Nieuwe Citroën C5: onderscheidend verschil
(2/28/2008)
De nieuwe Citroën C5 is in vele opzichten een auto die zich
onderscheidt en klasse uitstraalt. Het dynamische en stijlvolle
uiterlijk maakt de auto aantrekkelijk en benadrukt bovendien de
functionaliteit en het enorme aanbod van ruimte. Eenmaal op de weg
combineert de nieuwe C5 rijplezier met comfort dankzij zijn effectieve
onderstel en riante motorenaanbod.
Om zich aan individuele wensen van bestuurders te kunnen aanpassen, is
de C5 naar keus leverbaar met twee verschillende veersystemen â uniek
in het segment. Comfort en ambiance worden geheel naar wens geleverd,
met eersteklas ontwerp als overheersende factor: de stoelen kunnen
worden voorzien van inventieve ergonomie. Bekleding en uitvoering
sluiten fraai aan bij de verscheidenheid aan mogelijkheden. Er is een
uitgebreide reeks opties leverbaar. Een auto met een sterke eigen
identiteit past zich dankzij belangrijke uitgangspunten als rijstijl
en comfort aan de persoonlijkheid van zijn bestuurder en passagiers
aan.
Elke millimeter van de nieuwe C5, zowel binnen als buiten, voldoet aan
de hoogste kwaliteitseisen. Tegelijkertijd vormen gebruiksgemak en
betrouwbaarheid de nieuwe norm voor het ontwerp, de ontwikkeling en de
productie.
De combinatie van aantrekkingskracht, prestaties, aanzien en kwaliteit
geven de C5 Sedan en C5 Tourer de noodzakelijke eigenschappen om zich
een plaats te veroveren tussen de topmodellen in het hogere
middensegment. Met hun marktintroductie komend voorjaar illustreren
beide modelvarianten de dynamiek en het innovatieve talent van
Citroën. Ze completeren het breedste en modernste gamma aller
tijden.
Dynamisch, elegant design met onderscheidend karakter
Het design van de nieuwe C5 valt als eerste op: gestroomlijnd, elegant
en met een onderscheidend karakter. De Sedan toont de inspanningen die
zijn verricht om de aerodynamische kwaliteiten te optimaliseren â de
hoge taillelijn en geprononceerde wielkasten bestempelen hem
onmiskenbaar tot een auto met status. De concave achterruit en de
afmetingen van de overhangen â lang aan de voor- en kort aan de
achterzijde â maken hem onmiddellijk herkenbaar als een Citroën.
De nieuwe C5 Tourer volgt het geraffineerde design van de Sedan. Ook
deze heeft een elegant en dynamisch uiterlijk, vanaf de identieke neus
tot de achterzijde die kracht uitstraalt. In het vloeiende profiel
komt volmaakte harmonie tot uitdrukking. In het design van de C5
Tourer zijn elegantie en ruimte, sportiviteit en functionaliteit
verenigd.
Rijpositie gericht op bestuurder
De zorgvuldig ontwikkelde rijpositie is geheel gericht op de
bestuurder. Net als het instrumentenpaneel is die positie grotendeels
geïnspireerd op de luchtvaartindustrie. Het ontwerp bevestigt de
indruk van sportiviteit en vitaliteit die de buitenzijde wekt. De
dynamiek van de cockpit keert ook terug in de innovatieve ergonomie
van de bediening, bijvoorbeeld in de nieuwe generatie van het
stuurwiel met vaste kern, rijassistentie als Lane Departure Warning
System (LDWS) en meedraaiende bi-xenonlampen. Net als het veersysteem
kan het zitcomfort aan een brede verscheidenheid van wensen worden
aangepast en ervoor zorgen dat optimale ondersteuning wordt geboden.
De voorstoelen zijn leverbaar met rugleuningen die aan de bovenzijde
elektrisch verstelbaar zijn. Daarnaast kan de bestuurdersstoel worden
geleverd met een massagefunctie.
Eersteklas vervoer
Het plezier van rijden of gereden worden bereikt in de nieuwe C5 een
geheel nieuwe dimensie van eersteklas comfort voor alle inzittenden.
Alle componenten van het interieur, van dashboard tot middenconsole en
deurpanelen zijn een voorbeeld van duidelijke ontwerpkeuzes om een
elegante, hoogwaardige en duurzame afwerking te verkrijgen. Optioneel
is lederen bekleding leverbaar die zowel onderscheidend als
geraffineerd is. Speciale aandacht werd besteed aan het onderdrukken
van geluid en resonanties. Ruimteaanbod draagt in hoge mate bij aan
comfort, dus voorzag Citroën de C5 van een opmerkelijk ruim
interieur. De wielbasis is 6,5 centimeter langer dan bij de vorige
versie en zorgt daarmee voor meer comfort voor voor- en
achterpassagiers. Tegelijkertijd voldoet de bagageruimte van de Tourer
aan verwachtingen van consumenten die vooral op zoek zijn naar
laadruimte.
Onberispelijke rijeigenschappen
Teneinde prestaties te combineren met comfort profiteert de nieuwe C5
van het geavanceerde onderstel van de C6, dat is ontwikkeld om elke
oneffenheid in het wegdek glad te strijken. Bovendien kan worden
gekozen uit twee systemen, Hydractive III + dat de nadruk legt op
comfort, en een conventioneel systeem dat meer sportiviteit biedt
zonder overigens het spreekwoordelijke comfort van Citroën te
verliezen.
Het conventionele systeem is gekoppeld aan de 1.8 16V, 2.0 16V, 1.6
HDiF en de 2.0 HDiF. Hydractive III + is gekoppeld aan de 2.0 16V, 3.0
V6, 2.0 HDiF, 2.2 HDiF en de 2.7 HDiF.
Hoog veiligheidsniveau
Het onderstel is afkomstig van de C6 en voldoet aan de hoogste
veiligheidsnormen. De uitrusting van de nieuwe C5 â met inbegrip van
standaard ABS, ESP en maximaal negen airbags â zorgt voor het hoogste
niveau van actieve en passieve veiligheid. Ook Citroën Urgence (een
systeem dat beschikbaar is via NaviDrive in combinatie met het
GSM-netwerk) draagt bij aan de veiligheid door alarm te slaan en de
lokatie door te geven aan hulpdiensten. De bespaarde tijd kan levens
redden.
Focus op kwaliteit
De nieuwe C5 heeft diverse troeven in handen voor zowel de
waarneembare kwaliteit als de gebruikskwaliteit. Hij profiteert van de
effectieve platformstrategie en de met de C6 opgedane expertise.
Voorafgaand aan de introductie zijn meer dan vijf miljoen
testkilometers gereden om zijn betrouwbaarheid aan te tonen. In de
fabriek in Rennes â waar de C5 wordt geproduceerd â zijn forse
investeringen gedaan om de meest geavanceerde technologie te
installeren. Deze inspanningen gaan hand in hand met een uitgekiend
productieproces. De lancering van de nieuwe C5 is een uitgelezen
mogelijkheid â een primeur voor de fabriek in Rennes â om alle
facetten van het nieuwe PSA Peugeot Citroën Productiesysteem te
benutten.
AutoRai