineerde design van de Sedan. Ook deze heeft een elegant en dynamisch uiterlijk, vanaf de identieke neus tot de achterzijde die kracht uitstraalt. In het vloeiende profiel komt volmaakte harmonie tot uitdrukking. In het design van de C5 Tourer zijn elegantie en ruimte, sportiviteit en functionaliteit verenigd.

Rijpositie gericht op bestuurder
De zorgvuldig ontwikkelde rijpositie is geheel gericht op de bestuurder. Net als het instrumentenpaneel is die positie grotendeels geïnspireerd op de luchtvaartindustrie. Het ontwerp bevestigt de indruk van sportiviteit en vitaliteit die de buitenzijde wekt. De dynamiek van de cockpit keert ook terug in de innovatieve ergonomie van de bediening, bijvoorbeeld in de nieuwe generatie van het stuurwiel met vaste kern, rijassistentie als Lane Departure Warning System (LDWS) en meedraaiende bi-xenonlampen. Net als het veersysteem kan het zitcomfort aan een brede verscheidenheid van wensen worden aangepast en ervoor zorgen dat optimale ondersteuning wordt geboden. De voorstoelen zijn leverbaar met rugleuningen die aan de bovenzijde elektrisch verstelbaar zijn. Daarnaast kan de bestuurdersstoel worden geleverd met een massagefunctie.

Eersteklas vervoer
Het plezier van rijden of gereden worden bereikt in de nieuwe C5 een geheel nieuwe dimensie van eersteklas comfort voor alle inzittenden. Alle componenten van het interieur, van dashboard tot middenconsole en deurpanelen zijn een voorbeeld van duidelijke ontwerpkeuzes om een elegante, hoogwaardige en duurzame afwerking te verkrijgen. Optioneel is lederen bekleding leverbaar die zowel onderscheidend als geraffineerd is. Speciale aandacht werd besteed aan het onderdrukken van geluid en resonanties. Ruimteaanbod draagt in hoge mate bij aan comfort, dus voorzag Citroën de C5 van een opmerkelijk ruim interieur. De wielbasis is 6,5 centimeter langer dan bij de vorige versie en zorgt daarmee voor meer comfort voor voor- en achterpassagiers. Tegelijkertijd voldoet de bagageruimte van de Tourer aan verwachtingen van consumenten die vooral op zoek zijn naar laadruimte.

Onberispelijke rijeigenschappen
Teneinde prestaties te combineren met comfort profiteert de nieuwe C5 van het geavanceerde onderstel van de C6, dat is ontwikkeld om elke oneffenheid in het wegdek glad te strijken. Bovendien kan worden gekozen uit twee systemen, Hydractive III + dat de nadruk legt op comfort, en een conventioneel systeem dat meer sportiviteit biedt zonder overigens het spreekwoordelijke comfort van Citroën te verliezen.

Het conventionele systeem is gekoppeld aan de 1.8 16V, 2.0 16V, 1.6 HDiF en de 2.0 HDiF. Hydractive III + is gekoppeld aan de 2.0 16V, 3.0 V6, 2.0 HDiF, 2.2 HDiF en de 2.7 HDiF.

Hoog veiligheidsniveau
Het onderstel is afkomstig van de C6 en voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen. De uitrusting van de nieuwe C5 â met inbegrip van standaard ABS, ESP en maximaal negen airbags â zorgt voor het hoogste niveau van actieve en passieve veiligheid. Ook Citroën Urgence (een systeem dat beschikbaar is via NaviDrive in combinatie met het GSM-netwerk) draagt bij aan de veiligheid door alarm te slaan en de lokatie door te geven aan hulpdiensten. De bespaarde tijd kan levens redden.

Focus op kwaliteit
De nieuwe C5 heeft diverse troeven in handen voor zowel de waarneembare kwaliteit als de gebruikskwaliteit. Hij profiteert van de effectieve platformstrategie en de met de C6 opgedane expertise. Voorafgaand aan de introductie zijn meer dan vijf miljoen testkilometers gereden om zijn betrouwbaarheid aan te tonen. In de fabriek in Rennes â waar de C5 wordt geproduceerd â zijn forse investeringen gedaan om de meest geavanceerde technologie te installeren. Deze inspanningen gaan hand in hand met een uitgekiend productieproces. De lancering van de nieuwe C5 is een uitgelezen mogelijkheid â een primeur voor de fabriek in Rennes â om alle facetten van het nieuwe PSA Peugeot Citroën Productiesysteem te benutten.